anunturi
grandchef
Bolta rece
anunturi
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional
TVR Iasi Telejurnal
anunturi

miercuri, 29.03.2023

Culpa idealismului

GALERIE
Codrin Liviu Cutitaru 2016
  • Codrin Liviu Cutitaru 2016
- +

La o privire atentă, se observă că, în cazul lui Eliot (invers faţă de mulţi dintre contemporanii săi), tipologia colectivă constituie doar un pretext pentru investigaţia psihologică de adâncime. Individualităţile sunt aşezate în interiorul butaforiei comunitare pentru a li se putea pune mai clar în evidenţă particularităţile morale. Nu întâmplător, aş spune, (şi) din perspectiva acestei opere, autoarea a fost considerată creatoarea (prin iradiere) a realismului psihologic.

Proza engleză a scriitoarelor secolului al XIX-lea fascinează şi astăzi prin acurateţea contrucţiei tipologiilor epice şi prin complexitatea vieţii transpuse de aceste autoare în textele lor, în pofida experienţei biografice relativ limitate (prin prisma condiţiei feminine a vremii, preponderent domestice). Romanele în cauză alcătuiesc un mare spectacol de intuiţie şi hermeneutică a naturii umane. Propun astăzi cititorului un studiu de caz elocvent. Apărută în foileton, între 1871 şi 1872, capodopera scriitoarei victoriene George Eliot (Mary Ann Evans pe numele real), Middlemarch/ Middlemarch, pare să mizeze (ca şi alte romane celebre ale epocii: Vanity Fair/ Bâlciul deşertăciunilor al lui William Makepeace Thackeray sau Villette/ Villette al lui Charlotte Brontë) pe tipologii colective mai curând decât pe individualităţi clar conturate psihologic. Subtitlul cărţii - A Study of Provincial Life/ Un studiu asupra vieţii provinciale - implică faptul că restrânsa comunitate din Middlemarch ar fi personajul central (să nu uităm că şi Thackeray îşi subintitulase Vanity Fair A Novel Without a Hero/ Un roman fără erou, susţinând, indirect, că omul victorian ar fi obiectul explorărilor artistice în mai mare măsură decât personajele propriu-zise, desfăşurate generos pe parcursul sutelor de pagini ale scrierii sale!) şi nu identităţile desprinse, în intervalul lecturii, din tabloul general, i.e. Dorothea Brooke şi Tertius Lydgate. Totodată, respectivul subtitlu sugerează şi apropierea prozatoarei de strategiile analizei mentalitare, filiaţiile cu autorul lui Vanity Fair, un maestru al radiografiei culturale prin grila epică, devenind astfel şi mai probabile.

Totuşi, la o privire atentă, se observă că, în cazul lui Eliot (invers faţă de mulţi dintre contemporanii săi), tipologia colectivă constituie doar un pretext pentru investigaţia psihologică de adâncime. Individualităţile sunt aşezate în interiorul butaforiei comunitare pentru a li se putea pune mai clar în evidenţă particularităţile morale. Nu întâmplător, aş spune, (şi) din perspectiva acestei opere, autoarea a fost considerată creatoarea (prin iradiere) a realismului psihologic. Figurile (individuale) creionate de ea în Middlemarch au consistenţă psiho-emoţională, frapând prin singularitatea construcţiei lor de-a lungul intrigii. Între acestea, imaginea doctorului Lydgate şi cea a tinerei idealiste Dorothea Brooke ocupă prim-planul narativ. În ambele situaţii, suntem confruntaţi cu evoluţii tragice ale unor existenţe debutate sub auspicii bune iniţial. Promisiunile unor vieţi aparent ieşite din rând se alterează gradual, intrând pe traiectoria eşecului. „Motivul” turnurilor nefaste de soartă reprezintă cheia descifrării codului psihologic propus ultimativ de Eliot.

Atât Tertius Lydgate, cât şi Dorothea Brooke dezvăluie calităţi etice şi intelectuale excepţionale, umbrite, pe palierul sufletesc, de spectrul unui inconturnabil idealism. Amândoi cad victime propriilor naivităţi structurale. Doctorul Lydgate alege să lucreze ca medic într-o comunitate rurală şi abia apoi să revină în cercetarea universitară, domeniu ce îi fusese deschis entuziast de către profesorii săi încă de la absolvirea facultăţii. În satul Middlemarch, el se va îndrăgosti însă fatal de superficiala Rosamund Vincy care îl va duce la sapă de lemn, oferindu-i prizonieratul pe viaţă într-o poziţie socială anostă, aflată mult sub posibilităţile reale ale personajului. Oarecum similar, Dorothea Brooke va refuza să se mărite cu aristocratul bogat Sir James Chettam, devenind, spre stupoarea întregii familii, în timpul unui puseu de fascinaţie intelectuală, soţia savantului pedant şi steril (care visează, utopic, să scrie o lucrare monumentală, intitulată, absurd, The Key to All Mythologies/ Cheia tuturor mitologiilor) Edward Casaubon. Rămasă văduvă foarte timpuriu, Dorothea va accepta, ca şi Lydgate, o existenţă măruntă, lipsită de orice orizont. Tragedia acestor personaje e de natură psihologică, lucru premeditat de George Eliot. Ele trăiesc în spaţiul unei rupturi identitare între modul cum percep şi modul cum experimentează lumea. Idealismul poate juca aşadar, în literatură, rolul unui defect tragic insolvabil cu funcţie precisă: aceea de a provoca şi, ulterior, chiar derula insidios căderea eroilor.

 

Codrin Liviu Cuţitaru este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Penultimul obstacol pentru Finlanda

Lucian DÎRDALA

Penultimul obstacol pentru Finlanda

Graniţa terestră între Rusia şi NATO va deveni, curând, una considerabilă... Vom putea vorbi de un veritabil flanc estic, de la Marea Neagră, la Oceanul Îngheţat. Invazia rusă în Ucraina a deschis o cutie a Pandorei din care au ieşit rele pe care lideri precum domnii Erdoğan sau Orbán le pot ignora, dar nu le pot readuce sub capac.

opinii

De ce scriu?

Florin CÎNTIC

De ce scriu?

Cum, dintr-un scrupul arhivistic, mi-am numerotat textele trimise săptămânal Ziarului de Iaşi, am descoperit că acesta este cu numărul 500. Astfel încât aş face o scurtă pauză de respiraţie faţă de tematica obişnuită a rubricii mele.

Meditaţie despre europubelă

Radu PĂRPĂUȚĂ

Meditaţie despre europubelă

Despre un tomberon, zis şi europubelă, cum îi spune mai simandicos lăzii de gunoi, am putea spune că este pântecele răsturnat al unui cetăţean european. Asemănările sunt frapante. 

Spectacolele excelenţei muzicale la Iaşi (I)

Alex VASILIU

Spectacolele excelenţei muzicale la Iaşi (I)

Nu mai trebuie demonstrat că forţa de comunicare, convingere şi impresionare a imaginii plasează sunetul pe locul al doilea, mai ales acum, în epoca civilizaţiei ecranelor omniprezente. Apariţia televiziunii, cu multe decenii în urmă, a însemnat pentru unii ignorarea relevanţei radioului, însă timpul a demonstrat că „arma clasică”, aparent simplă, numită microfon, poate învinge deseori în lupta pentru captarea interesului public. Dacă este folosită inteligent, inspirat, cu grijă pentru cultivarea valorii, cu harul comunicării. Şi în cazul radioului, „reclama este sufletul comerţului”. 

pulspulspuls

Doamne Maica Domnului: iaca, citiţi şi vă cruciţi şi azi, dragi alegători, cu cine negociază politic dom Costel!

Doamne Maica Domnului: iaca, citiţi şi vă cruciţi şi azi, dragi alegători, cu cine negociază politic dom Costel!

Apăi, dragilor, om fi având noi nişte anişori adunaţi pe creştet, dar când vezi asemenea năzdrăvănii zău că îţi vine, ca-n tinereţe, să-ţi faci bocceluţa şi s-o tai unde-i vedea cu ochii: Canada, Anglitera, chiar şi Congo, zău aşa, numai Iaşi şi Românica nu.

Caricatura zilei

Una din vremea pandemiei

Editia PDF

Bancul zilei

Doi prieteni se întâlnesc dupa multa vreme: - Ei, prietene, cum e viata de barbat însurat? - Excelenta! Am reu (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Credeti ca blocurile ridicate dupa anii 2000 in Iasi si in tara sunt sigure in cazul unui cutremur major?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.