Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Telenovela A8 începe în 2007, acum 11 ani, când fostul CNADNR, actualul CNAIR, încheie un contract cu IPTANA SA pentru a se realiza un studiu de prefezabilitate pentru autostrada numită la vremea respectivă Târgu Mureş - Iaşi - Sculeni, cu valoarea de 2.340.000 de lei, fără TVA, aproximativ 720.000 de euro la momentul respectiv. Lungimea estimată era de 320 de kilometri, însă pe parcursul studiului s-a determinat faptul că era mai eficient dacă autostrada lega Tg. Mureş de Ungheni, nu de Sculeni, iar ultima variantă, mai scurtă cu 20 de kilometri, a rămas cea definitivă.
Cum s-au pierdut deja 30 de milioane de euro
Este nevoie de 2 ani şi jumătate până la încheierea primelor studii de fezabilitate, în anul 2010, cu sume suportate de la bugetul de stat: aproximativ 3,3 milioane de lei pentru tronsonul Tg. Mureş - Ditrău, 3,8 milioane de lei pentru Ditrău - Tg. Neamţ şi 3,15 milioane pentru Tg. Neamţ - Ungheni.
„Pentru cele trei secţiuni de autostradă au fost predate Studiile de fezabilitate cu avizele aferente, mai puţin Acordul de Mediu. Pentru executarea autostrăzii, în anul 2012, Guvernul a respins proiectul întrucât costurile de implementare stabilite în studii ajungeau la 9 miliarde de euro, astfel încât licitaţiile programate pentru execuţie au fost anulate din lipsă de finanţare“, se consemnează în raport.
În 2014, Curtea de Conturi remarcă faptul că sunt lansate licitaţii pentru actualizarea studiilor, însă toate au fost anulate sau suspendate, fiind pierduţi circa 30 de milioane de euro, bani alocaţi din fonduri europene pentru realiza-rea documentaţiilor până la finalul lui 2015.
După fostul CNADNR, se puteau face şi trei studii de fezabilitate
Haosul administrativ începe însă cu adevărat din 2015. În mai 2015 se semnează un contract de servicii pentru a completa şi actualiza studiul de fezabilitate existent pentru autostrada Tg. Mureş - Ditrău, cu valoarea de 22,8 milioane de lei (de şase ori mai mare decât studiul de fezabilitate realizat în 2010), aproximativ 5,1 milioane de euro la cursul valutar din momentul respectiv. Contractul însă a fost suspendat timp de 12 luni, pentru că autostrada Târgu Mureş - Ditrău este un proiect care a fost împins cu zece ani de ultimul Masterplan General pentru Transporturi. Conform acestui document, poate fi început sau revizuit în 2021, iar lucrările vor începe în 2022 sau 2023. Prin urmare, la nici trei luni de la semnarea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate, contractul se suspendă din lipsă de finanţare în iulie 2015. Pe 30 septembrie 2016, acesta este deblocat, plănuit fiind să înceapă pe 30 noiembrie 2016, cu dată de finalitate aprilie 2018. Curtea de Conturi remarcă aici o fereastră lăsată, posibil intenţionat, pentru a face un al treilea studiu de fezabilitate.
„Începerea efectivă a lucrărilor este prevăzută în Masterplanul General pentru Transporturi pentru 2022/2023, adică patru ani după ce (teoretic) documentaţia va fi finalizată şi predată. Dacă se intenţionează utilizarea studiului de fezabilitate şi a întregii documentaţii în 2022, înseamnă că se naşte o nouă oportunitate de a reface studiul şi documentaţia pentru realizarea lucrărilor, datorită expirării termenelor avizelor, acordurilor, autorizaţiilor etc.“, se precizează în raportul Curţii de Conturi.
În presă au apărut şi discuţii cu privire la celelalte două tronsoane ale austostrăzii - în special cu privire la valorile mărite pe care le au studiile pe care statul voia să le antameze în toamna anului trecut, studii care însă au ajuns să fie să anulate.
„Aşadar, programarea revizuirii studiului de fezabilitate pentru Autostrada Tg. Mureş - Ditrău a fost făcută avându-se în vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fără a se ţine seama în nicio măsură de documentele existente în studiu iniţial, cel puţin formal, recepţionate şi achitate ca fiind corespunzătoare“, concluzionează raportul Curţii de Corturi.
Incredibil: opt tuneluri până la Târgu Neamţ
Ministrul Transporturilor, Radu Cuc, a declarat într-o vizită în Moldova că vrea să deblocheze cât mai urgent licitaţia pentru proiectarea şi execuţia segmentului dintre Târgu Neamţ şi Iaşi. Această licitaţie ar urma să aibă loc chiar în această toamnă, în noiembrie, însă specialiştii de la Asociaţia Pro Infrastructura, o structură neguvernamentală, avertizează că licitaţia va fi lansată pe baza studiului de fezabilitate realizat în 2010, „un studiu incomplet, făcut din birou, fără studii serioase de teren“.
Acest lucru se argumentează şi gândindu-ne că pe acest segment care leagă Iaşul de Târgu Neamţ există 8 tuneluri cu lungimea totală de 13 kilometri, dar şi numeroase poduri şi viaducte considerate a fi dificil de executat fără un studiu de fezabilitate care să prezinte corect situaţia din teren. Specialiştii de aici spun că, dacă se va merge pe acest studiu vechi, sub argumentul de a porni mai repede, vom ajunge în final să ne blocăm definitiv, având în vedere calitatea proastă a studiilor.
Cuvinte cheie: + autostradă iași, a8, autostrăzi, tuneluri câmpie
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |