Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Grozăviile găsite de Curtea de Conturi în studiile de fezabilitate

De ce nu avem autostradă? Pentru că am prevăzut tuneluri în câmpie și alte grozăvii!

GALERIE
autostrada tunel
  • autostrada tunel
- +
Autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni: o telenovelă care te umple de revoltă, rostogolită la nesfârşit de politicieni în studii de prefezabilitate şi fezabilitate, încât este greu de desluşit exact cum au decurs discuţiile din capul locului. Însă raportul Curţii de Conturi, obţinut de „Ziarul de Iaşi“, emis la finele anului trecut, care a determinat Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să suspende studiile de fezabilitate pentru a doua oară, ajută la desluşirea unui adevărat „fir roşu“ de delăsare şi incompetenţă, descris chiar de raport: studii incomplete, plăţi neterminate, valori modificate semnificativ pentru aceleaşi servicii de la un studiu la altul. Concluzia? Date recepţionte ca fiind corecte în primul studiu au fost ignorate complet în al doilea. Ce s-a estimat iniţial, că studiul va costa 15.000 euro/km, a ajuns să coste în final 80.000. Urmarea? CNAIR nu a reluat nici până acum procedurile de atribuire a studiilor de fezabilitate, pentru a fi finalizate. Ca să vă faceţi o idee despre incompetenţa, sau poate intenţiile de fraudare, ale autorilor: pe porţiunea Iaşi - Tg Neamţ, adică deal-câmpie, erau prevăzute tuneluri de parcă se mergea prin Alpii elveţieni: nu mai puţin de opt.

Telenovela A8 începe în 2007, acum 11 ani, când fostul CNADNR, actualul CNAIR, încheie un contract cu IPTANA SA pentru a se realiza un studiu de prefezabi­litate pentru autostrada numită la vremea respectivă Târgu Mureş - Iaşi - Sculeni, cu valoarea de 2.340.000 de lei, fără TVA, apro­ximativ 720.000 de euro la mo­mentul respectiv. Lungimea estimată era de 320 de kilometri, însă pe parcursul studiului s-a determinat faptul că era mai eficient dacă autostrada lega Tg. Mureş de Ungheni, nu de Sculeni, iar ultima variantă, mai scurtă cu 20 de kilometri, a rămas cea definitivă.

Cum s-au pierdut deja 30 de milioane de euro

Este nevoie de 2 ani şi jumătate până la încheierea primelor studii de fezabilitate, în anul 2010, cu sume suportate de la bugetul de stat: aproximativ 3,3 milioane de lei pentru tronsonul Tg. Mureş - Ditrău, 3,8 milioane de lei pentru Ditrău - Tg. Neamţ şi 3,15 mi­lioa­ne pentru Tg. Neamţ - Ungheni.

„Pentru cele trei secţiuni de autostradă au fost predate Stu­diile de fezabilitate cu avizele aferente, mai puţin Acordul de Mediu. Pentru executarea auto­străzii, în anul 2012, Guvernul a respins proiectul întrucât costurile de implementare stabilite în studii ajungeau la 9 miliarde de euro, astfel încât licitaţiile programate pentru execuţie au fost anulate din lipsă de finan­ţare“, se consemnează în raport.

În 2014, Curtea de Conturi remarcă faptul că sunt lansate licitaţii pentru actualizarea studiilor, însă toate au fost anulate sau suspendate, fiind pierduţi circa 30 de milioane de euro, bani alocaţi din fonduri europene pentru realiza­-rea documentaţiilor până la finalul lui 2015.

După fostul CNADNR, se puteau face şi trei studii de fezabilitate

Haosul administrativ începe însă cu adevărat din 2015. În mai 2015 se semnează un contract de servicii pentru a completa şi actualiza studiul de fezabilitate existent pentru autostrada Tg. Mureş - Ditrău, cu valoarea de 22,8 mi­lioane de lei (de şase ori mai mare decât studiul de fezabilitate rea­lizat în 2010), aproximativ 5,1 milioane de euro la cursul valutar din momentul respectiv. Con­tractul însă a fost suspendat timp de 12 luni, pentru că autostrada Târgu Mureş - Ditrău este un proiect care a fost împins cu zece ani de ultimul Masterplan General pentru Transporturi. Conform acestui document, poate fi început sau revizuit în 2021, iar lucrările vor începe în 2022 sau 2023. Prin urmare, la nici trei luni de la semnarea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate, contractul se suspendă din lipsă de finanţare în iulie 2015. Pe 30 septembrie 2016, acesta este deblocat, plănuit fiind să înceapă pe 30 noiembrie 2016, cu dată de finalitate aprilie 2018. Curtea de Conturi remarcă aici o fereastră lăsată, posibil intenţionat, pentru a face un al treilea studiu de fe­zabilitate.

„Începerea efectivă a lucrărilor este prevăzută în Mas­terplanul General pentru Trans­porturi pentru 2022/2023, adică patru ani după ce (teoretic) documentaţia va fi finalizată şi predată. Dacă se intenţionează utilizarea studiului de fezabilitate şi a întregii documentaţii în 2022, înseamnă că se naşte o nouă opor­tunitate de a reface studiul şi documentaţia pentru reali­zarea lucrărilor, datorită expiră­rii termenelor avizelor, acordurilor, autorizaţiilor etc.“, se precizează în raportul Curţii de Conturi.

În presă au apărut şi discuţii cu privire la celelalte două tronsoane ale austostrăzii - în special cu privire la valorile mărite pe care le au studiile pe care statul voia să le antameze în toamna anului trecut, studii care însă au ajuns să fie să anulate.

„Aşadar, programarea revizuirii studiului de fezabilitate pentru Autostrada Tg. Mureş - Ditrău a fost făcută avându-se în vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fără a se ţine seama în nicio măsură de documentele existente în studiu iniţial, cel puţin formal, recepţionate şi achitate ca fiind corespunzătoare“, concluzionează raportul Curţii de Corturi.

Incredibil: opt tuneluri până la Târgu Neamţ

Ministrul Transporturilor, Radu Cuc, a declarat într-o vizită în Mol­dova că vrea să deblocheze cât mai urgent licitaţia pentru proiec­tarea şi execuţia segmentului dintre Târgu Neamţ şi Iaşi. Această licitaţie ar urma să aibă loc chiar în această toamnă, în noiembrie, însă specialiştii de la Asociaţia Pro Infrastructura, o structură neguvernamentală, avertizează că licitaţia va fi lansată pe baza studiului de fezabilitate realizat în 2010, „un studiu incomplet, făcut din birou, fără studii serioase de teren“.

Acest lucru se argumentează şi gândindu-ne că pe acest segment care leagă Iaşul de Târgu Neamţ există 8 tuneluri cu lungimea totală de 13 kilometri, dar şi numeroase poduri şi viaducte considerate a fi dificil de executat fără un studiu de fezabilitate care să prezinte corect situaţia din teren. Specialiştii de aici spun că, dacă se va merge pe acest studiu vechi, sub argumentul de a porni mai repede, vom ajunge în final să ne blocăm definitiv, având în vedere calitatea proastă a studiilor.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri