De ce nu vine Salvarea la timp? Sistemul de urgenţă, în stare critică; medicii cer ajutorul
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 24.09.2021

De ce nu vine Salvarea la timp? Sistemul de urgenţă, în stare critică; medicii cer ajutorul

GALERIE
start16-980x326
  • start16-980x326
- +

Un raport al secretarului de stat Raed Arafat arată starea jalnică în care se află vehiculele de la SAJ şi SMURD Iaşi. Salvările sunt vechi de un deceniu, au sute de mii de kilometri la bord şi sunt reparate zilnic. „Media zilnică este de 12 ambulanţe care se află în service sau în diferite stadii pentru reparaţii“, arată directorul tehnic al SAJ Iaşi. „Ce se întâmplă dacă undeva în ţara asta, în judeţul ăsta, un pacient suferă şi nu ajunge o ambulanţă la el? Moare fără nicio şansă“, declară şeful SMURD Iaşi.

Ambulanţele SAJ şi SMURD sunt bolnave. Coordonatorul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, dr. Raed Arafat, a dat publicităţii un raport potrivit căruia sistemul de urgenţă prespitalicească se apropie de o catastrofă. Potrivit şefului DSU, majoritatea ambulanţelor din parcul auto al serviciilor de ambulanţă au atins o vechime ce depăşeşte opt ani, au sute de mii de kilometri la bord şi sunt dotate cu echipamente care nu mai sunt sigure. Secretarul de stat în MAI subliniază că în Iaşi situaţia este la fel de nefericită. Conform raportului menţionat, la Iaşi, atât SAJ, cât şi SMURD se confruntă cu neajunsuri determinate de vechimea autosanitarelor, respectiv de lipsa fondurilor necesare pentru întreţinerea parcului auto. Astfel, o ambulanţă SMURD aflată în subordinea autorităţilor locale din Podu Iloaiei este trasă pe dreapta din cauza avariilor, în timp ce SAJ are în „dotare“ o ambulanţă care a luat foc în timpul unei misiuni, în 2015. 

Sistemul de urgenţă prespitali­cească se află într-o situaţie fără precedent în ultimii 10 ani, după cum arată şeful DSU. „Vechimea ambulanţelor se corelează implicit şi cu vechimea echipamentelor de pe aceste ambulanţe, care nu mai prezintă siguranţă în exploatare, fiind posibilă defec­ta­rea lor oricând, chiar şi în momentele cele mai dificile, când un pacient primeşte asistenţă din partea echipajelor de ambulanţă sau SMURD“, nuanţează dr. Arafat în raportul men­ţio­nat. La Iaşi, SMURD are 16 mijloace de intervenţie, dintre care un echipaj de terapie intensivă - TIM, unul de terapie intensivă neo-natală - TINN, un elicopter, şapte echipaje de prim ajutor, trei maşini de transport victime multiple şi o maşină de dezastre. Dintre acestea, două echipaje de prim ajutor care intervin pentru urgen­ţele din Paşcani şi din Răducăneni sunt avariate. „Resursele pentru reparaţii sunt limitate în acest moment. Am explicat şi în comisia de sănătate de la Consiliul Judeţean: situaţia este cri­tică. Avem un număr crescut de soli­citări căruia trebuie să-i răspundem zilnic cu un număr redus de ambulanţe SAJ şi SMURD. Trebuie să înţelegem că oricând putem fi noi înşine victima unui accident sau a unei situaţii limită şi din cauza acestor lipsuri să nu poată să ajungă la noi un medic. Ce se întâmplă dacă undeva în ţară asta, în judeţul ăsta, un pacient suferă şi nu ajunge o ambulanţă la el? Moare fără nicio şansă“, a subliniat prof. Diana Cim­poe­şu, medic-şef SMURD Iaşi. 

Echipajul de la Podu Iloaiei e în concediu fără plată

Pe lângă cele două vehicule SMURD ale ISU care au nevoie de reparaţii, un al treilea echipaj de prim ajutor aflat în subordinea Primăriei Podu Iloaiei suferă la rândul său. Echipajul nu mai poate interveni la situaţii critice întrucât, pe de o parte, ambulanţa s-a defectat şi, pe de altă parte, angajaţii au fost trimişi în concediu de consiliul local din cauza costurilor cu salariile. În disperare de cauză, paramedicii din Podu Iloaiei au ieşit pe stradă să adune semnături de la cetăţeni care să-i ajute să nu „dispară“ din localitate. Pe 26 mai, în timp ce băteau pe la porţi după semnături, paramedicii de la Podu Iloaiei au fost primii care au acordat ajutor unei fetiţe lovite pe o trecere de pietoni. Echi­pajul SMURD Iaşi care a fost dirijat din Copou spre accident a ajuns la locul solicitării după 20 de minute. „Până la sosirea echipajului de la Iaşi, victima a fost ţinută de paramedicii EPA Podu Iloaiei în poziţie corectă, pentru protejarea capului şi a coloanei vertebrale. Nu aveau la ei materiale sanitare pentru că în prezent nu lucrează, dar i-au acordat primul ajutor aşa cum au făcut de atâtea ori pentru pacienţii lor“, a adăugat coordonatoarea SMURD Iaşi. Potrivit raportului oferit de dr. Arafat, ambulanţa SMURD de la Podu Iloaiei va fi reparată din surse externe, respectiv din fondurile donate pe formularul 2% către Fundaţia SMURD. 

Zeci de maşini cârpite lună de lună la SAJ

SAJ Iaşi are în dotare 66 de auto­sanitare, dintre care patru sunt de tip C2, destinate urgenţelor medicale cu prio­ritate maximă, cu echipaj format din medic, asistent şi ambulanţier, 43 de maşini sunt de tip B2, destinate intervenţiilor de urgenţă, cu echipaj format din asistent şi ambulanţier, alte 13 autosanitare sunt de tip A1 şi A2, cu ajutorul cărora se transportă cazurile minore şi cele asistate, plus încă şapte ambulanţe care sunt folosite pentru consultaţii la domiciliu, echipajul lor fiind format din ambulanţier cu medic. Potrivit reprezentanţilor SAJ, zilnic, mai multe ambulanţe nu pot fi utilizate din cauza avariilor cu care sunt „diagnosticate“. „Media zilnică este de 12 ambulanţe care se află în service sau în diferite stadii pentru reparaţii. Situaţia este critică pentru că de doi ani nu am mai primit nicio ambulanţă, iar licitaţia naţională pentru autosanitare noi a fost blocată. În aceste condiţii, dacă normele spun că o ambulanţă nu trebuie să fie folosită mai mult de 75% - adică o dată la patru ture, să rămână pe loc - noi o folosim şi o luăm în calcul şi în tura în care ar trebuie să se odihnească“, a subliniat Mircea Ursu, director tehnic al SAJ Iaşi. În medie, în Iaşi, pe o tură de 12 ore de intervenţie medicală prespitalicească intervin 17 ambulanţe SAJ. Diferenţa de autospeciale SAJ pe o tură este reprezentată de ambulanţele aflate în substaţiile din judeţ. Un incident petrecut în 2015 vorbeşte de la sine despre vechimea maşinilor din parcul auto al SAJ Iaşi şi despre starea lor de uzură: o ambulanţă a luat foc în timp ce transporta un pacient la spital. Evenimentul s-a petrecut pe 17 mai 2015, fiind solicitaţi să intervină pompierii pentru securizarea autoturismului. Ulterior, asistenta medicală de pe echipaj a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale. „Un astfel de incident arată că blocarea procedurilor de înnoire a parcului de am­bulanţe poate avea consecinţe extrem de grave“, se precizează în raportul dr. Arafat. 

Conflict între şeful ambulanţelor şi şeful SMURD

În prezent, conducerea DSU se află în confict deschis cu Ministerul Să­nătăţii. Potrivit dr. Raed Arafat, criza ambulanţelor s-a accentuat din cauza unor angajaţi din Ministerul Sănătăţii ale căror acţiuni ar fi dus la blocarea procesului de achiziţie. Reacţia secretarului de stat a fost făcută public după ce ministrul Sănătăţii, Florian Bodog, a susţinut că licitaţia începută de IGSU pentru acordul-cadru de achiziţionare a noilor ambulanţe nu mai este valabilă şi că trebuie încheiat un nou protocol între MS şi MAI. Potrivit dr. Arafat, renunţarea la licitaţia începută de IGSU va întârzia cu încă un an procesul de înnoire a parcului de ambulanţe, în condiţiile în care dotările sunt învechite. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine, ce, cum în 2024

Pavel LUCESCU

Cine, ce, cum în 2024

Cu ochii pe 2024 când au loc toate alegerile posibile, locale, europarlamentare, parlamentare şi prezidenţiale, toate partidele îşi fac calcule. Dar nu toate au şanse să le nimerească pe alea de succes.

Filmuletul zilei

opinii

Drum fără pulbere (V)

Neculai SEGHEDIN

Drum fără pulbere (V)

Canalul Dunărea-Marea Neagră, inaugurat la 26 mai 1984, este cea mai mare lucrare inginerească din România și una dintre cele mai mari din lume. Este un motiv de mândrie pentru noi, dar este și un simbol al durerii, nedreptății și suferinței!

Atenţie, cade tencuiala!

Radu POPESCU

Atenţie, cade tencuiala!

Chişinăul, la fel ca Iaşul, este un oraş frumos şi cu un enorm potenţial neexploatat. „Născut talent, murit speranţă”, cum se mai zice la noi, şi asta în principal din cauza ghinionului chişinăuienilor de a se fi pricopsit de ani şi ani de zile cu o administraţie locală depăşită de situaţie. 

Între şoşocism şi cîţism

Nicolae CREŢU

Între şoşocism şi cîţism

Sunt oare şi oameni inteligenţi, cei care cu adevărat gândesc cu propriile capete şi nu se lasă prostiţi de fabricanţii de „Imagine”, dispuşi să vadă în ubicuu prezenţa şi mai ales „combativa” Şoşoacă un „fenomen” demn de atenţie? 

pulspulspuls

Iaca ce face dom’ Costel în Casa cu Pătrate când îi are pe procurorii DNA la uşă

Iaca ce face dom’ Costel în Casa cu Pătrate când îi are pe procurorii DNA la uşă

Bun, hai că dosarul ca dosarul, iar percheziţiile de ieri aşijderea, dar oare cum se face, dragi comeseni ai rubricuţei noastre, că la mai puţin de o oră după descinderea mascaţilor şi procurorilor DNA de la Bucureşti în biroul lui din Casa cu Pătrate, deci atenţie: după nu înainte, dom’ Costel de la Cejău aruncă pe pagina lui de Facebook această postare haioasă? 

Caricatura zilei

Submarin francez

Editia PDF

Bancul zilei

- Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.