Curse cu obstacole între roboţi, fulgere şi lasere, la Noaptea Cercetătorilor
agri.shop

Curse cu obstacole între roboţi, fulgere şi lasere, la Noaptea Cercetătorilor

roboti
  • roboti

Pe 28 septembrie va avea loc o nouă ediţie a Nopţii Cercetătorilor, un eveniment descris de către organizatori ca fiind „cu experimente trăsnite şi conferinţe fascinante din domenii ştiinţifice“. Intrarea va fi liberă, înscrierile fiind deschise de la ora 18.00, evenimentul desfăşurându-se în acelaşi timp în 12 universităţi din ţară, toate sub coordonarea Universităţii „Al.I. Cuza“ din Iaşi.

„Seara va avea în program curse cu obstacole între roboţi, experimente de a privi lumea prin căldură în loc de culoare şi o întâlnire cu celebra producătoare de fulgere - bobina Telsa. Vor fi efectuate teste cu laserul care adună informaţii din atmosferă, de la înălţimi mari, vor fi rezolvate mistere criminalistice şi va fi disponibil şi un telescop pentru observarea astrelor“, au precizat organizatorii. Spre deosebire de alte ediţii, în acest an, Noaptea Cercetătorilor va ocupa şi scena Teatrului de Vară unde se vor desfăşura, în intervalul 19.00-21.00, mai multe conferinţe de ştiinţă de maximum 20 de minute fiecare, intrarea fiind liberă şi fără rezervare.

Cercetătorii prezenţi la eveniment vor aborda teme precum „misterul nedezlegat al migraţiei păsărilor, cum se construieşte un Univers sau legătura dintre fizică, chimie şi gastronomie“. La Palas vor fi instalate mai multe tipuri de standuri din domeniilor ştiinţei - chimie, biologie, geografie, geologie, mecanică, optică, robotică, electromagnetism etc. „Atât prin comunicare, cât şi prin activităţile evenimentului, ne propunem să transmitem valoarea principală a ştiinţei: cercetarea este antidotul concluziilor prefabricate. Sperăm ca, dincolo de mirare şi încântare, cei prezenţi la eveniment să îşi însuşească o parte din metoda ştiinţifică de a privi lumea prin întrebări, şi nu prin răspunsuri cunoscute dinainte“, a declarat Cătălin Agheorghesei, coordonatorul proiectului.

Ziua Regalităţii

Lucian DÎRDALA

Ziua Regalităţii

În mod normal, societatea românească va descoperi, în timp, de ce această zi merită celebrată: va fi, probabil, un proces similar celui de (re)descoperire a rolului jucat de instituţia monarhică în istoria secolelor XIX-XX.

Iluzii de primăvară

Nichita DANILOV

Iluzii de primăvară

Lebăda îşi croia netulburată mersul maiestuos alunecând pe luciul apei, în timp ce în jurul ei un cârd de răţuşte agitate se cufundau în apă şi ieşeau la suprafaţă chiar pe sub burta ei, făcând o gălăgie infernală. Lebăda însă plutea imperturbabilă, ignorând cu totul cârdul de raţe şi tot ce era în jur.

La ordin, Führer! Un spectacol de colecţie

Dana ȚABREA

La ordin, Führer! Un spectacol de colecţie

Pe muchia fragilă ce desparte ura de adoraţie, pot apărea relaţii toxice susţinute de sentimente contradictorii succesive sau chiar simultane. Monodrama La ordin, Führer! scrisă de autoarea austriacă Brigitte Schweiger, cu un uşor caracter autobiografic (bunica scriitoarei a murit într-un lagăr de concentrare), investighează frenezia care-a cuprins minţile oamenilor odată cu apariţia hitlerismului.

De Ziua Tatălui

Michael ASTNER

De Ziua Tatălui

În august 2011, am scris un text dedicat memoriei tatălui meu, o baladă bilingvă în germană şi-n săseşte (varianta amnăşană). Anul trecut, într-una din lungile seri de noiembrie (la Amnaş fiind), am tradus balada.

Imagini de colecţie: oare ne-am schimbat sau nu în bine?

Un amic cetitor atent atent ne-a pus ieri la dispoziţie această faină poză de campanie, stimaţi telespectatori.

Bravo autorităților locale care au ținut gol Spitalul Mobil de la Lețcani!

Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?