De Business

Punem punctul pe știi

Cum procedăm când regăsim facturi în sistemul RO e-Factura de la furnizori de la care nu s-au efectuat achiziții?

marți, 29 octombrie 2024, 03:55
3 MIN
 Cum procedăm când regăsim facturi în sistemul RO e-Factura de la furnizori de la care nu s-au efectuat achiziții?

În acest moment, procedura legală aplicabilă privind facturi primite în sistemul RO e-Factura, pe care nu le recunoaștem aferente unor achiziții neefectuate, este foarte puțin reglementată și este prevăzută la art. 6 alin. (1) din OMFP nr. 1365/2021

Societatea BUNĂTĂȚI DE TOAMNĂ SRL este persoană juridică română, înființată conform Legii nr. 31/1990 privind societățile, înregistrată în scopuri de TVA. Aceasta a regăsit în sistemul RO e-Factura în luna octombrie 2024, un număr de 2 facturi emise de un furnizor din România înregistrat în scopuri de TVA, de la care nu s-au efectuat achiziții, situație constatată în urma unor cercetări interne. Valorile nu sunt semnificative, prin urmare societatea apreciază că nu este obiectul unei fraude, ci obiectul unei erori. Cum ar trebui să procedeze societatea?

Citiți aici integral Ziarul de Business nr. 30

În acest moment, procedura legală aplicabilă privind facturi primite în sistemul RO e-Factura, pe care nu le recunoaștem aferente unor achiziții neefectuate, este foarte puțin reglementată și este prevăzută la art. 6 alin. (1) din OMFP nr. 1365/2021, astfel:

„(1) În situaţia unei facturi electronice emise în relaţia B2B asupra căreia destinatarul are obiecţii, acesta înştiinţează emitentul facturii electronice inclusiv în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, prin transmiterea unui mesaj, respectând structura publicată în documentaţia tehnică prevăzută la art. 4 alin. (2)”.

Din analiza textului normativ observăm că legiuitorul ne indică să luăm legătura cu furnizorul atât prin corespondența uzuală, cât și prin sistemul RO e-Factura, iar această ultimă posibilitate o recomandăm să fie aplicată pentru a avea o opozabilitate a autorităților. Având în vedere că nu există o procedură legală ulterioară, iar societatea BUNĂTĂȚI DE TOAMNĂ SRL invocă lipsa achiziției, acest lucru însemnă că întreaga valoare a facturii trebuie înregistrată în evidența contabilă pe seama contului 473 „Decontări din operațiuni în curs de clarificare” în corespondență cu contul 401 „Furnizori”, fără a se înregistra cumpărarea de bunuri și sau servicii și fără deducere de TVA.

O deducere a TVA, chiar dacă facturile sunt regăsite în sistemul RO e-Factura, aduce un avantaj fiscal, însă în legătură cu o achiziție ce nu are substanță economică, fapt cu consecințe neplăcute într-o situație de cercetare efectuată de organele cu atribuții. Nici cheltuiala sau obiectul achiziției nu trebuie înregistrat în evidența contabilă din același raționament.

În cazul fericit și normal, furnizorul de bună credință va storna respectivele facturi pe care ar trebui să le regăsim în sistemul RO e-Factura, ocazie cu care stornăm și înregistrările inițiale, pe seama contului 473 „Decontări din operațiuni în curs de clarificare”. Adevărata procedură financiar-contabilă apare în situația în care nu reușim să identificăm furnizorul, nu se poate comunica deschis cu acesta sau, din varii motive, acesta nu stornează facturile. Cunoaștem faptul că sumele în curs de clarificare trebuie soluționate într-un termen de maxim 90 de zile, termen prevăzut de OMFP nr. 1802/2014 privind reglementările contabile, dar realitatea faptică ne-a arătat că poate să dureze un timp mai îndelungat, uneori chiar mai mulți ani. În ipoteza în care furnizorul nu stornează înregistrările, cu ocazia unui inventar, aceste conturi se vor corecta pe seama rezultatului reportat, cont 117.4 „Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile”.

Rubrică realizată în colaborare cu consultantul Adrian BENȚA

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii