anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

vineri, 27.05.2022

Cum va arăta noul Aeroport, ridicat de la zero cu bani de împrumut? Șeful CJ, de acord cu amplasamentul

GALERIE
amplasamentpista
  • amplasament
  • pista
- +

Un miliard este estimarea în lei a costului construirii infrastructurii de dincolo de pistă. Banii vor veni de la Banca Europeană de Investiţii, care va oferi împrumutul pentru partea de cofinanţare, şi din fondurile europene nerambursabile.

 

O extindere de pistă în ambele capete, cu câte 300 de metri, căi de rulare de degajare rapidă, un terminal de pasageri de 45.000 mp pe două niveluri, o zonă de handling, sistem cargo de 5.000 mp şi platformă pentru tiruri, spaţii tehnice - acestea sunt obiectivele care vor fi construite într-un viitor aeroport dincolo de pista existentă. Toate apar în Masterplanul de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare, care a studiat scenariul extinderii actualelor terminale şi cel al construirii unei noi aerogări. Valoarea totală estimată este de aproximativ 180 de milioane de euro, respectiv un miliard de lei cu TVA inclus, a declarat Cătălin Bulgariu, directorul general al Aeroportului Iaşi.

El a prezentat ieri planşele finale ale Masterplanului, care urmează să primească girul Consiliului de Administraţie al regiei, înainte să ajungă în dezbaterea consilierilor judeţeni. Masterplanul este studiul de prefezabilitate „care, odată aprobat de proprietar (CJ, n.r.), să luăm certificatul de urbanism şi să începem edificarea fiecărui obiectiv din acest plan şi realizarea proiectelor de finanţare pentru fiecare dintre ele - adică vom trece la etapa de fezabilitate, astfel încât să depunem proiectele şi să începem finanţarea acestui proiect de investiţii“, a explicat Bulgariu.

Pe actualul amplasament, un terminal extins va avea tot 45.000 mp. Concentrarea investiţiilor aici este mai ieftină, „ajunge la 758 de milioane de lei cu tot cu TVA“, a spus directorul aerogării. Aşadar, avantaj vest. Riscul de implementare a investiţiilor favorizează de asemenea actuala infrastructură aeroportuară.

În schimb, pentru zona de est există deja un Plan Urbanistic Zonal, pe când pe amplasamentul de acum nu există. Obţinerea unui PUZ necesită minim şase luni, deci avantajul este pentru investiţia de dincolo de pistă.

Procesarea pasagerilor, trafic aerian, mişcările aeronavelor etc. pun din nou în avantaj partea de est. Tot estul este preferat şi în ceea ce priveşte efectul asupra mediului.

Concluzia autorilor studiului Masterplanului este că un aeroport construit dincolo de pistă este o soluţie mai avantajoasă decât extinderea limitată pe amplasamentul de acum al celor trei terminale de pasageri.

Reprezentanţii Băncii Europene de Investiţii vor stabili nivelul de îndatorare după o analiză cost/beneficiu şi pe baza tarifelor pe care le aplică Aeroportul. În funcţie de nivelul de cofinanţare posibil prin acest împrumut, se va fixa şi suma pentru care regia va putea să aplice pe programele pe fonduri europene, a spus directorul general al regiei. Dacă acest lucru se va întâmpla la primăvară, anul viitor va putea să demareze licitaţia pentru proiectare şi execuţie. Finalizarea trebuie să aibă loc cel mai târziu pe 31 decembrie 2023.

Dacă Aeroportul se va muta dincolo de pistă, actualele construcţii vor primi o altă destinaţie, a subliniat Cătălin Bulgariu. El a dat exemplul alocării unor spaţii pentru companiile aeriene, inclusiv cele de business (săli de briefing, de repaus etc.). „Toate spaţiile de aici vor avea o altă utilizare“, a menţionat el.

Planul construirii unui nou aeroport dincolo de pistă are sprijinul noului preşedinte al CJ. Într-un interviu acordat ziarului nostru înainte de alegeri, Costel Alexe a vorbit despre acest „proiect nou de care Iaşul şi regiunea au nevoie, un proiect care să însemne o perspectivă de dezvoltare pentru 20-30 de ani şi care să ofere locuitorilor, antreprenorilor, turismului, mediului investiţional perspectiva unei dezvoltări de ansamblu“.

Alexe a adăugat aici şi ideea realizării centrului intermodal, „care va avea capacitatea de a contribui la relansarea traficului de marfă în zona Nord-Est, cât şi a schimburilor economice cu spaţiul ex-sovietic“.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un concurs de arhitectură care poate da Iaşului o nouă clădire emblematică

Toni HRIŢAC

Un concurs de arhitectură care poate da Iaşului o nouă clădire emblematică

Anunţul companiei Iulius apropie de sfârşit o dezbatere publică care în urmă cu trei ani a mobilizat societatea civilă ieşeană. Au fost douăsprezece ore de discuţii aprinse, marcate de suspiciune şi neîncredere. Este însă atributul unui oraş de valoare să scoată o asemenea soluţie după discuţii încinse.

opinii

Franţa: un guvern de tranziţie, dar cu probleme

Alexandru CĂLINESCU

Franţa: un guvern de tranziţie, dar cu probleme

După ce reluaseră sloganul clasic, „să punem stavilă extremei drepte”, au descoperit că extrema stângă, sub conducerea lui Jean-Luc Mélenchon, a devenit mai periculoasă decât partidul lui Marine Le Pen. În consecinţă, executivul actual (căruia comentatorii îi prevăd o viaţă scurtă) a fost alcătuit în aşa fel încât să „ciupească” (scuzaţi termenul) din electoratul mélenchonist.

Cine ocupă scaunul gol?

George PLEȘU

Cine ocupă scaunul gol?

Iaşul are nevoie de un organism care să direcţioneze, să ghideze şi să potenţeze eforturile culturale ale comunităţii, de la administraţia locală şi instituţiile culturale de stat, la societatea civilă, sectorul cultural independent şi până la publicul existent şi dezvoltarea de noi audienţe. Fie că se va chema Institutul Cultural Ieşean sau în orice alt fel, înfiinţarea sa este esenţială pentru a reprezenta interesele industriilor culturale şi creative şi a realiza cât mai rapid o strategie culturală care să facă parte dintr-o viitoare strategie de oraş.

IN MEMORIAM: Am pierdut un model - prof. dr. Victor Strat

dr. Eugen TÂRCOVEANU

IN MEMORIAM: Am pierdut un model - prof. dr. Victor Strat

Alături de alte mari personalităţi chirurgicale, profesorul Victor Strat se înscrie în galeria celor care au contribuit la progresul şi modernizarea chirurgiei din ţara noastră. Şcoala pe care a format-o îi este pe deplin recunoscătoare şi îi va păstra o vie amintire.

pulspulspuls

Agamiţii Dandanache de la Iaşi: o lungă şi tristă poveste de succes

Agamiţii Dandanache de la Iaşi: o lungă şi tristă poveste de succes

Tare ne-am mai amuzat alaltăieri, stimaţi telespectatori, când l-am auzit pe fostul şef liberal nea Şică Orban dezvăluind boborului, la o emisiune teve şi oră de maximă audienţă, şi chiar de ziua lui, cum a trebuit el săracul să-i paraşuteze pe listele parlamentare liberale pe actualul premier Ciucă şi pe actualul menistru al Justiţiei Predoiu, totul la intervenţii din afara partidului (de la Cotroceni, adicătelea). 

Caricatura zilei

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

Editia PDF

Bancul zilei

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.