Pledoarie pentru reprezentarea exclusivă în tranzacţiile imobiliare
Cum ar fi ca un avocat să reprezinte în instanţă ambele părţi?
În urmă cu două decenii, parcursul profesional al lui Dan Mihoci, proprietarul agenţiei imobiliare „Casa Ta”, părea unul foarte previzibil. Absolvent de liceu militar, mai apoi de academie militară, acesta se pregătea pentru o carieră de ofiţer în Armata Română, cu reguli clare de urmat şi un stil de viaţă uşor de intuit. A terminat al doilea în promoţia sa şi avea în faţă „un drum bun”. „Am decis să fac o schimbare în viaţa mea şi m-am privatizat. Spuneţi-i cum doriţi – curaj, nebunie… bine că am făcut-o!” A asistat în ultimii 15 ani, de când şi-a fondat business-ul, la toate prefacerile industriei, dar şi la maturizarea acesteia, produsă în acelaşi timp cu maturizarea clientului.
Despre decizia radicală în privinţa schimbării profesiei, Dan Mihoci spune că nu a vrut altceva decât să elimine un plafon în privinţa viselor şi aspiraţiilor sale. „Din fericire, mi-am realizat multe dintre ele”, spune domnia sa. Ce au însemnat primii ani de „Casa Ta“? Se arată surprins să fie invitat să rememoreze vremurile în care lucra „într-o cameră de hotel la Continental închiriată, mobilată prin amabilitatea proprietarei cu o masă, două scaune şi o canapea mai veche şi o investiţie într-o maşină Opel din o mie nouă sute toamna. Eram şi secretară, şi şofer, şi agent”. Primul client a fost chiar un fost coleg din Ministerul Apărării Naţionale şi îşi aminteşte perfect data acestei tranzacţii – 3 martie 2001, un moment „pe care sigur nu am să-l uit niciodată. Aveam emoţii ca la prima injecţie, era prima tranzacţie şi habar nu aveam cum vor decurge lucrurile, deşi teoretic le cunoşteam”.
De la începutul anilor 2000 şi până azi, încrederea între clienţi şi agenţii imobiliari a tot crescut, fiind depăşite prin profesionalism o serie de bariere importante. Agenţiile nu pot presta un serviciu „cu forţa”, după cum e şi rolul celor care lucrează în această industrie să sădească încredere şi să livreze clienţilor rezultate. „Clienţii, pe de o parte, evită să lucreze cu o agenţie imobiliară fără să cunoască foarte bine de ce. Pe de altă parte, în istoria agenţiilor imobiliare au fost şi agenţi care nu s-au comportat într-o asemenea manieră încât să-şi atragă clienţii”.
„Când toată lumea fuge într-o parte, tu mergi în direcţia opusă”
Dan Mihoci a pornit de la „aproape nimic”, după care a investit foarte mult în dezvoltarea sa profesională, într-o flotă de maşini, a format o echipă de elită şi a mutat „Casa Ta” într-un sediul ultracentral pe care şi l-a dorit dintotdeauna. Pe lângă activitatea prestată de orice agenţie imobiliară, a ales să dezvolte un proiect rezidenţial în comuna Rediu, în cadrul unui business integrat – de la firmă de construcţie proprie la activitatea de vânzare.
