anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 09.08.2020

Cum au ratat Popa şi Chirica să pună Iaşul pe harta lumii? E de groază!

GALERIE
Popa and Chirica
  • Popa and Chirica
- +

La Craiova (Ford) şi Piteşti (Renault) nu se trăieşte mai fain decâîn Iaşi, pentru că Iaşul încă atrage oameni mai faini. Dar, pentru că nu avem habar să ne vindem marfa, vezi declaraţiile lui Popa şi Chirica, pierdem pe an ce trece competiţia cu cei care “îşi fac singuri.

 

 Consiliul Judeţean Cluj vrea să-şi contruiască singur, din fonduri europene, spitalul regional. Să sară peste mijlocirea Guvernului PSD, care în ultimele luni a transmis mesaje contradictorii privind finanţarea proiectului. Primăria din Cluj vrea ca ministerul Transporturilor să permită oraşului să înceapă proiectul centurii metopolitane. Tot Primăria Cluj a intrat în linie dreaptă cu studiul de prefezabilitate la primul metrou din provincie. Aşadar, “Clujul îşi face singur spital regional”, “Clujul îşi face singur şosea de centură”, “Clujul îşi face linie de metrou”. Nici pe departe. Clujul îşi face în mod inteligent şi gratis reclamă. Le transmite potenţialilor investitori, potenţialilor studenţi şi altor categorii de profesionişti care iau în calcul să se mute “pe Someş“ că oraşul/judeţul a atins un grad suficient de autonomie pentru a se descurca singur. Că se pot muta într-un “stat în stat”, mai dezvoltat decât statul numit România. Asta nu înseamnă că expresia “Clujul îşi face singur” nu are un dram de adevăr. Când a transmis scrisoarea către ministerul Transporturilor privind şoseaua de centură, Emil Boc a precizat că se referă strict la studiul de fezabilitate privind traficul prin oraş.“Ştim să facem licitaţii. Nu am mai avut unele de o asemenea anvergură, dar sunt convins că am putea să o ducem la capăt”, spunea Boc. Cu alte cuvinte, vrem să învăţăm să lucrăm cu proiecte mari, ca să nu mai depindem de Bucureşti.

Altfel, să nu avem vreun dubiu că atunci când se va trece la finanţarea propriu-zisă a spitalului, şoselei de centură sau metroului (?), grosul banilor vor veni de la Bucureşti sau prin mijlocirea Bucureştiului. De fapt, nici “Alianţa Vestului” (Cluj, Timişoara, Oradea, Arad) nu are vreo şansă să atragă direct bani de la Bruxelles, cel puţin nu în acest exerciţiu bugetar (vezi o analiză Transilvania Reporter). Dar contează mai puţin: ştirea a făcut înconjurul ţării, potenţialii investitori/studenţi/profesionişti au dat "like".

De câteva zile circulă informaţia că Vokswagen caută teren pentru o investiţie de un miliard de euro prin sud-estul Europei, şi, de nicăieri, “pe surse”, a apărut Iaşul ca posibil destinatar. Cum a reacţionat şeful CJ? „Orice investitor se va duce către Piteşti, Argeş, nu va veni către Iaşi. Nouă trebuie să ne iasă din cap că avem mulţi specialişti. De câţiva ani s-a diminuat pregătirea profesională la noi în judeţ”, a spus Maricel Popa. El a precizat că se va duce “EL” să vorbească la Guvern, să facă nişte învârteli ca fosta platformă de la Fortus să intre în proprietatea CJ şi că lipsa autostrăzii nu este un dezavantaj. Aţi înţeles ceva? De partea cealaltă, primarul Chirica a spus că, din contră, lipsa autostrăzii e principalul impediment şi … a ajuns să vorbească tot despre Fortus. “Dacă nu este compania (Vokswagen – n.r.) prea pretenţioasă, le propunem cele 23 de hectare de la Fortus. Îmi vine să plâng când văd ce este acolo, sunt 15.000 de metri pătraţi de hale! În loc să se favorizeze utilizarea platformelor industriale se favorizează greenfield-ul, şi nu mi se pare corect”.

Investiţia Volkswagen de la Iaşi – care probabil nu va fi realizată în România – a însemnat, în primul rând, o oportunitate pentru autorităţile locale să-şi “vândă marfa”. Ce au înţeles potenţialii investitori/studenţi/profesionişti care analizau posibilitatea să vină la Iaşi? Că aici nu găseşti mulţi profesionişti, învăţământul tehnic scârţâie, deciziile se iau prin “pile” politice la centru, investiţiile greenfield nu sunt de dorit, unii investitori sunt cam pretenţioşi, autostrada ba e necesară, ba chiar deloc, şi că există un teren de la un aşa-zis Fortus pe care se bate CJ cu Primăria.

Am mai scris şi cu alte ocazii. Dezvoltarea unui oraş/judeţ nu ţine neapărat de atragerea unui investitor gigant, mai ales dacă acesta se ocupă de asamblare, ci de atragerea resurselor umane. La Craiova (Ford) şi Piteşti (Renault) nu se trăieşte mai fain decât în Iaşi, pentru că centrul nostru universitar încă atrage oameni mai faini. Dar, pentru că nu avem habar să ne “vindem marfa”, vezi declaraţiile lui Popa şi Chirica, pierdem pe an ce trece competiţia cu cei care “îşi fac singuri”.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un sezon de ducă-se pe pustii

Nicolae GRECU

Un sezon de ducă-se pe pustii

Bine că ne-a mers: bine că a câştigat CFR campionatul după un meci tranşat fără comentarii, bine că a promovat cine trebuie, bine că lobby-ul, uneori deşănţat, pentru salvarea lui Dinamo, a dus la soluţia solomonică destinată a linişti pe toată lumea. Şi bine că a scăpat şi Iaşul de coşmar.

Filmuletul zilei

opinii

Remanenţe protocroniste în înţelegerea unor momente importante din istoria creştinismului românesc (IV)*

Eugen MUNTEANU

Remanenţe protocroniste în înţelegerea unor momente importante din istoria creştinismului românesc (IV)*

Se argumentează în continuare necesitatea de a face distincţie între declararea de către Sfântul Sinod a Sfântului Andrei drept patron al României şi realitatea istorică a faptului că „cel dintâi chemat” dintre apostolii lui Iisus Hristos a predicat în Scythia (Dobrogea actuală), cu mai multe secole înainte ca poporul român să se fi format ca atare.

Greyhound - un film pe care-l aşteptam de la Tom Hanks (II)

pr. Constantin STURZU

Greyhound - un film pe care-l aşteptam de la Tom Hanks (II)

În această a doua parte a articolului vom sonda alte câteva elemente ale filmului ce au corespondent în viaţa duhovnicească. Convoiul de nave care pleacă din Statele Unite spre Marea Britanie trece prin trei zone. 

O călătorie ratată

Alexandru CĂLINESCU

O călătorie ratată

Frumoase sunt, în schimb, ilustraţiile, cărţi poştale aflate în colecţia autorului. Altfel, încercarea lui Radu Mârza de a ne fi ghid într-o călătorie care se anunţa promiţătoare este un eşec. Am dus-o până la capăt din obligaţie profesională: mărturisesc însă că am fost tentat să cobor la prima staţie.

pulspulspuls

Hopaa: cine-i musiu?

Hopaa: cine-i musiu?

Pe personagiul din prim plan, din ce am văzut, au avut grijă colegii noştri să vi-l prezinte: figurează în dosarul imobiliarilor de la DIICOT ca omul ce făcea legătura dintre imobiliari şi cei cu ştampila din premărie. 

Caricatura zilei

Degustare

Editia PDF

Bancul zilei

Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.