Inteligența artificială, prezent și viitor

Cum pui Inteligența Artificială la treabă în slujba unei alimentații echilibrate și sănătoase? Explicațiile interesante ale unui universitar ieșean (II)

duminică, 01 iunie 2025, 03:48
4 MIN
 Cum pui Inteligența Artificială la treabă în slujba unei alimentații echilibrate și sănătoase? Explicațiile interesante ale unui universitar ieșean (II)

Continuăm dialogul nostru, început săptămâna trecută, cu dr. Roxana Nicoleta RAŢU, șef lucrări la Universitatea de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” din Iași, Facultatea de Agricultură, pe tema inteligenței artificiale în relația sa cu științele agronomice.

Care sunt cele mai semnificative provocări în ce privește implicarea inteligenței artificiale în domeniul tehnologiei alimentare?

În primul rând, una dintre cele mai semnificative provocări este adaptarea infrastructurii tehnologice la noile cerințe digitale. Integrarea senzorilor inteligenți, a algoritmilor de învățare automată și a sistemelor de viziune computerizată presupune investiții substanțiale în echipamente, software și formarea resursei umane. Pentru unitățile mici și mijlocii, aceste costuri pot deveni o barieră reală în calea digitalizării, accentuând astfel diferențele dintre producătorii artizanali și marile companii agroindustriale.

În al doilea rând, gestionarea volumului mare de date generate de sistemele AI, precum și securizarea acestora, devin esențiale pentru menținerea trasabilității, protejarea informațiilor sensibile și garantarea integrității proceselor alimentare. În special în domeniul produselor lactate, unde fiecare etapă – de la recepția laptelui crud până la distribuția produsului finit – este supusă unor parametri stricți de calitate, AI poate interveni eficient, dar necesită protocoale de monitorizare și validare riguroase.

Articolul de săptămâna trecută pe aceeași temă, AICI

Provocarea este dublată de necesitatea de adaptare a curriculei universitare și a programelor de formare profesională. În prezent, AI nu este integrată formal în majoritatea programelor din domeniul tehnologiilor alimentare, însă tendințele actuale indică o nevoie urgentă de introducere a unor module dedicate digitalizării proceselor agroalimentare. Familiarizarea studenților cu aplicațiile AI – de exemplu, în analiza calității laptelui prin senzori inteligenți, optimizarea parametrilor de pasteurizare, monitorizarea fermentației, detectarea automată a neconformităților în ambalare sau gestionarea lanțului de distribuție – este esențială pentru formarea unor specialiști adaptați realităților pieței.

Citiți și: Inițiativă inedită a ZDI, pentru nespecialiști – Ghid de prezentare, inițiere și folosire a inteligenței artificiale 

Din punct de vedere etic și social care sunt principalele provocări pe care trebuie să le luăm în considerare?

Nu trebuie neglijată provocarea acceptării sociale și etice a inteligenței artificiale. Utilizarea AI în domenii sensibile, precum alimentația, ridică întrebări privind responsabilitatea deciziilor automatizate, transparența algoritmilor și influența acestora asupra lanțului decizional uman.

Prin urmare, deși inteligența artificială are capacitatea de a transforma profund industria agroalimentară – inclusiv sectorul lactatelor – prin creșterea eficienței, a siguranței și a trasabilității, provocările asociate implementării sale trebuie abordate printr-o strategie integrată, care să combine investițiile tehnologice cu reformarea educației și adaptarea la noile paradigme etice și sociale ale digitalizării.

Studenții sunt implicați în activitățile de cercetare precum și în cele practice?

În ceea ce privește studenții, pot afirma faptul că sunt implicați și atrași de ceea ce dezvoltă. Implicarea activă a studenților în activitățile de cercetare reprezintă o componentă esențială a formării lor profesionale în cadrul specializărilor din domeniul tehnologiilor alimentare. Aceștia sunt implicați atât în etapa de documentare științifică – care vizează identificarea celor mai recente direcții de dezvoltare din sectorul agroalimentar – cât și în faza practică de formulare și dezvoltare a produselor alimentare inovatoare.

În mod concret, studenții contribuie la elaborarea rețetelor experimentale, la procesarea efectivă a materiilor prime și la aplicarea procedurilor tehnologice în cadrul atelierelor specializate. Ulterior, aceștia participă la evaluarea calității produselor obținute, prin realizarea analizelor fizico-chimice, microbiologice și senzoriale, desfășurate în Laboratorul pentru Controlul Calității Laptelui și al Produselor Lactate.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Cum pregătiți studenții, în calitate de viitori specialiști, în relația cu beneficiarul muncii lor, consumatorul?

O atenție deosebită este acordată validării acceptabilității consumatorului, etapă în care studenții sunt implicați în organizarea și desfășurarea testelor de degustare. O parte din aceste produse experimentale sunt prezentate și oferite spre evaluare în cadrul evenimentelor organizate de universitatea noastră, precum Zilele Recoltei, Animal Fest sau Garden Fest – contexte care facilitează nu doar interacțiunea directă cu publicul larg, ci și culegerea de date valoroase privind percepția senzorială și preferințele reale ale consumatorilor.

Această abordare integrată le permite studenților să își dezvolte competențe practice, analitice și de comunicare, fiind un veritabil exercițiu de tranziție de la formarea academică la provocările concrete ale industriei alimentare moderne.

Găsiți mai multe detalii despre termenii folosiți în DICȚIONARUL AI

Continuare în numărul viitor

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii