Cum este să mergi cu trenul în vacanță în Bulgaria. O aventură cu viteze de secol 19, dar și cu romantism

duminică, 07 iulie 2024, 10:57
3 MIN
 Cum este să mergi cu trenul în vacanță în Bulgaria. O aventură cu viteze de secol 19, dar și cu romantism

„Cum să faci așa ceva?” „Nu ai toate țiglele pe casă!!!”. Au fost câteva dintre replicile venite de la prieteni când le-am spus că vom merge în vacanță la Veliko Târnovo…cu trenul. Viteze de secol XIX, vagoane decolorate și încinse, vameși care umpleau pungi de 50 de bani cu pașapoartele călătorilor…Cum este un drum cu trenul de la București în Bulgaria și care sunt părțile frumoase ale călătoriei?

Trenul antic româno-bulgar pleacă spre sud din Gara de Nord

Drumul București – Veliko Târnovo poate fi făcut cu mașina și în trei ore dacă nu este aglomerație pe șosea sau la vamă. Cu trenul, cei 257 km sunt parcurși în șapte ore (cu schimbare de tren într-un oraș bulgar denumit Gorna Oriahovița), dar, așa cum veți putea citi, călătoria poate dura zece ore. Dacă nu întârzie deloc trenul, viteza medie este de 37 km/h, dacă întârzie mult, scade spre 25 km/h, dar asta se întâmplă fiindcă trenul staționează mult.

Am ales trenul pentru că ne place. Cu soția am mers în 2008 de la Brașov la Cracovia în vagon standard de clasa a 2 a, pe când încă mai existau trenuri directe România – Polonia, iar drumul a durat 24 de ore la dus și 27 la întors (trei ore întârziere). Am mers și în Ungaria și Austria, iar la întors au fost tot trei ore întârziere. Aceste trei ore ne-au „urmărit” peste timp și au fost prezente și acum.

Călătoria cu un tren internațional are o doză de „romantism”: treci dintr-o țară în alta, vezi cum se schimbă peisajul, te uiți cum arată localitățile, în ce mod sunt diferiți oamenii din țara unde ai intrat. În trenul cu care ne-am dus erau mulți străini: spanioli, germani, francezi, olandezi și chiar și o americancă. Mulți străini fac lungi vacanțe în Europa mergând cu trenul și ajung și în Balcani.

Pe timp de vară circulă trenul internațional „România” care pleacă de la Gara de Nord la ora 10.47 și are trei vagoane: unul către Istanbul (vagon al TCDD, căile ferate din Turcia), unul către Varna (vagon CFR) și unul către Sofia (vagon de cl 2 al BDZ, căile ferate bulgare).

Pentru străini este o călătorie exotică „Balcan style”, pentru că foarte multe sunt diferite față de călătoriile feroviare moderne din Europa de Vest: vagoanele sunt mai vechi, vitezele sunt mai mici, toaleta este urât mirositoare, nu există nici vagon restaurant și pot fi și întârzieri de patru ore și nimeni nu te anunță ce se întâmplă.

Romantic, romantic, dar totul până la mersul la toaletă

Dar există și un bonus: poți deschide geamul, te poți uita afară la viteză mare și te răcorești, privind peisajul care defilează fie la viteze de secol XIX, fie, mai rar, la viteze mai decente. Cert este că pentru cei pasionați de trenuri, o călătorie cu geamul deschis este o raritate, dar și o mare plăcere, mai ales că în Europa Centrală și de Vest nu mai sunt aproape deloc trenuri de lungă distanță la care se deschid geamurile. Atenție mare la privitul pe geam: uneri crenigile copacilor sunt foarte aproape de tren, așa că nu strică să fiți atenți și să vă feriți, dacă este nevoie.

Mai mult, pe Hotnews

Etichete: aventura, Bucuresti, sofia, tren

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii