Cum poate locomotiva germană să deraieze trenul românesc

vineri, 13 septembrie 2024, 03:00
1 MIN
 Cum poate locomotiva germană să deraieze trenul românesc

Dacă economia noastră nu va reuși să se desprindă de dependența de vestul Uniunii Europene, mai ales de Germania, și să se reorienteze către alte piețe mai dinamice, atunci putem ușor ajunge să deraiem, trași în hău de locomotiva germană, care nu mai beneficiază de gazul ieftin oferit de Putin.

Economia Germaniei scârțâie din toate încheieturile. De ceva vreme, cel puțin de la începutul războiului din Ucraina, aceasta nu mai reprezintă locomotiva Europei. Odată ce gazul „livrat” de Putin Germaniei la prețuri aproape derizorii a secat, mașinăria a început să se gripeze și să scoată sunete dintre cele mai amenințătoare. Dacă lucrurile vor continua în acest fel, nu va mai dura mult până când va căpăta statutul de bolnavul Europei. Este aproape amuzant dacă ne amintim de poziția Greciei după criza din 2008 și de presiunile politicienilor germani asupra elenilor, pare un fel de răzbunare a istoriei. Soluțiile la problema gazelor scumpe, pe care le achiziționează industria germană acum față de perioada dinainte de conflictul criminal declanșat de Putin în Ucraina, nu sunt prea multe. Produsele germane au devenit deodată mult prea scumpe pentru piețele internaționale, iar economia germană se bazează în special pe exporturi, nemții nereușind sau nedorind să consume tot ceea ce produc. Atunci, se vede din avion că lucrurile sunt la un pas să explodeze.

Mulți vor spune: „Și ce dacă, noi nu suntem Germania, nu trăim acolo, nu ne interesează, este doar problema lor locală”. Doar într-o mică măsură au dreptate! Cel puțin pe termen scurt și mediu, blocajul prin care trece Germania se va răsfrânge și asupra noastră. O parte importantă din exporturile țării noastre sunt livrate nemților, ori de firmele cu capital local, ori de cele cu capital german care produc exclusiv pentru companiile de acolo. O scădere a vânzărilor acestora din urmă va provoca cu siguranță o scădere a activității și din țara noastră.

Putem vedea deja că economia României și-a pierdut din vitalitate. Creșterea economică oficială anunțată în primul semestru al anului a fost de doar 0,7% față de perioada similară a anului trecut, iar exporturile au scăzut și ele cu 2% în aceeași perioadă. Marea problemă este că, în această perioadă, deficitul bugetar a urcat extrem de rapid, ceea ce face ca o ajustare a lui să fie aproape imposibilă, dacă ne gândim că economia stagnează, după cum arată datele de mai sus, iar surplusul așteptat nu mai vine. Cumva, ca să folosim o expresie colocvială, criza economică din Germania ne-a prins cu pantalonii în vine. Spațiul nostru de manevră este extrem de limitat, iar singura speranță este ca factorii de decizie de la Bruxelles să ne ierte pentru deficitul bugetar excesiv și să ne acorde un timp mai mare pentru ajustare. Trebuie să ținem cont și de faptul că recalcularea pensiilor, o măsură extrem de necesară pentru corectarea nedreptăților din sistem, a generat costuri extrem de mari, costuri ce probabil se vor vedea în mărimea deficitului bugetar din perioada următoare.

Că vom termina anul cu o diferență între veniturile și cheltuielile bugetare cu un minus 7, un minus 8 sau chiar minus 9, aproape că nici nu mai contează. Acum bani încă mai sunt, numai fondurile private de pensii învârt circa 28 de miliarde de euro, iar românii țin în depozite bancare circa 115 miliarde de euro, în condițiile în care creditele sunt de aproximativ 80 de miliarde de euro. Cumva, gaura poate fi acum acoperită ușor. Pericolul mare vine pe termen mediu și lung.

Dacă economia noastră va reuși să se desprindă de dependența de vestul Uniunii Europene, mai ales de Germania, și să se reorienteze către alte piețe mai dinamice, atunci putem ușor ajunge să deraiem, trași în hău de locomotiva germană, care nu mai beneficiază de gazul ieftin oferit de Putin.

„Ziarul de Iași” a scris zilele trecute despre o companie din Pașcani, companie ce produce huse și centuri de siguranță pentru scaune auto pentru copii, care, fiind dependentă de un client din Franța, ce a ajuns în insolvență, a ajuns, la rândul ei, într-un timp extrem de scurt, într-o situație limită. Este un caz particular, la nivel microeconomic, de management neadaptat la realitățile și constrângerile pieței, dar el poate fi extrapolat și la nivel macro. Cazul oferă câteva lecții clare. Cine se leagă de o singură sursă de materii prime, vezi cazul Germaniei, sau de un singur client poate ajunge să cadă pradă propriului succes.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii