Inteligența artificială, prezent și viitor

Cum pui Inteligența Artificială la treabă în slujba unei alimentații echilibrate și sănătoase? Explicațiile interesante ale unui universitar ieșean (V)

duminică, 22 iunie 2025, 03:54
5 MIN
 Cum pui Inteligența Artificială la treabă în slujba unei alimentații echilibrate și sănătoase? Explicațiile interesante ale unui universitar ieșean (V)

Dialogul nostru cu dr. Roxana Nicoleta RAŢU, șef lucrări la Universitatea de Științele Vieții Iași, Facultatea de Agricultură, pe tema inteligenței artificiale în relația sa cu științele agronomice continuă și în acest număr cu noi informații de interes general.

Ce competențe considerați că sunt esențiale pentru viitorii profesioniști din industria agroalimentară în contextul digitalizării și al utilizării IA?

În contextul transformărilor profunde generate de digitalizare și integrarea inteligenței artificiale în industria agroalimentară, formarea viitorilor profesioniști trebuie să vizeze dezvoltarea unui set complex și echilibrat de competențe, care să îmbine cunoașterea tehnologică cu înțelegerea profundă a lanțului alimentar și a nevoilor societății.

Din perspectiva unui cadru didactic, consider că este esențial ca studenții să dobândească nu doar cunoștințe de specialitate în domeniul tehnologiilor alimentare, ci și competențe transversale care să le permită să navigheze cu succes într-un ecosistem digitalizat. Acestea includ:

  • Competențe digitale aplicate, precum utilizarea sistemelor de colectare și analiză a datelor (big data), a platformelor de automatizare a proceselor, a senzorilor inteligenți și a interfețelor AI utilizate în laboratoarele și unitățile de procesare.
  • Abilități de interpretare a datelor și luare a deciziilor bazate pe informații: viitorii specialiști trebuie să fie capabili să analizeze date complexe privind calitatea produselor, trasabilitatea, eficiența energetică sau comportamentul consumatorilor și să le transforme în decizii tehnologice sau strategice.
  • Cunoștințe privind etica datelor și reglementările în vigoare, în special în ceea ce privește protecția informațiilor, siguranța alimentară și responsabilitatea utilizării IA în decizii automatizate.
  • Gândire critică, flexibilitate și capacitate de adaptare – trăsături indispensabile într-un mediu dinamic, unde inovația tehnologică este în continuă evoluție, iar profesioniștii sunt chemați să răspundă rapid și responsabil la provocări complexe.

Din perspectiva specialistului, subliniez importanța formării unei mentalități orientate spre inovație, sustenabilitate și colaborare interdisciplinară. Industria alimentară a viitorului va necesita profesioniști capabili să colaboreze cu ingineri IT, specialiști în logistică, experți în siguranță alimentară și cercetători în știința datelor. Astfel, abilitățile de comunicare, de lucru în echipă și de integrare într-un ecosistem digital complex devin la fel de importante ca și pregătirea tehnologică propriu-zisă.

Consider că, educația universitară trebuie să depășească modelul clasic de instruire și să ofere un cadru integrat, în care viitorii profesioniști să se formeze ca actori activi ai digitalizării, capabili să gestioneze responsabil și eficient noile tehnologii în slujba unei industrii alimentare mai sigure, mai eficiente și mai sustenabile.

Citiți și: Inițiativă inedită a ZDI, pentru nespecialiști – Ghid de prezentare, inițiere și folosire a inteligenței artificiale 

Sunteți implicată în proiecte de cercetare care explorează direct aplicarea inteligenței artificiale în domeniul tehnologiilor alimentare?

  • Da, sunt implicată activ în cadrul unei echipe multidisciplinare care desfășoară un proiect de cercetare ce vizează procesul de digitalizare în sectorul agroalimentar, cu accent pe aplicabilitatea tehnologiilor avansate, inclusiv a inteligenței artificiale, în domeniul tehnologiilor alimentare.
  • Proiectul are ca obiectiv dezvoltarea unor instrumente digitale integrate pentru optimizarea proceselor de producție, control al calității și trasabilitate în cadrul lanțului agroalimentar, cu aplicabilitate directă în sectorul lactatelor. În cadrul acestuia, explorăm modul în care IA poate contribui la monitorizarea în timp real a parametrilor tehnologici, la automatizarea deciziilor privind conformitatea produselor, dar și la colectarea și analizarea datelor esențiale pentru menținerea standardelor de siguranță alimentară.
  • Implicarea în acest demers științific îmi oferă oportunitatea de a corela cercetarea fundamentală cu aplicațiile practice, dar și de a integra rezultatele în activitatea didactică, astfel încât studenții să beneficieze de un proces educațional ancorat în tendințele actuale ale industriei. Totodată, proiectul consolidează colaborarea între mediul academic și sectorul privat, promovând inovația și transferul de cunoștințe în vederea adaptării sectorului agroalimentar la noile realități digitale.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Cum stimulați interesul studenților pentru nou în domeniul Tehnologiilor Alimentare din perspectiva folosirii  inteligenței artificiale, în activitatea lor prezentă și mai ales, viitoare?

Într-o lume în care schimbarea este singura constantă, consider că cel mai eficient mod de a stimula interesul studenților pentru noile direcții, inclusiv pentru inteligența artificială în tehnologiile alimentare, este să le vorbesc despre viitor ca despre ceva real, tangibil și… fascinant. Nu ca despre o teorie, ci ca despre un spațiu al posibilităților în care ei vor fi autorii, nu doar cititorii.

Inteligența artificială nu le este impusă ca un concept abstract, ci le este prezentată ca un aliat strategic în misiunea lor de a deveni profesioniști competenți și conștienți. Le arăt cum un algoritm poate „degusta” un iaurt înainte ca noi să o facem, cum un senzor inteligent poate anticipa o problemă de proces mai repede decât un ochi uman, sau cum o bază de date bine gândită poate salva tone de materie primă. Apoi le pun întrebarea-cheie: „Dacă tu ai avea puterea să optimizezi un proces, să reduci risipa sau să creezi un produs care aduce un beneficiu real sănătății, ai face-o?” Răspunsurile lor, deseori entuziaste, sunt motorul activității mele.

Îmi place să spun că relația mea cu studenții este ca un parteneriat între generații: eu le ofer cadrul, metodele și întrebările potrivite, iar ei vin cu energia, curiozitatea și ideile proaspete. Ne întâlnim undeva la mijloc, cu respect reciproc și un strop de umor, într-un laborator care funcționează uneori mai ca un atelier de idei decât ca o sală de curs tradițională.

Cred cu tărie că profesorul de astăzi nu trebuie să fie doar un furnizor de informație, ci un catalizator de atitudini, un deschizător de drumuri. Iar în acest context, dacă putem să vorbim despre IA cu naturalețe, să o testăm împreună, să-i înțelegem impactul și mai ales limitele, atunci am făcut deja un pas important spre formarea unor specialiști nu doar bine pregătiți, ci și bine ancorați în realitate.

Găsiți mai multe detalii despre termenii folosiți în DICȚIONARUL AI

Continuare în numărul viitor

Marius GHEORGHIU: CONTACT – Email: redactie@ziaruldeiasi.ro, Telefon: 0745079523

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii