De ce nu avem autostradă? Pentru că am prevăzut tuneluri în câmpie și alte grozăvii!
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

Grozăviile găsite de Curtea de Conturi în studiile de fezabilitate

De ce nu avem autostradă? Pentru că am prevăzut tuneluri în câmpie și alte grozăvii!

GALERIE
autostrada tunel
  • autostrada tunel
- +
Autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni: o telenovelă care te umple de revoltă, rostogolită la nesfârşit de politicieni în studii de prefezabilitate şi fezabilitate, încât este greu de desluşit exact cum au decurs discuţiile din capul locului. Însă raportul Curţii de Conturi, obţinut de „Ziarul de Iaşi“, emis la finele anului trecut, care a determinat Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să suspende studiile de fezabilitate pentru a doua oară, ajută la desluşirea unui adevărat „fir roşu“ de delăsare şi incompetenţă, descris chiar de raport: studii incomplete, plăţi neterminate, valori modificate semnificativ pentru aceleaşi servicii de la un studiu la altul. Concluzia? Date recepţionte ca fiind corecte în primul studiu au fost ignorate complet în al doilea. Ce s-a estimat iniţial, că studiul va costa 15.000 euro/km, a ajuns să coste în final 80.000. Urmarea? CNAIR nu a reluat nici până acum procedurile de atribuire a studiilor de fezabilitate, pentru a fi finalizate. Ca să vă faceţi o idee despre incompetenţa, sau poate intenţiile de fraudare, ale autorilor: pe porţiunea Iaşi - Tg Neamţ, adică deal-câmpie, erau prevăzute tuneluri de parcă se mergea prin Alpii elveţieni: nu mai puţin de opt.

Telenovela A8 începe în 2007, acum 11 ani, când fostul CNADNR, actualul CNAIR, încheie un contract cu IPTANA SA pentru a se realiza un studiu de prefezabi­litate pentru autostrada numită la vremea respectivă Târgu Mureş - Iaşi - Sculeni, cu valoarea de 2.340.000 de lei, fără TVA, apro­ximativ 720.000 de euro la mo­mentul respectiv. Lungimea estimată era de 320 de kilometri, însă pe parcursul studiului s-a determinat faptul că era mai eficient dacă autostrada lega Tg. Mureş de Ungheni, nu de Sculeni, iar ultima variantă, mai scurtă cu 20 de kilometri, a rămas cea definitivă.

Cum s-au pierdut deja 30 de milioane de euro

Este nevoie de 2 ani şi jumătate până la încheierea primelor studii de fezabilitate, în anul 2010, cu sume suportate de la bugetul de stat: aproximativ 3,3 milioane de lei pentru tronsonul Tg. Mureş - Ditrău, 3,8 milioane de lei pentru Ditrău - Tg. Neamţ şi 3,15 mi­lioa­ne pentru Tg. Neamţ - Ungheni.

„Pentru cele trei secţiuni de autostradă au fost predate Stu­diile de fezabilitate cu avizele aferente, mai puţin Acordul de Mediu. Pentru executarea auto­străzii, în anul 2012, Guvernul a respins proiectul întrucât costurile de implementare stabilite în studii ajungeau la 9 miliarde de euro, astfel încât licitaţiile programate pentru execuţie au fost anulate din lipsă de finan­ţare“, se consemnează în raport.

În 2014, Curtea de Conturi remarcă faptul că sunt lansate licitaţii pentru actualizarea studiilor, însă toate au fost anulate sau suspendate, fiind pierduţi circa 30 de milioane de euro, bani alocaţi din fonduri europene pentru realiza­-rea documentaţiilor până la finalul lui 2015.

După fostul CNADNR, se puteau face şi trei studii de fezabilitate

Haosul administrativ începe însă cu adevărat din 2015. În mai 2015 se semnează un contract de servicii pentru a completa şi actualiza studiul de fezabilitate existent pentru autostrada Tg. Mureş - Ditrău, cu valoarea de 22,8 mi­lioane de lei (de şase ori mai mare decât studiul de fezabilitate rea­lizat în 2010), aproximativ 5,1 milioane de euro la cursul valutar din momentul respectiv. Con­tractul însă a fost suspendat timp de 12 luni, pentru că autostrada Târgu Mureş - Ditrău este un proiect care a fost împins cu zece ani de ultimul Masterplan General pentru Transporturi. Conform acestui document, poate fi început sau revizuit în 2021, iar lucrările vor începe în 2022 sau 2023. Prin urmare, la nici trei luni de la semnarea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate, contractul se suspendă din lipsă de finanţare în iulie 2015. Pe 30 septembrie 2016, acesta este deblocat, plănuit fiind să înceapă pe 30 noiembrie 2016, cu dată de finalitate aprilie 2018. Curtea de Conturi remarcă aici o fereastră lăsată, posibil intenţionat, pentru a face un al treilea studiu de fe­zabilitate.

„Începerea efectivă a lucrărilor este prevăzută în Mas­terplanul General pentru Trans­porturi pentru 2022/2023, adică patru ani după ce (teoretic) documentaţia va fi finalizată şi predată. Dacă se intenţionează utilizarea studiului de fezabilitate şi a întregii documentaţii în 2022, înseamnă că se naşte o nouă opor­tunitate de a reface studiul şi documentaţia pentru reali­zarea lucrărilor, datorită expiră­rii termenelor avizelor, acordurilor, autorizaţiilor etc.“, se precizează în raportul Curţii de Conturi.

În presă au apărut şi discuţii cu privire la celelalte două tronsoane ale austostrăzii - în special cu privire la valorile mărite pe care le au studiile pe care statul voia să le antameze în toamna anului trecut, studii care însă au ajuns să fie să anulate.

„Aşadar, programarea revizuirii studiului de fezabilitate pentru Autostrada Tg. Mureş - Ditrău a fost făcută avându-se în vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fără a se ţine seama în nicio măsură de documentele existente în studiu iniţial, cel puţin formal, recepţionate şi achitate ca fiind corespunzătoare“, concluzionează raportul Curţii de Corturi.

Incredibil: opt tuneluri până la Târgu Neamţ

Ministrul Transporturilor, Radu Cuc, a declarat într-o vizită în Mol­dova că vrea să deblocheze cât mai urgent licitaţia pentru proiec­tarea şi execuţia segmentului dintre Târgu Neamţ şi Iaşi. Această licitaţie ar urma să aibă loc chiar în această toamnă, în noiembrie, însă specialiştii de la Asociaţia Pro Infrastructura, o structură neguvernamentală, avertizează că licitaţia va fi lansată pe baza studiului de fezabilitate realizat în 2010, „un studiu incomplet, făcut din birou, fără studii serioase de teren“.

Acest lucru se argumentează şi gândindu-ne că pe acest segment care leagă Iaşul de Târgu Neamţ există 8 tuneluri cu lungimea totală de 13 kilometri, dar şi numeroase poduri şi viaducte considerate a fi dificil de executat fără un studiu de fezabilitate care să prezinte corect situaţia din teren. Specialiştii de aici spun că, dacă se va merge pe acest studiu vechi, sub argumentul de a porni mai repede, vom ajunge în final să ne blocăm definitiv, având în vedere calitatea proastă a studiilor.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

O reţinere suspectă şi o tăcere asurzitoare

Cosmin PAȘCA

O reţinere suspectă şi o tăcere asurzitoare

Într-o ţară civilizată, reţinerea în forţă a unui opozant al sistemului ar face prima pagină a ziarelor, iar autorităţile publice şi liderii politici ar fi traşi de mânecă să expună un punct de vedere. Dacă, de bine, de rău, presa a ridicat pe ici, pe colo câteva semne de întrebare (poate nu suficiente), tăcerea instituţiilor statului şi a mediului politic (excepţie USR Tineret) în acest caz este înfricoşător de asurzitoare.

Filmuletul zilei

opinii

Ruşi şi americani

Codrin Liviu CUȚITARU

Ruşi şi americani

Devine chiar spectaculos faptul că doi scriitori sovietici (convinşi, repet, de superioritatea civilizaţiei din care provin) reuşesc să nu „devieze” ideologic în multitudinea observaţiilor lor (deşi, repet şi acest lucru, debarcă pe pămînt american cu vizibile prejudecăţi). America fără etaje constituie, prin urmare, o investigaţie culturală - una dintre primele de altfel - de primă mână, nu doar valabilă, ci şi autentică, asupra americanităţii moderne.

Respir cu plămânii tăi. Şi ai lor

Bogdan ILIESCU

Respir cu plămânii tăi. Şi ai lor

Despre neuroplasticitatea socială.

Identităţi în oglindă (I)

Florin CÎNTIC

Identităţi în oglindă (I)

Nimic mai firesc cu ocazia Zilei Naţionale decât o discuţie despre ce înseamnă „să fii român”. Evreu român.

pulspulspuls

Va fi numit onorabilul domn Balalaicu secretar de stat? Au ba?

Va fi numit onorabilul domn Balalaicu secretar de stat? Au ba?

Puţină lume a văzut ieri, stimaţi telespectaori, că pe marginea de jos a soclului statuii domnitorului Ştefan cel Mare şi Sfânt, chiar în timpul paradei organizată pentru sărbătorirea Zilei Naţionale, sau, în fine, dacă joaca de acolo poate fi numită paradă, ei bine, chiar acolo şi atunci un cetăţean surescitat nu făcea nimic altceva, dacă vă vine a crede, decât că dădea în bobi. 

Caricatura zilei

Cântecel de sezon

Editia PDF

Bancul zilei

- "Pentru o digestie buna beau bere. Daca nu am pofta de mâncare, beau vin alb. Daca am tensiunea scazuta, beau vin ros (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.