anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Interceptări explozive

Cum se truchează un concurs la stat. Nume grele din administraţie şi din mediul de afaceri ieşean

GALERIE
Scoala_populara_arte
  • Scoala_populara_arte
- +

Procurorii au arătat cum a fost trucat concursul pentru postul, nou creat, de şef serviciu artistic la Şcoala de Arte. Toată mascarada a fost pusă în scenă pentru iubita patronului Conest SA. Directorul Şcolii de Arte, Vlad Baba, interceptat de DNA, despre întâlnirea cu acesta: „Am fost la Vio, la penthouse acolo! Am mâncat alaltăieri seară, pici jos, frate! Pici jos, repet, şmecher de şmecher!”. Nici rectorul Universităţii de Arte nu a reuşit să-i schimbe părerea lui Baba care ar fi urmărit o „sponsorizare”.

 

Numele unui om de afaceri „greu” al Iaşului a fost invocat ca s-ar afla în spatele angajării Andreei Popovici (FOTO JOS) ca şef al Serviciului Artistic din cadrul Şcolii Populare de Arte. Cu gândul la banii acestuia, oamenii din instituţiile statului s-au făcut luntre şi punte pentru a-i asigura un job călduţ iubitei sale. A fost schimbată organigrama Şcolii de Arte, înfiinţându-se un post „dedicat”. Condiţiile de participare la concurs au fost negociate direct cu viitoarea candidată. Subiectele posibile de examen i-au fost puse în braţe din ziua în care au fost redactate, cu o săptămână înaintea concursului.

Şeful Şcolii de Arte a discutat personal cu un potenţial contracandidat pentru a-l convinge că postul nu e de el. Chiar cu instituţiile statului făcute preş în faţa favoritei, emoţiile nu au lipsit, pentru că a existat totuşi o contracandidată şi o opoziţie acerbă a altor „grei”. În cele din urmă, slugărnicia administraţiei ieşene nu a dus la nimic, omul de afaceri neacordând nici măcar o sponsorizare. A rezultat însă un dosar penal în care preşedintele Consiliului Judeţean şi directorul Şcolii de Arte au calitatea de inculpaţi. Ceilalţi acuzaţi au povestit totul în detaliu procurorilor, pentru a scăpa.

Povestea angajărilor „cu cântec” de la Şcoala de Arte a început cu numirea lui Vlad Baba (FOTO JOS) ca director interimar. Desemnat pe 11 noiembrie 2020 consilier personal al preşedintelui CJ, Costel Alexe, acesta a fost detaşat chiar a doua zi ca director la Şcoala Populară de Arte „Titel Popovici” din subordinea instituţiei judeţene. În iunie 2021, devenea director „plin” după un concurs în care condiţiile de participare se mulau perfect pe CV-ul său. Principala activitate ca director a lui Baba pare să fi fost angajarea de oameni de încredere.

„După preluarea interimară a conducerii Şcolii Populare, în condiţiile în care a intrat în conflict deschis cu majoritatea angajaţilor şcolii, a făcut demersuri pentru angajarea unei persoane de încredere care să se ocupe de problemele administrative ale şcolii”, aveau să reţină procurorii DNA. Aşa s-a ajuns la detaşarea de la Ansamblul Artistic „Constantin Arvinte” a Elenei Nina Zugravu. Adusă în aprilie 2021 pe un post de referent, ea s-a ocupat în fapt de resursele umane ale Şcolii, ocupându-se de organizarea tuturor concursurilor de angajare. A primit chiar şi drept de semnătură în locul lui Baba, atunci când acesta lipsea.

Apare un post nou, cu dedicaţie, în organigramă

În decembrie 2020, cu o săptămână înaintea Crăciunului, plenul CJ adopta hotărârea 349, prin care organigrama Şcolii de Arte era modificată, introducându-se funcţia de şef serviciu artistic, „la propunerea lui Baba şi cu susţinerea lui Alexe”, după cum au consemnat procurorii. În aprecierea acestora, postul nu-şi avea justificarea în şcoală, fiind specific altor instituţii artistice, precum teatrele sau Opera. Pentru fotoliul de şef, se încălzea deja pe margine Andreea-Elena Popovici.

Absolventă a Universităţii de Arte (UAGE), aceasta încercase în 2019 o colaborare cu Teatrul „Luceafărul”, fără însă a reuşi. Şi-a găsit un post tocmai la Botoşani, la Teatrul de Păpuşi „Vasilache”. În viaţa particulară, Popovici este prietena lui Viorel Cozma, patronul Conest SA. Acesta i-a recomandat în 2020 să mai încerce o dată la Teatrul „Luceafărul”. Se schimbase puterea, veniseră la conducerea CJ oameni mai tineri, cu altă viziune. În noiembrie, Popovici s-a întâlnit cu vicepreşedintele CJ, liberalul Sorin Afloarei. Acesta s-a declarat de acord să discute cu directoarea artistică a Teatrului „Luceafărul”, dar din discuţie a mai rezultat o variantă. Afloarei i-a propus colaborarea cu Şcoala de Arte.

Rectorul se opune

În ianuarie 2021, s-a încercat detaşarea Andreei Popovici de la teatrul botoşănean la Iaşi, la fel cum fusese detaşat însuşi Baba de la CJ la Şcoala de Arte. Tentativa a eşuat din cauza opoziţiei directorului teatrului „Vasilache”, aşa că au demarat eforturile pentru organizarea unui concurs. O discuţie dintre Baba şi rectorul Universităţii de Arte, Aurelian Bălăiţă, interceptată de anchetatori pe 18 martie 2021 surprinde faptul că deşi nici nu se anunţase concursul, numele câştigătorului este deja cunoscut. Bălăiţă îi recomandă lui Baba să nu o aducă pe Popovici, cu care se afla în conflict şi care la Botoşani îl „săpa” pe directorul teatrului.

Aurelian Bălăiţa, rectorul Universităţii de Arte

„Nu-i cazul să-ţi iei o piatră de gât”, i-a spus Bălăiţă lui Baba. Acesta răspunde că numele Andreei Popovici nu este propunerea, ci ar fi venit pe filiera cuiva din domeniul construcţiilor civile, care ar fi lucrat la Royal Town. Într-o discuţie ulterioară, Baba spune că „trebuie să o eliminăm cumva din schemă”, sens în care va vorbi cu „Costel”. „Decât să-mi bage cineva pe gât pe cineva pe care nu cunosc, mai bine pe cineva pe care cunosc”, spune Baba. După o lună însă, altă înregistrare arată că Baba aflase cine era persoana din domeniul construcţiilor, iar problema a început să se pună altfel.

Apare în scenă patronul „Conest”

La începutul lui aprilie, Popovici discuta cu o anume „Cristina” de la un salon de remodelare corporală, spunându-i că urmează să se mute la Iaşi în viitorul apropiat, dar nu la teatru, ci la o altă instituţie. Pe 23 aprilie, îi povesteşte mamei sale despre o petrecere desfăşurată la „Dionisos” la care au participat omul de afaceri şi Baba. Acolo s-ar fi stabilit că Baba „iese director cu concurs” într-o lună, iar după încă o lună o va angaja pe Popovici. După câteva zile, tânăra îi povesteşte şi bunicii sale despre viitorul său post. La sfârşitul lui mai, într-o discuţie cu tatăl său, îi spune acestuia că pe la jumătatea lunii iulie va fi organizat concursul pentru „postul ei”. „O să-ţi zic eu mai multe, că se dă un concurs acuma ca să... N-are oameni, că i-o plecat câţiva oameni, ştii? Că a făcut oleacă de curăţenie pe-acolo! Şi ca să poată organiza concursul, nah...!”.

La începutul lunii iulie, începeau pregătirile pentru concursul „ei”. Conform mărturiei lui Zugravu, Baba i-o prezentase pe Popovici ca persoană interesată şi i-a spus că ea trebuie să ocupe postul. Referentul s-a executat. Zugravu, „doamna Nina”, i-a trimis Andreei Popovici condiţiile de participare, încă neanunţate public, întrebând-o dacă sunt ok. Popovici i-a cerut să nu treacă „actoria” ca primă disciplină în condiţiile de studii, ca să nu bată la ochi, ci undeva pe poziţia a treia. Aşa s-a şi făcut. Vechimea în muncă era şi ea o problemă. Popovici avea doar 2 ani şi 9 luni vechime. Cam puţin pentru un post de şef. Problema s-a rezolvat uşor, cerându-se doar 2 ani de muncă. Pentru un simplu post de referent economist cu studii medii, fuseseră cerute la un alt concurs minim 10 ani vechime. Tot un concurs „cu cântec”, în urma căreia a fost angajată Mihaela Cucoradă, care ţinuse contabilitatea firmelor lui Baba. Pe 7 iulie, Popovici îi povestea entuziasmată despre întâlnirea cu Zugravu. „Patru ore am stat la masă. E 99,99%”, a spus aceasta, referindu-se la concurs. Îi dăduse şi lui Zugravu „ceva”, dar nu-i părea rău.

Rectorul: „nu mai pupă doctorat la mine”

Dar 99,99% nu înseamnă 100% şi puţin a lipsit ca acel 0,01% să se petreacă. Pe 19 iulie, când calendarul concursului era de acum anunţat, Bălăiţă îi reproşează telefonic lui Baba că l-a minţit şi că organizează concursul pentru Popovici. După 13 minute, Bălăiţă îl sună pe directorul Teatrului „Vasilache”, Marius Rogojinschi, cerându-i să o ţină cu orice preţ pe Popovici la Botoşani. „Pentru ziua de 5 (august, când era programat interviul, n.r.) nu anula nimic, nicio repetiţie, nici nimic. Pentru că dacă îşi ia concediu medical, va fi infirmat concursul. Fără învoire, să lipsească şi atunci se vede ce face”, a spus Bălăiţă. Procurorii au consemnat şi o ameninţare a lui Bălăiţă la adresa lui Baba: „nu mai pupă doctorat la mine”. Rectorul UAGE trebuia să lupte însă cu forţe prea mari chiar şi pentru el.

Chiar a doua zi, Popovici i-a trimis mamei sale o fotografie cu viitorul său birou. În aceeaşi zi, îi transmite tatălui său că Baba îi va transmite lui Bălăiţă, între patru ochi, că în spatele tinerei este patronul Conest. Îi mai spune tatălui său că va trebui şi ea să vorbească cu Bălăiţă, dar nu telefonic, ci personal. „Să nu, Doamne fereşte, întregistrări...”. Fără să ştie, avea dreptate. Cu căştile pe urechi, anchetatorii luau notiţie. Au notat şi că Baba a fost sunat de un potenţial candidat la postul de şef al Serviciului artistic, dar directorul Şcolii de Arte a reuşit să-l convingă că postul nu e de el. După două zile, Baba îi povestea entuziasmat unui cunoscut despre o întâlnire cu patronul Conest: „Am fost la Vio, la penthouse acolo! Am mâncat alaltăieri seară, pici jos, frate! Pici jos, repet, şmecher de şmecher!”.

Apare o contracandidată. Se lupta cu morile de vânt

Pe 26 iulie 2021, la Şcoala de Arte a fost organizată selecţia dosarelor. Andreea Popovici nu era însă singurul candidat. La concurs se înscrisese şi Andreea Tatiana Moscalu, profesor de teatru la Fundaţia Euroed. Nu a fost chiar o surpriză pentru Popovici. Fusese informată deja de trei zile de Zugravu şi ştia deja şi cum o cheamă pe contracandidată. Ambele candidaturi au fost admise, dar tot Popovici pleca cu prima şansă. În aceeaşi zi au fost întocmite trei variante de subiecte, care au rămas pe laptopul Ninei Zugravu. Le-a scos la imprimantă, s-a întâlnit cu Popovici în Copou şi, pe stradă, i le-a înmânat. La percheziţia domiciliară care a fost făcută ulterior, o foaie cu „Varianta 3” a fost găsită. Iniţial, a spus că o luase în ziua examenului, pentru a o ţine ca amintire. Anchetatorii nu au crezut-o. Foaia nu era semnată şi ştampilată, cum erau variantele din plicurile pregătite pentru examen şi nici nu avea baremul completat. În plus, în apartament se aflau şi trei reglementări, scoase la imprimantă, pe care erau evidenţiate tocmai paragrafele care răspundeau la întrebările din cele trei variante de subiecte posibile. Alte legi prezente în bibliografie erau neatinse. Un caiet A4 conţinea conspecte, structurate exact pe variantele de subiecte.

Pe 2 august, a fost organizată proba scrisă a examenului. În aceeaşi dimineaţă, Alexe l-a sunat pe Baba care îi transmite: „Succes acolo, da?”. Baba s-a dus personal la comisia de concurs pentru a discuta cu membrii acesteia. După cum au consemnat procurorii, le-a spus că „se află într-o situaţie dificilă, în sensul că el le cunoaşte pe ambele candidate, dar că cineva ar prefera-o pe domnişoara Popovici”. Le-a mai spus că tocmai a primit un apel telefonic prin care i s-a cerut să se asigure că lucrurile merg în direcţia care trebuie, după cum a povestit ulterior preşedinta comisiei de concurs. Cu subiectele cunoscute dinainte, Popovici s-a bucurat de succesul urat de Alexe: a luat 92 de puncte, faţă de doar 72,33 de puncte obţinute de Moscalu. În aceeaşi zi, deşi concursul nu era încă terminat, şi-a putut vedea fişa postului. I-a făcut o fotografie şi i-a trimis-o mamei sale. A doua zi, discuta deja cu Zugravu despre formele care trebuie făcute pentru a pleca de la teatrul din Botoşani. Interviul era privit de amândouă ca o simplă formalitate.

„Se apropia de prietenul meu, ca acesta să-i sposorizeze filmul «Şase»”

Aşa a şi fost. Pe 5 august, la interviu, Moscalu a luat maximul, 100 de puncte. Inutil. Popovici nu a putut fi reţinută la Botoşani şi s-a prezentat, luând 98,33 puncte. Punctaj final, Popovici – 95,17 puncte, Moscalu – 86,17 puncte. Popovici şi-a adjudecat postul, cu un salariu brut de 5.083 de lei, plus indemnizaţia de hrană, de 347 lei. A rămas totuşi dezamăgită. „Deşi iniţial am considerat că Baba mă susţinea din amiciţia noastră şi în considerarea profesionalismului meu, ulterior am constatat că dorea să mă sprijine în mod interesat, adică dorea să mă folosească pentru a se apropia de prietenul meu, ca acesta să-i sposorizeze filmul «Şase» sau să facă diverse investiţii în domeniul artistic”, a declarat Popovici procurorilor. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Pohtiţi la fotbal!

Nicolae GRECU

Pohtiţi la fotbal!

N-a fost nevoie de îndemnuri bombastice precum cele din titluri; românii reîncep să vină la fotbal pentru că au pentru cine.

opinii

Mitocanul de la volan (I)

Eugen MUNTEANU

Mitocanul de la volan (I)

Suntem asaltați zilnic cu știri și imagini despre accidente de circulație atroce. Statisticile spun că România este țara europeană cu cei mai mulți morți în accidente de circulație. Dincolo de precaritatea șoselelor, cred că o cauză a acestei situații îngrijorătoare este și existența în libertate a fiarei sălbatice pe care am ales să o numesc mitocanul de la volan.

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Știința economică modernă s-a desprins din ceea ce era cunoscut în mediul academic timpuriu drept filosofie morală. Acțiunile și comportamentele din sfera economică (de exemplu, comerțul, formarea prețurilor, rolul dobânzii în tranzacțiile comerciale, etc.) erau reglementate de Biserică vreme de secole întregi. 

O limbă din prefabricate

Alexandru CĂLINESCU

O limbă din prefabricate

Un fenomen frapant care se petrece astăzi este ceea ce aş numi proliferarea prefabricatelor. Nu e ceva nou, dar devine tot mai accentuat şi, pentru cine ţine la expresivitatea limbii, tot mai supărător. Spun „prefabricate” pentru că e vorba de cuvinte şi formule luate de-a gata şi puse uneori în cele mai neaşteptate contexte. Au făcut de pe acum o glorioasă carieră la televiziune, politicienii şi jurnaliştii le rostesc cu o voluptate solemnă, convinşi că impresionează publicul printr-un limbaj elevat.

pulspulspuls

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

Ehehei, iubiţi dreptcredincioşi, iată că încurcate mai sunt căile Domnului de când treburile lumeşti şi dorinţele de parvenire şi câştig şi-au băgat coada tot mai adânc în sânul şi buzunarele largi de popă ale unor înalţi prelaţi din mitropolia noastră de la Iaşi, atât de greu încercată în ultima vreme. Iacătă aşadar, dragilor, ce au mai putut zămisli minţile întunecate de aceste lucrături diavoleşti: citiţi şi vă cruciţi, nu alta! 

Caricatura zilei

Ambulanța

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.