anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Culmea comerţului: materia primă se ieftineşte, produsul finit se scumpeşte!

GALERIE
foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5221foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5222foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5226foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5229foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5229
  • foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5221
  • foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5222
  • foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5226
  • foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5229
  • foto DAN LUCA - peco benzinarie motorina - 5229
- +

 Reducerea preţurilor la petrol nu a avut nici un efect pentru şoferii români. Preţurile la carburanţi sunt acum mai mari decât în august 2008 când petrolul era de trei ori mai scump.

Şoferii români continuă să plătească preţuri de peste cinci lei pentru un litru de carburant în condiţiile în care preţul barilului de petrol Brent, referinţa europeană a petrolului, a ajuns din nou aproape de nivelul atins după izbucnirea crizei economice. Paradoxal, chiar şi când preţul petrolului a atins preţul maxim din ultimii 25 de ani, preţurile practicate de staţiile de carburanţi din ţară erau mai mici de cele practicate astăzi. Concret, în iulie 2008, preţul unui baril de petrol atingea un maxim de 147 dolari, iar în acea lună, site-urile de profil arată că se practicau preţuri de până în 4,90 lei la carburanţii de calitate superioară şi existau chiar preţuri de sub 4 lei/litru la ceilalţi carburanţi. La cinci luni distanţă, respectiv în luna decembrie a anului 2008, efectele crizei economice îşi puneau deja decisiv amprenta asupra pieţei petroliere la nivel mondial, preţul pe un baril de petrol fiind în cădere liberă: sub 50 de dolari. În acel moment, preţurile carburanţilor în România au scăzut până sub patru lei ca urmare a scăderii drastice a valorii barilului de petrol, cel mai ieftin carburant la începutul lunii decembrie 2008 fiind benzina Premium fără Plumb 95 la Petrom, 2,95 lei, iar cea mai scumpă, motorina super Euro 5, 3,90 lei/litru.

Până la începutul anului 2009, se practicau deja şi preţuri de sub 40 de dolari/baril petrol, iar revenirea preţurilor de peste 100 dolari/baril s-a petrecut după anul 2011 şi a ţinut până în a doua jumătate a anului 2014, când a început o scădere uşoară, dar constantă a preţurilor, în această lună ajungându-se iar la valori de 40-50 dolari/baril. Cu toate acestea, preţurile practicate la staţiile de carburanţi nu par să păstreze trendul de care este caracterizat preţul petrolului. Ieri, la cele mai importante companii distribuitoare de carburanţi vizitate de reporterii „Ziarul de Iaşi” în doar două cazuri, la staţii Petrom şi Lukoil, preţul la motorina 95 era cu puţini bani sub preţul de 5 lei, în rest ajungându-se chiar la preţuri de 5,80 pentru benzina de calitate superioară, respectiv la staţii OMV şi Rompetrol. În tabelul ataşat se pot observa valorile practicate la staţiile de carburanţi din ţară anunţate de site-urile de profil la începutul lunii decembrie a anului 2008 şi cele practicate ieri la staţiile de carburanţi din Iaşi.

DATE COMPARATIVE AICI:

Antreprenorii cu afaceri în distribuţia de carburanţi sunt de părere că, din cauza accizei foarte mari calculate de guvernanţi nu-şi permit să „modeleze” preţul în funcţie de evoluţia preţului barilului de petrol. „Într-adevăr, este dezavantajos pentru şoferi că preţurile nu sunt modificate, însă evoluţia preţului pe baril nu are mare relevanţă pentru stabilirea preţurilor practicate aici. O contribuţie importantă o are valoarea accizei, acciză care constituie un procent important din venitul anual la bugetul de stat. Această acciză are o valoare constantă în decursul unui an şi constituie o pondere importantă din preţul final al carburantului. Acciza se calculează în funcţie de cursul euro la o anumită dată, nu o mai reţin, şi puteţi observa, aceasta este mult mărită faţă de cursul obişnuit. În acest an s-a folosit un curs de 4,73 lei/euro, ceea ce spune totul”, ne-a spus administratorul unei staţii de carburanţi din Iaşi.  

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Celălalt război (I)

Cătălin ONOFREI

Celălalt război (I)

Când memele ucid genele.

opinii

Şoc şi groază…

Briscan ZARA

Şoc şi groază…

Nu e de râs, e de fapt de plâns. Orice dependenţă e rea, chiar şi aceea faţă de propriul copil. Şi cu cât mediul în care trăim e mai sigur, cu atât uităm faptul că acel om nu e făcut să stea cu noi, ci să trăiască fără noi. Datoria noastră e să îl învăţăm să zboare nu să îl ţinem în aer agăţat de sfori. E greu să înţelegem asta, dar nu e imposibil...

Opt ore în Turnul Babel

Cristina DANILOV

Opt ore în Turnul Babel

Extrovertiții au mai multe șanse să dea instantaneu o soluție unei probleme. Introvertiții, pe de altă parte, se simt mai confortabili când iau decizii bine gândite. Nu le place să fie zoriți, repeziți și puși la colț doar fiindcă nu-s ca șeful iute ca piperul. Pentru extrovertiți, recunoașterea socială și sprijinul colegilor sunt deosebit de importante. Pentru introvertiți, acest lucru este, de asemenea, valoros, dacă există, dacă nu, nu vor suferi, ei își pot face treaba oricum, cu sau fără aprecieri și statui prea multe.

Mitocanul de la volan (I)

Eugen MUNTEANU

Mitocanul de la volan (I)

Suntem asaltați zilnic cu știri și imagini despre accidente de circulație atroce. Statisticile spun că România este țara europeană cu cei mai mulți morți în accidente de circulație. Dincolo de precaritatea șoselelor, cred că o cauză a acestei situații îngrijorătoare este și existența în libertate a fiarei sălbatice pe care am ales să o numesc mitocanul de la volan.

pulspulspuls

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

Ehehei, iubiţi dreptcredincioşi, iată că încurcate mai sunt căile Domnului de când treburile lumeşti şi dorinţele de parvenire şi câştig şi-au băgat coada tot mai adânc în sânul şi buzunarele largi de popă ale unor înalţi prelaţi din mitropolia noastră de la Iaşi, atât de greu încercată în ultima vreme. Iacătă aşadar, dragilor, ce au mai putut zămisli minţile întunecate de aceste lucrături diavoleşti: citiţi şi vă cruciţi, nu alta! 

Caricatura zilei

Ambulanța

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.