Constantin Tanasa, 47 ani, profesor
Unde nu sint cei sapte ani de acasa si educatia primara elementara, nici un profesor, cit de bun ar fi, nu ar putea face ceva. E ca in boala: trebuie inlaturata cauza. Altfel, doar efectele vor „adormi", cauza raminind sa le produca in continuare, autoreproducindu-se. Sigur ca mentalitatile sint determinante si ca trebuie schimbate, de la cele subumane din anumite familii pina la cele general sociale. Asta, insa, se face prin educatie, care se realizeaza in scoli, mai ales cind familia nu e cel mai bun mediu in acest sens. Iata ca, astfel, deja s-a format un cerc vicios, caci in scoli se semnaleaza din ce in ce mai multa violenta, nu doar perceputa, dar chiar existenta ca fenomen.
Anca Gavriloaie, 29 ani, tehnician dentar
Ar trebui introduse obligatoriu in scoli, inca din clasele mici, cursuri foarte serioase de autoaparare, paralel cu formarea psihologica specifica. Unii stiu ca acest studiu are ca efect nu doar sporirea capacitatii de a iesi din situatii critice – ma refer la cele care presupun violenta -, dar si intarirea sigurantei de sine si dezvoltarea unor anumite laturi pozitive ale caracterului sau, dupa caz, formarea lor. Un om puternic, stapin pe sine si capabil sa iasa din orice incercuire este esentialmente nonviolent.
Vlad Cocris, 32 ani, agent de paza
Aproape in fiecare zi sint relatate in ziare detalii ale unor incidente absolut socante si anormale care se petrec in incinta unitatilor de invatamint. Fie ca este vorba despre o „paruiala" strasnica intre eleve sau intre elevi, cu urmari din ce in ce mai grave, sau despre o „corectie" brutala si imposibil de explicat. Totul ne arata cam la ce parametri se desfasoara procesul de invatamint in Romania zilelor noastre. Un proiect nou de regulament scolar ar fi necesar, sau un cod de conduita in scoli, cu prevederi foarte clare si fara urma de ambiguitate. Acesta ar trebui sa vizeze atit profesorii, cit si elevii, asigurarea securitatii unitatilor de invatamint, prin contracte incheiate ferm intre minister si Jandarmerie sau alte forte de ordine, cit si protejarea societatii de posibili delincventi formati in scolile romanesti.
Stefan Hritcu, 31 ani, sofer
Tot ceea ce se intimpla in scolile noastre este de neconceput. De ce s-a investit atit in instalatii de supraveghere video in scoli? Oricum nu se ia nici o masura palpabila. De ce copiii simt nevoia sa aiba protectie cu ajutorul a tot felul de gasti mai mult sau mai putin dubioase? De ce nu se aduce tot sistemul de invatamint la un standard european? De ce nu putem aplica in Romania un sistem care la altii da de mult timp roade? De ce trebuie sa fie programe stufoase si inutile, in timp ce unii copii nu sint pregatiti deloc pentru viata reala? De ce trebuie asimilate cunostiinte care in cea mai mare parte nu vor fi folosite niciodata? Pun toate intrebarile astea din pozitia de parinte al unui baietel. Ce argumente pot sa am eu in fata copilului, cind vede ca tot ce ii spun eu acasa e antagonic cu ceea ce se intimpla la scoala?
Madalina Scripcaru, 40 ani, functionar
Priveam la televizor si nu-mi venea sa cred ca se-ntimpla la noi, in Romania. De situatia actuala cred ca sint responsabili mai multi factori. Din experienta mea, am observat ca parintii nu se mai implica in educatia copiilor atit de mult. Lipsa de timp nu este deloc o scuza, cred eu, atunci cind vorbim despre educatia copilului tau. Nu mai comunica afectiv si unii considera ca este suficient sa-i asigure suportul material si atit. Sint multi parinti care, din sentimentul de vinovatie ca nu stau prea mult cu fiii lor, incearca sa compenseze cu bani si cadouri. Un copil crescut intr-o familie in care exista iubire, inclusiv cea dintre parinti, n-are cum s-o ia razna, cred eu. Un parinte adevarat trebuie sa fie cel mai bun prieten al copilului, sa-i stie problemele, nedumeririle, curiozitatile specifice virstei. Un parinte adevarat ii stie anturajul si tine legatura permanent cu scoala.
Cornel Brinzei, 59 ani, pensionar
Dupa parerea mea, violenta din societatea romaneasca, in general, si din scoli, in special, este efectul unei profunde crize de identitate si de autoritate. Scoala romaneasca nu este apreciata de factorii politici, ceea ce determina, in prezent, o frustrare majora atit la nivelul cadrelor didactice, care si-au pierdut autoritatea, cit si la nivelul elevilor, care nu-si pot defini identitatea. Criza din invatamintul romanesc se repercuteaza incet-incet si in mod dramatic asupra identitatii nationale insasi, ca si asupra autoritatii Romaniei in sfera politicii europene.
A consemnat Vasilica DUMITRASI
Publicitate și alte recomandări video