anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

De ce în unele țări se conduce pe partea stângă. Răspunsurile pot fi vechi de secole

GALERIE
stanga
  • stanga
- +

Doar un sfert din populația planetei mai conduce astăzi pe partea stângă, cu toate că în trecut situația stătea invers. Actorii principali în această competiție au fost Marea Britanie și Franța, iar factorii care au influențat această regulă au fost multipli. 

Printre cei mai importanți regăsim: nevoia apărare; tipul de mijloace de transport folosite, precum și modalitățile de tracțiune; necesități economice; dar și orgoliile naționaliste ce au apărut în conștiința anumitor popoare după luptele de obținere a independenței.

Mersul pe partea stângă a drumului pare că a fost folosit intr-o proporție mai mare în trecut. O descoperire din 1998 de la Blundson Ridge, în apropiere de Swindon, arată cum romanii, ce lucrau intr-o carieră de piatră, foloseau partea stangă a drumului pentru a transporta materia extrasă. Acest lucru a fost dovedit de urmele mult mai adanci ce plecau de la carieră spre deosebire de cele care veneau spre aceasta. În plus, pe o monedă de argint din acea perioadă (denarius) era reprezentată o șcenă cu doi călăreți surprinși în momentul în care treceau unul pe langă altul prin partea stângă.  

O altă rădăcină a condusului pe partea stângă pare să fie nevoia de apărare. Dat fiind faptul că majoritatea oamenilor sunt dreptaci, nevoia de a te plasa mai în stanga în fața pericolului este evidentă. De asemenea, în cazul cavalerilor dreptaci, sabia era tinută pe partea stangă. Acest fapt dă dreptate celor care susțin că mersul pe această parte a primat pentru că folosirea sabiei devine mult mai eficientă într-un duel.

Cu toate acestea, varianta conform căreia cavalerii medievali au impus această normă în timpul turnirurilor și nu numai este infirmată de istorici. Aceștia susțin faptul că rolul lor nu ar trebui exagerat, în acea perioadă traficul fiind foarte redus. Este puțin probabil  ca normele pe care le stabileau unii cavaleri medievali într-un cerc restrans să se fi raspandit atât de mult. Mai mult decât atât, contrar anumitor reprezentări, în timpul turnirurilor, cavalerii se plasau în dreapta și loveau oblic în momentul când se apropiau.

Pe partea dreaptă a drumului a început să se meargă o dată cu apariția vehiculelor mai mari, trase de mai multe animale, a căror direcție era ținută de vizitiu de jos și nu de pe car. Oamenii obișnuiesc să direcționeze animalele cu mâna dreaptă și se poziționează între acestea și trafic pentru un mai bun control.

Este bine cunoscut faptul că atât in Marea Britanie, cât și în coloniile sale, s-a circulat pe partea dreaptă. La fel s-a întâmplat și în cazul Franței pe la 1800, al cărei Napoleon, stângaci de fel, a decis ca atât francezii, cât și  toate coloniile lor să folosească mersul pe partea dreaptă. Balanța s-a înclinat definiv în momentul în care Statele Unite ale Americii a decis, în urma Războiului de Independență, să oficializeze banda dreaptă pentru înaintare. Acest lucru a dus nevoia altor țări de a se adapta pentru că aveau nevoie de tehnologia produsă pe noul continent.

Historia.ro

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ochiul care nu mai vede (IV)

Cătălin ONOFREI

Ochiul care nu mai vede (IV)

Cum de-au căzut ţărăniştii atât de jos?

opinii

Educaţia colaterală

Briscan ZARA

Educaţia colaterală

Lăsaţi copiii să încerce singuri, lăsaţi-i să se dea cu capul de perete, să simtă durerea, învăţaţi-i să se aştepte la greşeli şi la lucruri imprevizibile şi să se adapteze, altfel nu vor ajunge adulţi deplini şi independenţi, iar lumea rea şi crudă prin natura ei îi va face nefericiţi.

Se mărită Adriana!

Cristina DANILOV

Se mărită Adriana!

După o perioadă în care evenimentele au fost restricţionate din cauza pandemiei de Covid-19, viaţa, iată, şi-a reluat cursul, cel puţin în cazul nunţilor. Primim deja invitaţii, ne preocupăm de ţinuta pe care o vom purta la petrecere, ne gândim la cadoul de casă nouă şi nu doar la acestea: ne gândim la miri, la drumul pe care îl vor urma împreună, mulţi retrăind chiar emoţia din ziua nunţii noastre. O nostalgie plăcută pe care am simţit-o şi eu atunci când colega mea de birou, Adriana, mi-a înmânat, radiind de fericire, invitaţia la nunta ei. Prilej bun de a spune, azi, câteva cuvinte despre căsătorie şi petrecerea prin care o facem cunoscută tuturor celor dragi din viaţa noastră.

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Nichita DANILOV

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Lumea lui Nicolae Stan se configurează rotindu-se melancolic în jurul pipei din lemn de cireş pe care o fumează agale stând în cerdacul casei parohiale tânărul preot al satului Crăsani, Radu Plămadă, pătruns până dincolo de adâncul sufletului său de ceea ce crede că ar fi menirea sa.

pulspulspuls

Iacătă-l şi pe sforarul politic în izmene!

Iacătă-l şi pe sforarul politic în izmene!

Vă mai amintiţi, stimaţi telespectatori şi fini observatori ai vieţii politice de Bahlui, ce mai conflict şi ce mai sudălmi răzbăteau până-n drum între conţilierul fost UNPR Manolache, om de-al gheneralului Oprea Izmană (apropo, iată ce pantaloni tip izmană are şi conţilierul de care vă spunem!) şi fostul şef de Cejău Popa? Ba chiar zice lumea că odată erau cât pe ce să-şi înfingă şi mâinile-n gât, nu alta.

Caricatura zilei

Tik Tok Yoga

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.