marti, 19.03.2024
Poliţistul Marian Godină face o analiză a evenimentelor petrecute în ultimele zile pe străzile din România. În ultimile 48 de ore, în ţara noastră au decedat în urma accidentelor rutiere 24 de persoane, asta fără să-i mai punem la socoteală şi pe cei care şi-au pierdut viaţa luni. Mai jos redăm postarea lui Godină integral.
“Din păcate, nu e zi în care să nu citeşti măcar o ştire despre un accident rutier grav petrecut pe drumurile României.
În urma lor, se completează nişte statistici care devin astfel din ce în ce mai negre şi… cam atât. Ca fost poliţist rutier, după aproape unsprezece ani petrecuţi doar în stradă, pot spune că mă pricep cât de cât în domeniul ăsta. Cunosc foarte bine cauzele din statistici, cunosc scuzele şoferilor, modul în care acţionează Poliţia Rutieră şi felul în care încearcă să combată şi să prevină producerea de accidente. Pot afirma cu tărie că, pe lângă hazard, numărul accidentelor rutiere are legătură cu numărul de sancţiuni aplicate de poliţie. Şi am să vă dau un exemplu banal, dar, zic eu, foarte bun.
Când am absolvit şcoala de poliţie, eu cu încă vreo nouă colegi, fiind la început, eram trimişi cu rândul pe o stradă din centrul Braşovului. Pe Mureşenilor, pentru cunoscători. Mergeam acolo fără maşină de poliţie, pe jos, doar cu procese-verbale. Şi opt ore eram prezenţi acolo şi dădeam amenzi pentru lipsa centurii şi vorbit la telefon. Azi aşa, mâine aşa, până s-au prins oamenii că pe Mureşenilor ţi-o iei rapid dacă mergi fara centură, vorbeşti la telefon sau opreşti aiurea. După vreo două săptămâni, era o raritate să găseşti vreo maşină oprită pe interzis sau să vezi pe cineva fără centură.
Veţi spune că poliţia trebuie să prevină, nu să sancţioneze. Mă întreb atunci ce rol mai are codul rutier, şcoala de şoferi şi examenul pentru permis. Nu te previne destul codul rutier? Indicatoarele nu te previn? (Nu opri, că iei amendă) asta zice indicatorul ăla. Nu depăşi 50 km/h în localitate că iei amendă sau poţi rămâne fără permis. Când ai permis de conducere eşti deja prevenit suficient. Să nu mai zic că România e singura ţară din UE în care e permisă utilizarea detectoarelor RADAR. Pe lângă asta, avem şi Waze şi alte metode de anunţare a locurilor in care se află Poliţia.
Paradoxal, suntem în topul ţărilor la numărul de accidente rutiere în care îşi pierd viaţa oameni, in timp ce avem una dintre cele mai blânde legislaţii.
Dar ce credeţi că gândesc parlamentarii noştri să facă, dorind probabil să reducă numărul accidentelor?
Poate nu ştiţi, dar există un proiect de lege, având că iniţiatori deputaţi şi senatori AUR, PSD, PNL, USR-PLUS (ordinea e aleatorie, puteţi citi cum doriţi), prin care, s-au gândit aceştia că ar trebui ca radarele din România să fie montate doar pe maşini de poliţie inscripţionate şi aflate la loc vizibil.
Câţiva dintre iniţiatorii acestei legi au ceva în comun cu mine. Au rămas şi ei fără permis de conducere pentru că au mers tare. Diferenţa e că eu am achitat amenda, nu am obiectat nimic, nu am contestat procesul-verbal şi consider că am rămas fără permis din cauza MEA şi a prostiei mele. Ei consideră, probabil, că au rămas fără permis din cauza poliţiei, a radarului, a oricărei alte persoane, dar în niciun caz din vina lor.
Am mai spus asta de câteva ori, cei care îşi doresc să ştie unde se află Poliţia, sunt, de fapt, mult mai interesaţi să ştie unde NU E Poliţia, pentru a putea merge cum vor ei.
În România, avem adevărate carnagii pe drumuri, iar o călătorie cu maşina a ajuns să fie o loterie. Scapi cu viaţă sau nu, iar asta, din păcate, nu depinde doar de felul în care conduci tu.
Ne place sau nu, prevenţia nu funcţionează la noi, nu suntem astfel concepuţi. De fapt, cred că nicăieri nu au fost responsabilizaţi şoferii prin prevenţie. In Germania nu te previne nimeni să mergi frumos, dar ştii că dacă nu o faci, vei scoate bani frumoşi din buzunar, de cele mai multe ori fără să intri in contact cu vreun poliţist.
Veţi spune că nu avem autostrăzi. Aşa e, nu avem, iar asta e un motiv in plus să avem legi şi mai aspre, acestea putând fi relaxate pe măsură ce infrastructura va fi îmbunătăţită. Cam cum fac aleşii noştri cu Covidul. Iau măsuri de relaxare in funcţie de numărul de cazuri. Dacă în Covid nu crezi, de accidente rutiere mortale sunt convins că auzi şi vezi zilnic.
Aşadar, pentru a civiliza şoferii şi a-i tempera, dar mai ales pentru a-i proteja pe cei care chiar circulă regulamentar, e nevoie de bâtă, nu de vorbăraie. Metaforic vorbind, desigur. Deşi poliţiştii sunt in deficit numeric, o legislaţie puternică ar putea face ca numărul accidentelor să scadă dramatic. Frumos e că pentru asta nu e nevoie de bani, ca pentru autostrăzi. Se poate face doar din pix, de către parlamentari, aşa cum au iniţiat proiectul cu interzicerea radarelor.
Momentan, ca exemplu, cei care nu respectă distanţa in mers sunt amendaţi doar în cazul tamponării, adică prea târziu. Poliţia nu poate aplica amenzi pentru aşa ceva. Dar ar putea.
Vă mai dau un exemplu. Câte nereguli observaţi la un drum lung? Câte depăşiri riscante, câţi bezmetici care circulă haotic? Mulţi, doar îi văd şi eu.
Dar ştiţi cum se vede traficul dintr-o maşină de poliţie? Vă zic eu, că ştiu prea bine. Se vede altfel, se vede apropiat de perfecţiune. Şi mai vin cu un exemplu.
Unul dintre primele lucruri pe care le-am învăţat în conducerea unei maşini de poliţie e că niciodată, dar niciodată, când ai o maşină în faţa ta şi te apropii de un semafor care mai are o secundă de verde, să nu accelerezi, aşa cum eşti tentat să o faci, că doar tot român eşti şi cu caschetă şi epoleţi, pentru că te vei înfige în mod sigur in maşina din faţă, al cărei şofer, văzând maşină de poliţie în oglindă, va fi izbit brusc de simţul corectitudinii şi va frâna la culoarea galbenă a semaforului. Cam aşa se vede traficul dintr-o maşină de poliţie. Din maşina de poliţie nu prea vezi depăşiri pe linie continuă, nu îţi dă nimeni flash-uri din spate ca să te dai la o parte. Nu prea vezi bezemtici la drum lung, când eşti într-o maşină de poliţie.
Încă un exemplu care îmi vine acum în minte sunt acţiunile la care filmam trecerile de pietoni cu MCV-ul. La vedere, aşa cum îşi doresc oamenii, prevenire.
Prima maşină oprită era condusă de un bătrânel care venea de la medic. A doua era condusă de o tanti care mergea la piaţă. Deşi nu acordau prioritate pietonilor, o făceau din culpă, din neatenţie. Cu toate astea, permisul le era reţinut pe drept. Dar şmecherii ăia de-i vede toată lumea făcând slalom prin oraş? „Pe ăia nu-i vedeţi, bă?’ se vor agita unii prin comentarii. Problema e că noi îi vedem, dar tot din postura voastră, căci îi vedem când circulăm prin oraş cu maşinile personale, când suntem la muncă ne văd ei primii pe noi, că nu chiar degeaba le zice şmecheri. Sunt şmecheri că ştiu să se ferească, se anunţă, se sună, se folosesc chiar de voi care le daţi flash-uri.
În concluzie, dacă vreţi să vă simţiţi în siguranţă pe drumuri, susţineţi înăsprirea drastică a legislaţiei şi uitaţi de radare la vedere şi prevenţie, morţii de care auzim zilnic sunt dovada că aşa nu funcţionează.
Maşini civile cu poliţişti în civil care să filmeze pe autostradă şi să-l oprească pe berbecul care stă la un metru în spatele tău, deşi ai peste 100km/h. Oprit, amendat şi permis reţinut. Stai, tată, pe bară, măcar o lună, lasă-i să circule pe ăia de vor să ajungă întregi acasă. Vrei să faci contestaţie? Fă! Dar când îţi vine in instanţă filmarea clară cu ce ai făcut, plăteşte, tati, tot deranjul, să te usture.
Aşadar, dacă ar fi după mine, aş iniţia un proiect de lege astfel încât atunci când ieşi pe drum cu maşina şi ai chef de făcut talente, să nici nu ştii de unde apare amenda, radarul, filmarea, camera. In ghiveci, in tomberon, în boscheţi, oriunde să se ascundă, dar să îl asigure pe cel care îşi iubeşte viaţa că bizonii sunt scoşi din trafic rapid. Culmea e că dacă respecţi regulile, nici nu îţi va păsa din ce maşini civile filmează poliţia. Ii vei putea ignora complet, iar ei pe tine de asemenea.
PS faptul că am avut dreptul de a conduce suspendat a fost cel mai bun lucru care mi s-au întâmplat şi care m-a prevenit pe viitor. Cei care au păţit ca mine cred că înţeleg foarte bine”, a scris Marian Godină pe site-ul său.
Cuvinte cheie: + Marian Godina, analiza, cazuri, decese, sosele
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Duelul reftorilor sau cum reftorul Tudorel a întins floreta iar reftorul Caşcaval i-a luat maul
VIDEO Explozie puternică la o rafinărie din Rusia lovită de drone ucrainene
Anual, la nivel mondial, 1 milion de persoane mor din cauza poluării atmosferice
VIDEO Meciul Alcaraz – Zverev de la Indian Wells, întrerupt din cauza unui roi de albine
Substanţă cancerigenă, descoperită în unele produse împotriva acneei
Băieții născuți din mame obeze au șanse mari să devină și ei supraponderali
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |