De Business

Punem punctul pe știi

Phinia - un motor important pentru PIB-ul Iașului

Dan Țețu (PHINIA Delphi România): Combustia pe hidrogen va fi lansată curând pe piață

miercuri, 03 aprilie 2024, 03:00
5 MIN
 Dan Țețu (PHINIA Delphi România): Combustia pe hidrogen va fi lansată curând pe piață

Interviu cu directorul companiei cu cea mai mare cifră de afaceri din județul Iași. “Lipsa unei infrastructuri adecvate în nord-estul României cauzează întârzieri ale livrărilor și creează costuri suplimentare”.

Industria auto a trecut în ultimii ani prin schimbări semnificative pe plan global, iar producătorii și furnizorii de componente auto, precum PHINIA Iași, au fost nevoiți să se adapteze la cerințele unei piețe în continuă schimbare, înnoindu-și strategiile de producție. În 2023, ratele ridicate ale inflației și creșterile prețurilor materiilor prime au provocat industria auto, având impact asupra puterii de cumpărare a consumatorilor și a costurilor de producție, asta după ce pandemia și războiul rusesc împotriva Ucrainei au contribuit la penuria în industria semiconductoarelor auto și la alte întreruperi ale lanțului de aprovizionare în 2022. Cu toate acestea, anul trecut, piața a mai crescut și se estimează că se va apropia și mai mult de nivelul pre-pandemie în 2024.

PHINIA Delphi România, desprinsă în vara anului trecut de producătorul american de componente auto BorgWarner, care a transformat divizia Fuel Systems şi Aftermarket într-o companie separată, numită PHINIA, este cea mai puternică companie din județul nostru. Cu o fabrică în comuna ieșeană Miroslava, societatea a înregistrat în anul 2022 o cifră de afaceri de aproximativ 1,74 mld. lei, echivalentul sumei de 351,5 mil. euro, având o contribuție de 4% la cifra de afaceri totală a județului Iași din același an, de 8,77 mld. euro, calcule făcute pe baza datelor Camerei de Comerț și Industrie Iași. În fabrica amplasată în satul Brătuleni, unde lucrează peste 1.600 de oameni, se produc pompe și injectoare pentru ambele tipuri de combustibili fosili, respectiv diesel și benzină. Tot ce se produce în județul Iași merge la export, către cei mai mari producători de vehicule la nivel global de pe 4 continente.

Într-un interviu exclusiv, Dan Țețu, directorul general al fabricii PHINIA din Iași, ne vorbește despre evoluția companiei în 2023 și previziunile pentru anul 2024. Anul trecut a fost marcat de schimbări și adaptări, însă Dan Țețu arată că PHINIA Iași a reușit să-și consolideze poziția de lider al industriei locale, obținând performanțe remarcabile pe piața globală a sistemelor de combustie internă. Cu privire la perspectivele pentru 2024, directorul general aduce în discuție  eforturile de adaptare la impredictibilitatea economică și fiscală din România, inflație și schimbări în taxe. Discuția se extinde și asupra tendințelor globale din industria auto, direcțiile tehnologice viitoare și provocările legate de materiile prime. În plus, Dan Țețu oferă o perspectivă asupra pieței auto locale, vorbind și despre impactul creșterii costurilor cu materiile prime și infrastructura deficitară din regiunea noastră asupra procesului de producție. Legat de evoluția pieței motoarelor convenționale cu combustie internă, directorul general al PHINIA Iași estimează că acestea vor rămâne pe piață în următorii zeci de ani, subliniind importanța lor în contextul resurselor naturale disponibile.

Cum a fost anul 2023 pentru PHINIA Delphi România, s-a apropiat de așteptări? Cum estimați că va fi anul 2024?

Dan Țețu: Anul 2023 a reprezentat anul schimbării și flexibilității pentru compania noastră, fiind unul în care am poziționat fabrica din Iași pe un nou drum ascendent, adaptat piețelor internaționale. Am trecut printr-un proces amplu de repoziționare pe piața globală ca o nouă companie independentă și un furnizor esențial de sisteme de combustie internă pentru cei mai mari producători de automobile și vehicule comerciale de pe 4 continente. Pe plan financiar, rezultatele înregistrate anul trecut corespund estimărilor inițiale și dovedesc din nou puterea PHINIA ca lider al industriei locale, oamenii PHINIA fiind capabili să performeze în orice context. Pentru anul 2024, asemenea altor companii facem demersuri să ne adaptăm la impredictibilitatea economică și fiscală a României, a inflației și a schimbării taxelor.

 Care sunt tendințele globale pe piața de piese și componente auto? Piața va asista la o creștere sau o scădere a cererii în următorii ani?

Dan Țețu: Piața sistemelor de combustie internă a recuperat în ultima perioadă în comparație cu vehiculele electrice și se lucrează la alte tehnologii inovatoare precum combustia pe hidrogen, care va concura direct cu automobilele electrificate. Cel mai probabil, se va înregistra o consolidare a pieței globale și se va stabiliza cererea pentru vehiculele cu combustie internă. În cazul vehiculelor comerciale și a echipamentelor industriale, dieselul va continua să domine piața. În ceea ce privește vehiculele pentru pasageri, piața începe să recupereze din decalajul înregistrat anterior față de electrificare și acest fenomen va fi stimulat odată cu introducerea noilor tehnologii în producția de serie.

 Care sunt tendințele viitoare ale industriei pentru piața în care compania PHINIA activează? 

Dan Țețu: Combustia pe bază de hidrogen este una dintre tehnologiile inovatoare care va fi lansată în curând pe piață. O parte dintre clienții PHINIA au dezvoltat deja proiecte prin care testează combustia pe hidrogen, iar compania noastră joacă un rol activ în pregătirea sistemelor de combustie ale viitorului.

Cum este piața materiilor prime utilizate pentru fabricarea pieselor și componentelor auto? Vă confruntați cu creșteri de prețuri, întârzieri în livrare, lipsuri ale unor materii prime?

Dan Țețu: Costurile cu materiile prime au crescut constant în ultimii 2 ani. Aceste majorări s-au suprapus peste celelalte creșteri cu prețurile la energie, ceea ce a avut un impact direct asupra costurilor de producție. Suplimentar, lipsa unei infrastructuri rutiere și feroviare adecvate în nord-estul României cauzează întârzieri ale livrărilor și uneori creează costuri suplimentare pentru noi, ca furnizori principali ai unei industrii automotive în care termenul de livrare a devenit deja un atu incontestabil.

 Când estimați că vor ieși de pe piață motoarele convenționale, cu combustie internă?

Dan Țețu: Motoarele cu combustie internă vor rămâne pe piață în următorii zeci de ani; fie că ne referim la diesel, benzină sau hidrogen. Cel mai probabil, motoarele convenționale vor rămâne în preferințele conducătorilor auto atât timp cât vor fi exploatate resursele naturale și cel puțin în cazul vehiculelor comerciale, motoarele diesel reprezintă singura soluție viabilă și eficientă.

Care sunt produsele li­vrate de PHINIA Delphi România și către ce producători ajung acestea?

Dan Țețu: Compania PHINIA Delphi România produce pompe și injectoare pentru ambele tipuri de combustibili fosili: diesel și benzină. Produsele realizate în fabrica din Iași sunt exportate în proporție de 100% către cei mai mari producători de vehicule la nivel global, pe 4 continente atât pentru vehicule de pasageri, cât și pentru vehicule comerciale.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii