Cum ar fi arătat Teatrul Naţional din Iaşi dacă era gândit la Valea Lupului?
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 04.12.2020

Cum ar fi arătat Teatrul Naţional din Iaşi dacă era gândit la Valea Lupului?

GALERIE
cosmin pasca
  • cosmin pasca
- +

Iaşul nu-şi va recăpăta nici în următorii patru sau 40 de ani „aerul” european dacă autorităţile locale se vor zgârci la preţul proiectelor şi vor îndepărta, dintr-un patriotism local prost înţeles (sau din motive de corupţie?) companii importante pe plan internaţional.

O nouă dezbatere privind un tren metropolitan la Iaşi urma să se desfăşoare miercuri seară cu participarea mai multor asociaţii civice locale. Discuţiile, la nivel informal, deci cu o inerentă marjă speculativă, au loc la o zi după ce Primăria Cluj a anunţat începerea forajelor geotehnice la trenul metropolitan şi metroul „de pe” Someş. Or, ce atrage atenţia la proiectul din Ardeal este suma aparent ridicată pe care autorităşile locale din Cluj au disponibilizat-o pentru studiile de prefezabilitate şi fezabilitate: 46,44 milioane lei (9,75 milioane euro). La o asemenea ofertă publică, fireşte că la licitaţie s-au înscris asocieri de firme de pe tot mapamondul - Japonia, Marea Britanie, Italia, Franţa. A câştigat o asociere de companii din Italia, Franţa şi România, cu un preţ final de 35,9 milioane lei (aproximativ 7,4 mil. euro). O precizare importantă: câştigătorii nu au licitat cel mai mic preţ, în fapt, proiectul a fost încredinţat companiilor care aveau cel mai bun CV internaţional în domeniu (a existat o contestaţie, dar Primăria Cluj a avut câştig de cauză în instanţă). Mai mult, o firmă locală, abonată la contractele cu municipalitatea clujeană, s-a numărat printre pierzătorii licitaţiei.

Pornind de la experienţa Clujului, cea mai importantă întrebare privind trenul urban de la Iaşi este următoarea: „Există cea mai mică intenţie a Primăriei Iaşi să aloce undeva la 10 milioane de euro numai pentru studiile preliminare la acest proiect?” În cazul unui răspuns negativ, toate dezbaterile societăţii civile pe acest subiect rămân la stadiu de cercuri literare dedicate prozei Science Fiction. Sigur, există şi un punct de vedere conform căruia Iaşul nu are nevoie de metrou, ci ar trebui să utilizeze exclusiv căile ferate care străbat oraşul şi zona metropolitană. Ar fi o încropeală mai ieftină, de oraş second-hand, dar care, la fel, ar trebui măcar asumată public de autorităţile locale. Peste 15 ani, dacă se va ajunge la concluzia că un tren metropolitan pe şinele CFR ajută ca apa sfinţită transportul local, ieşenii să ştie pe cine să înjure.

Cu două zile în urma dezbaterii de la Iaşi, luni, în presă a apărut proiectul noului stadion ridicat la Oradea. Nu insistăm pe faptul că arena din Ardeal are deja finanţarea asigurată din fonduri guvernamentale, ne oprim asupra costurilor indicate în proiect. Investiţia totală se ridică la 45,68 milioane euro, însemnând o arenă de 16,200 de locuri, un hotel, o parcare subterană şi o piaţetă publică. Stadionul a fost proiectat de o firmă din Cluj care a făcut studiile şi pentru noile arene din Craiova, Cluj, Târgu Jiu, Bucureşti (Arcu de Triumf). Studiile au fost costisitoare (spre exemplu, circa 7 milioane de lei la stadionul „Ion Oblemenco”), dar par să fi meritat, toate proiectele şi-au atins maturitatea. Aceeaşi firmă a participat şi la licitaţia pentru proiectarea stadionului din Iaşi, dar experţii de la Palatul Roznovanu sunt mai cu „moţ”, aşa că a pierdut. A câştigat o firmă locală din Valea Lupului, fără experienţă în domeniu, pe criteriul preţului mai mic (3,3 milioane de lei). Rezultatul? Un stadion cu o arhitectură îndoielnică (coroana regelui Ferdinand I), cu 24.000 de locuri, estimat la 113 milioane de euro. Prin comparaţie, arena cu 30.000 de locuri din Bănie a costat 52 milioane de euro şi a primit aprecieri din partea arhitecţilor la nivel internaţional. Se confirmă o regulă cunoscută: preţ mic la proiectare înseamnă preţ mare la construcţie.

