Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Propunerile ambiţioase ale unui grup de arhitecţi ieşeni de astăzi, care fac Planul Urbanistic General, şi o trimitere la viziunea asupra viitorului oraşului, de acum 60 de ani, a marelui arhitect G.M. Cantacuzino, al cărui nume îl poartă Facultatea de Arhitectură
Peste câteva zile urmează să fie terminat şi propus dezbaterii publice Planul Urbanistic General al Iaşului. Este opera deopotrivă a unei firme din Bucureşti şi a unui grup de arhitecţi ieşeni. Din câte spun specialiştii, Iaşul nu a excelat de-a lungul timpului prin urbanişti deosebiţi, dar a avut câţiva arhitecţi de excepţie. PUG se vrea a fi un fel de reper de căpătâi al organizării urbanistice a unui oraş. Unii îi spun Biblia arhitecturii urbane. Ca în multe alte domenii însă, părerile privind rostul planului sunt împărţite. Unii sunt de părere că un asemenea cadru trebuie să conţină doar prevederi foarte generale, de genul categoriilor de folosinţă pentru orice teren în parte şi regimul construcţiilor, fără a intra în detalii. Alţii sunt adepţii amănuntelor şi merg până acolo încât spun că planul trebuie să conţină inclusiv proiecte investiţionale de perspectivă, de genul traversărilor sub şi supraterane, sensurilor giratorii etc. În fine, alţii spun că un PUG nici nu-şi are utilitatea, că este o frână în calea dezvoltării urbane prin prevederi greu de schimbat, dar care devin anacronice chiar de la aprobare. Mucaliţii observă, nu fără oarecare dreptate, că la noi PUG-urile se aprobă greu, iar odată adoptate declanşează nenumărate lupte şi iniţiative perverse, toate urmărind să-i încalce prevederile.
Noul PUG, aşa cum au lăsat să se întrevadă arhitecţii ieşeni care lucrează la acesta, atacă frontal câteva probleme, pe de o parte actuale, pe de altă parte lăsate moştenire de sistematizările comuniste sau de schiţele urbane anterioare. Am văzut în prezentările lor atât detalii cât şi perspective pe zone foarte provocatoare. Pietonalul Ştefan cel Mare, de exemplu, marea provocarea a actualei administraţii de la Palatul Roznovanu, lăsa în suspensie problema traficului nord-sud în oraş, din Copou în Podu Roş, dar şi pe cel periferic pietonalului. Ori asta era o problemă majoră. Nu poţi face pietonal fără circulaţie periferică. Ar fi ca acea construcţie uriaşă din Spania, prezentată recent la TV (http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/incredibil-spaniolii-au-construit-un-zgarie-nori-fara-lift--18871.html), un zgârâie nori la care nu s-au pus lifturi.
Soluţiile ieşenilor sunt moderne şi îndrăzneţe (vezi câteva planuri în galeria foto de mai sus). Pare că lucrările de amploare din ultima vreme din oraş, care presupun pasarele şi subtraversări, au descătuşat resurse de creativitate. Sigur vor suscita discuţii şi polemici la dezbaterea publică. Îşi au rost subtraversările de pe colonel Langa şi de pe IC Brătianu? Cât de costisitoare va fi şoseaua de pe cornişă? Gândiţi-vă cum ar arăta aceasta, prin spatele bisericii Trei Ierarhi şi ce promontorii deosebite pentru observat oraşul s-ar putea face de acolo. Joncţiunea acesteia cu strada Palat ar rezolva traficul pe direcţia Nord – Sud. Dar de ce a fost preferată această variantă şi nu cea a străzii de mai jos, str. Uzinei? Care stradă pare a fi totuşi revitalizată printr-un sens giratoriu care ar da, în sfârşit, un rost podului peste Bahlui făcut în dreptul Piramidei lui Dubeţ? Vă daţi seama că acest pod lat cât un bulevard este, de aproape 20 de ani, mai mult pietonal decât rutier?
Propunerile arhitecţilor par a fi obsedate de dificultăţile actuale din trafic. Trecerea subterană din capătul străzii Anastasie Panu evacueză din percepţia publică spectrul pasarelei din Tătăraşi, o idee născută moartă încă din perioada interbelică. În felul acesta deblochează restricţiile de construcţie din zona Pădurii şi Baş Ceauş. Pasarela supraterană de peste strada Arcu va lega Copoul de Gară, altele vor descongestiona traficul în intersecţii precum Bucşinescu, Târgu Cucului sau intersecţiile principale ale şoselelor de pe splaiurile Bahluiului.
Sunt unii care spun că PUG-ul are excese, că populaţia Iaşului este în descreştere şi că întreaga circulaţie poate fi reglementată prin eficientizarea semnalisticii rutiere, nu prin asemenea investiţii. Alţii sunt de părere că propunerile nu ţin cont de puterea financiară a oraşului şi că vor avea soarta pomenitei pasarele din Tătăraşi, la care s-a renunţat după mai bine de 70 de ani de încercări zadarnice de a o construi. Nu sunt un specialist, dar cred că, chiar şi dacă ar fi numai un exerciţiu de creativitate, această dezbatere publică nu trebuie ratată de nimeni interesat de soarta oraşului.
În final, vă propun un exerciţiu de imaginaţie. Închipuiţi-vă că toate blocurile mai înalte de două etaje din Iaşi ar fi fost construite de la Universitate în sus. Oraşul nou, cel cu construcţii înalte, să fi fost pe platoul nordic, din Copou, eventual Şorogari. Iar toată valea şi lunca Bahluiului, inclusiv Nicolina şi Alexandru, să fi fost alcătuite din case şi spaţii verzi, străjuite de dealurile pe care ar fi tronat mănăstirile Galata şi Cetăţuia. Toate văile şi denivelările care crează perspective să fi putut fi admirate de pe cornişa unde acum arhitecţii propun şoseaua care va prelua traficul de pe pietonal. Aspectul hermafrodit al oraşului, dat de volumele blocurilor care umplu valea Bahluiului, să nu fi fost. Cumva aceasta a fost, şi sper să nu greşesc prea mult, ideea de dezvoltare a Iaşului susţinută în anii ‘50 de G.M. Cantacuzino, unul dintre cei mai mari arhitecţi care au scris despre Iaşi (vezi “Introducere la opera lui Vitruviu”, editura Minerva 1993). Nume său este purtat acum de Facultatea de arhitectură din oraş. Nu a fost să fie şi nu se ştie dacă ar fi fost cea mai bună soluţie. În fond el voia un Iaşi mic, de până în 150.000 de persoane, cu profil universitar. Dar ce-ar fi fost dacă?
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |