Cum au pierdut ieşenii un pasaj rutier? Dobânzi de 10 milioane de euro la creditul Primăriei pentru încălzirea de la iarnă
Primăria ar putea construi un pasaj cu suma aferentă pe care o va achita pentru contractarea unui credit. Mai multe instituţii bancare şi-au arătat interesul pentru a împrumuta municipalitatea cu 200 milioane lei. Au şi motive: costurile financiare aferente creditului sunt estimate până la concurenţa sumei de 52 milioane lei. Pentru comparaţie, costurile de realizare a pasajului subteran de pe bd. Aanastasie Panu erau estimate în urmă cu un an la 30 de milioane de lei.
Primăria vrea să plătească creditul în 17 de rate trimestriale (la care se adaugă primele trei trimestre când se va plăti doar dobândă), până în august 2028. Împrumutul va fi utilizat de către instituţie strict pentru achiziţia de combustibil cu scopul de a asigura încălzirea în sezonul rece 2023/2024 a celor 23.000 de apartamente racordate la sistemul centralizat de termoficare. Alături de locuinţe, în sistem mai sunt racordate mai multe obiective de interes public, inclusiv unităţile de învăţământ.
Ce condiţii sunt prevăzute în documentaţie
Creditul va fi contractat rapid: Primăria aşteaptă ofertele băncilor până pe 25 octombrie, iar banii ar urma să ajungă în contul municipalităţii până la finalul lunii noiembrie 2023.
În documentaţia aferentă achiziţiei, municipalitatea a inclus şi un calcul estimativ al costului financiar total al împrumutului. În machetă apare o dobândă de 6,4%, ceea ce ar însemna un cost financiar total de 35,2 milioane lei, dar fără a include comisioanele şi alte costuri aferente.
Cititi si: Premieră la Iaşi – La iarnă, căldură pe datorie. Primăria face un imens împrumut, al optulea, pentru 5 ani
În schimb, în anunţul publicat în sistemul naţional de achiziţii publice, se arată că valoarea estimată a achiziţiei (costurile totale aferente creditului) ajunge la 52 milioane lei.
„Suma de 52 milioane de lei reprezintă costul estimativ al împrumutului, reprezentând dobânzi şi comisioane aferente acestuia, fiind determinată în baza ipotezelor de lucru prezentate în cadrul caietului de sarcini şi în baza ofertelor indicative depuse de instituţii de credit în cadrul procedurii de prospectare a pieţei”, se arată într-un punct de vedere al Direcţiei locale de finanţe, transmis la solicitarea ZDI.
Specialiştii Primăriei au adăugat că estimările au avut în vedere un nivel mediu al costurilor orientative transmise de bănci, acesta fiind considerat acoperitor pentru achiziţia aflată în derulare.
„Criteriul de atribuire este preţul cel mai scăzut: acesta reprezintă cel mai mic cost financiar total al împrumutului, respectiv cea mai mică valoarea rezultată din însumarea dobânzii, comisioanelor şi a altor costuri, după caz”, se arată în caietul de sarcini.
Negocieri cu banca de pe primul loc
Primăria vrea să returneze creditul în 5 ani, respectiv câte patru rate pe an în lunile februarie, mai, august şi noiembrie. În documentaţia de atribuire este prevăzută şi o perioadă de graţie de aproape un an, timp în care nu se vor achita rate din creditul principal, ci doar dobânzi. După ce va primi ofertele de la bănci, Primăria va demara o procedură de negociere cu instituţia financiară care s-a clasat pe primul loc.
„În situaţia în care nu se va ajunge la un acord între părţi în privinţa clauzelor contractului de împrumut, acestea fiind considerate dezavantajoase pentru autoritatea contractantă, Municipiul Iaşi poate renunţa la încheierea contractului cu ofertantul clasat pe primul loc, situaţie în care se va relua procedura de negociere cu următorul clasat”, se precizează în caietul de sarcini. Odată ce va fi finalizată o astfel de negociere, contractul poate fi semnat doar după ce o Comisie specială a Ministerului de Finanţe va da un aviz favorabil, dar acest lucru este o formalitate.
Primăria vrea să încheie toate aceste etape într-un timp relativ scurt, în condiţiile în care autoritatea locală estimează ca toţi banii împrumutaţi să-i ajungă în cont până pe 25 noiembrie.
Fondurile, utilizate exclusiv pentru combustibil
Creditul de 200 milioane lei va fi utilizat de Primărie exclusiv pentru achiziţia de combustibil necesar asigurării agentului termic în sezonul de iarnă (cărbune, gaze naturale etc.). Consiliul Local (CL) a dat undă verde contractării împrumutului la finalul lunii septembrie.
Unul dintre argumentele invocate de primarul Mihai Chirica pentru accesarea banilor vizează faptul că nivelul cheltuielilor proprii ale Primăriei pentru susţinerea activităţii de termoficare a pus o presiune mare pe bugetul local de la preluarea sistemului încoace (vara anului 2021). De exemplu, doar pentru achiziţia de cărbune, transportul combustibilului şi plata certificatelor verzi (pentru emisiile poluante de la CET Holboca), cheltuielile s-au cifrat la peste 400 milioane lei într-un singur an.
Cititi si: Ziua creditului uriaş pentru încălzire: ce ardem la iarnă vom plăti în următorii 5 ani. Opoziţia cere raport pe cheltuieli
În anii precedenţi, guvernul a sprijinit substanţial sistemele de termoficare din oraşele mari (de exemplu, în decembrie 2022, Iaşul a primit peste 75 milioane lei), dar, deocamdată, nu este clar dacă o astfel de susţinere financiară va fi şi în anul curent. În context, amintim că împrumutul Primăriei Iaşi este posibil doar după ce guvernul a dat o derogare în acest sens.
În prezent, conform datelor municipalităţii ieşene, la sistemul de termoficare sunt branşate 22.706 apartamente. Acestora li se adaugă: 176 agenţi economici, 48 de instituţii publice, 72 de şcoli cu 106 clădiri aferente (91% din reţeaua preuniversitară), 9 spitale şi o parte din clădirile universităţilor de stat.
Publicitate și alte recomandări video