„Suntem foarte bine ancoraţi în piaţă, lucrăm 80% pe reprezentare exclusivă, nu avem foarte mult timp pentru reprezentarea standard, deşi nu o excludem. Reprezentarea exclusivă înseamnă că dumneavoastră, în postura de vânzător sau cumpărător, chiriaş sau cel care vrea să închirieze vă adresaţi agenţiei noastre şi spuneţi, de exemplu: vreau să vând un imobil în Iaşi. Şi atunci este incorect să procedezi în felul următor – am un client care are un imobil în Iaşi şi îi spun că o să-i obţin cel mai bun preţ posibil şi vreau să-mi dea un comision. Apoi altcineva vine la mine să cumpere un imobil şi să-i spun că îi voi obţine cel mai mic preţ în baza unui comision. Pe care dintre cei doi, în momentul unei tranzacţii, i-aş păcăli? Probabil că pe amândoi. Celui care cumpără îi spun că i-am obţinut cel mai mic preţ, iar celui care vinde că i-am obţinut cel mai mare preţ? E ca şi cum aş împărţi un tort în felii – fiecare ia câte o felie, i se pare că a lui e cea mai mare, dar în definitiv eu am luat jumătate de tort, ceea ce este incorect. Prin urmare, reprezentarea exclusivă arată în practică astfel: apare un client care vrea să cumpere, să spunem. Eu îl invit să negociem un procent din această trazacţie, un comision, pe care îl iau doar de la el, nu şi de la cel care vinde. Reprezentăm o singură parte în cadrul unei trazacţii. Cum ar fi ca un avocat să reprezinte în instanţă ambele părţi? Cum să fie echidistant?”, explică Dan Mihoci.
Proprietarul afacerii „Casa Ta” susţine că şi-a bazat succesul pe foarte multă investiţie în pregătirea profesională – cursuri şi lecturi de specialitate. „Măcar cinci pagini pe zi dacă citeşti, într-un an vei avea câteva mii parcurse. Ceea ce înseamnă foarte mult.” Flerul este şi el important într-un asemenea domeniu, dar nu cel mai important, crede Dan Mihoci. „Nu trebuie doar să ştii teorie, important este să o şi aplici. Se spune că atunci când toată lumea fuge într-o parte, tu întoarce-te şi mergi în direcţia opusă, dar fă în aşa fel încât să mergi bine. Noi ne-am apucat de construit în 2008-2009, când toată lumea închidea cartiere, construcţii şi se întreba ce vom face”.
Despre complexul rezidenţial de la Rediu, Dan Mihoci spune că a căutat un teren într-o zonă în care să se poată dezvolta în timp. „Preţul în Bucium era 100 de euro metrul pătrat sau 80 ori 70. La Rediu era 25-30 de euro. Noi am făcut un studiu de piaţă – distanţa până în oraş, până la Fundaţie, este de 10 minute cu maşina indiferent că e vorba de 7 sau 8 dimineaţa sau două după-amiaza. Şi atunci îţi pui întrebarea – unde mi-ar plăcea mai mult să stau? Pe dealul Bârnova şi să fac jumătate de oră când e traseul liber sau pe cealaltă variantă? Plus că am descoperit o zonă frumoasă, liniştită, cu căile de acces către oraş cu o deschidere foarte mare. După modelul occidental, toată lumea vrea la periferie – cât mai puţin la periferie, e adevărat, dar să aibă linişte, aer curat, utilităţi şi facilităţi care să îi asigure acel echilibru între viaţa agitată din timpul zilei în oraş cu cel de acasă.”
„Vom fi un jucător important”
În dezvoltarea ansamblului rezidenţial, în plină criză, Dan Mihoci a găsit un segment de nişă – „am plecat cu proiectul Casa Ta cu etaj şi grădină la preţ de apartament. Adică cei care voiau să îşi cumpere în oraş apartament în Canta ori Păcurari puteau, cu bani mai puţini, să îşi cumpere o casă nouă, bine făcută, într-un cartier de case înşiruite, cu un pic de grădină, un pic de curte, două locuri de parcare. Iar preţurile au variat între 50 şi 60 de mii de euro”. Dan Mihoci apreciază că în jur de 50% din afacerea sa este reprezentată de ansamblul de la Rediu, restul de 50% reprezentându-l prestarea „clasică” de servicii în cadrul agenţiei imobiliare.
Unde îşi vede afacerea Dan Mihoci peste 10 ani?
„Vreau să fim un jucător important pe piaţa dezvoltatorilor imobiliari. Şi vom fi. Nu în ultimul rând, să ajungem la un nivel de reprezentare a agenţiei astfel încât să mărim procentul de lucru pe reprezentare exclusivă. Este mult mai simplu şi mai corect”.
Publicitate și alte recomandări video