Următorii patru ani vor fi dedicaţi marilor proiecte, ne-au „ameninţat” Costel Alexe şi Mihai Chirica după ce şi-au preluat mandatele. Cu toată preţuirea pentru mediul local de afaceri, trebuie să înţelegem că nu vom avea „proiecte mari” în Iaşi atâta vreme cât proiectarea şi studiile de fezabilitate vor fi încredinţate unor firme „de provincie”. Să nu uităm că mare parte din ctitoriile cu care se laudă astăzi Iaşul au fost gândite de arhitecţi străini, recunoscuţi la nivel mondial: Teatrul Naţional (austrieci), Hotelul Traian (francezi), Universitatea „Cuza” (elveţieni), Palatul Braunstein (un evreu şcolit la Munchen) şi exemplele pot continua. Iaşul nu-şi va recăpăta nici în următorii patru sau 40 de ani „aerul” european dacă autorităţile locale se vor zgârci la preţul proiectelor şi vor îndepărta, dintr-un patriotism local prost înţeles (sau din motive de corupţie?) companii importante pe plan internaţional. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

O bombă cu ceas: veniturile curente se duc pe salarii şi pensii

Florin NICULA

O bombă cu ceas: veniturile curente se duc pe salarii şi pensii

Dacă nu vrem să îndatorăm peste măsură generaţiile viitoare, noul guvern ar trebui să înceapă o reformă a sectorului bugetar.

Filmuletul zilei

opinii

Când raţiunea trebuie să primeze

Alexandru CĂLINESCU

Când raţiunea trebuie să primeze

USR PLUS se prezintă drept partidul care se opune întregii „clase politice vechi”, un partid nou, tânăr şi, prin urmare, ferit de corupţie şi de interese meschine. Ar trebui totuşi să ţină seama de faptul că aşa cum nici tinereţea nu e numaidecât un avantaj, nici noutatea nu e un argument decisiv. Dacă vor cu adevărat să guverneze, useriştii nu o pot face decât alături de liberali. Iar imaginea de acum, a unei harţe permanente, nu e deloc de natură să-i mobilizeze pe alegători.

Halepologii

Radu POPESCU

Halepologii

Puţini au fost, mulţi au rămas!

Decembrie electoral

Nicolae CREŢU

Decembrie electoral

Ne plângem, adesea, de încă un rând de speranţe şi „asteptări”, investite în vot, spulberate însă de ceea ce a urmat acordării acelei încrederi la urne. De aceea unii „aleg” să nu mai aleagă. Dar nu aceasta e calea, nici într-un caz. Nu cu jelanii şi nici boicotând alegerile, din scepticism şi lehamite, se poate schimba ceva, în bine, cu adevărat. 

pulspulspuls

De ce se grăbeau Peni Hill şi Electricianul să facă şmenul până la alegeri?

De ce se grăbeau Peni Hill şi Electricianul să facă şmenul până la alegeri?

Vă povesteam noi ieri aicea la rubricuţă despre lovitura de palat ratată de liberalul boit Peni Hill şi Electricianul şăf opintit de la partidoi, care au tras şutul cu sete alaltăieri în şedinţoiul de CL, ca să pună ei un vice impus, dar mingea n-a mai ajuns la poartă de cât de bărbăteşte au putut trage în ea. 

Caricatura zilei

Mireasa hoțomană

Editia PDF

Bancul zilei

O ambulanta goneste pe strazi si, la o intersectie rastoarna si accidenteaza un pieton. Soferul coboara imediat, ridica victima (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.