Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Un raport al secretarului de stat Raed Arafat arată starea jalnică în care se află vehiculele de la SAJ şi SMURD Iaşi. Salvările sunt vechi de un deceniu, au sute de mii de kilometri la bord şi sunt reparate zilnic. „Media zilnică este de 12 ambulanţe care se află în service sau în diferite stadii pentru reparaţii“, arată directorul tehnic al SAJ Iaşi. „Ce se întâmplă dacă undeva în ţara asta, în judeţul ăsta, un pacient suferă şi nu ajunge o ambulanţă la el? Moare fără nicio şansă“, declară şeful SMURD Iaşi.
Ambulanţele SAJ şi SMURD sunt bolnave. Coordonatorul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, dr. Raed Arafat, a dat publicităţii un raport potrivit căruia sistemul de urgenţă prespitalicească se apropie de o catastrofă. Potrivit şefului DSU, majoritatea ambulanţelor din parcul auto al serviciilor de ambulanţă au atins o vechime ce depăşeşte opt ani, au sute de mii de kilometri la bord şi sunt dotate cu echipamente care nu mai sunt sigure. Secretarul de stat în MAI subliniază că în Iaşi situaţia este la fel de nefericită. Conform raportului menţionat, la Iaşi, atât SAJ, cât şi SMURD se confruntă cu neajunsuri determinate de vechimea autosanitarelor, respectiv de lipsa fondurilor necesare pentru întreţinerea parcului auto. Astfel, o ambulanţă SMURD aflată în subordinea autorităţilor locale din Podu Iloaiei este trasă pe dreapta din cauza avariilor, în timp ce SAJ are în „dotare“ o ambulanţă care a luat foc în timpul unei misiuni, în 2015.
Echipajul de la Podu Iloaiei e în concediu fără plată
Pe lângă cele două vehicule SMURD ale ISU care au nevoie de reparaţii, un al treilea echipaj de prim ajutor aflat în subordinea Primăriei Podu Iloaiei suferă la rândul său. Echipajul nu mai poate interveni la situaţii critice întrucât, pe de o parte, ambulanţa s-a defectat şi, pe de altă parte, angajaţii au fost trimişi în concediu de consiliul local din cauza costurilor cu salariile. În disperare de cauză, paramedicii din Podu Iloaiei au ieşit pe stradă să adune semnături de la cetăţeni care să-i ajute să nu „dispară“ din localitate. Pe 26 mai, în timp ce băteau pe la porţi după semnături, paramedicii de la Podu Iloaiei au fost primii care au acordat ajutor unei fetiţe lovite pe o trecere de pietoni. Echipajul SMURD Iaşi care a fost dirijat din Copou spre accident a ajuns la locul solicitării după 20 de minute. „Până la sosirea echipajului de la Iaşi, victima a fost ţinută de paramedicii EPA Podu Iloaiei în poziţie corectă, pentru protejarea capului şi a coloanei vertebrale. Nu aveau la ei materiale sanitare pentru că în prezent nu lucrează, dar i-au acordat primul ajutor aşa cum au făcut de atâtea ori pentru pacienţii lor“, a adăugat coordonatoarea SMURD Iaşi. Potrivit raportului oferit de dr. Arafat, ambulanţa SMURD de la Podu Iloaiei va fi reparată din surse externe, respectiv din fondurile donate pe formularul 2% către Fundaţia SMURD.
Zeci de maşini cârpite lună de lună la SAJ
SAJ Iaşi are în dotare 66 de autosanitare, dintre care patru sunt de tip C2, destinate urgenţelor medicale cu prioritate maximă, cu echipaj format din medic, asistent şi ambulanţier, 43 de maşini sunt de tip B2, destinate intervenţiilor de urgenţă, cu echipaj format din asistent şi ambulanţier, alte 13 autosanitare sunt de tip A1 şi A2, cu ajutorul cărora se transportă cazurile minore şi cele asistate, plus încă şapte ambulanţe care sunt folosite pentru consultaţii la domiciliu, echipajul lor fiind format din ambulanţier cu medic. Potrivit reprezentanţilor SAJ, zilnic, mai multe ambulanţe nu pot fi utilizate din cauza avariilor cu care sunt „diagnosticate“. „Media zilnică este de 12 ambulanţe care se află în service sau în diferite stadii pentru reparaţii. Situaţia este critică pentru că de doi ani nu am mai primit nicio ambulanţă, iar licitaţia naţională pentru autosanitare noi a fost blocată. În aceste condiţii, dacă normele spun că o ambulanţă nu trebuie să fie folosită mai mult de 75% - adică o dată la patru ture, să rămână pe loc - noi o folosim şi o luăm în calcul şi în tura în care ar trebuie să se odihnească“, a subliniat Mircea Ursu, director tehnic al SAJ Iaşi. În medie, în Iaşi, pe o tură de 12 ore de intervenţie medicală prespitalicească intervin 17 ambulanţe SAJ. Diferenţa de autospeciale SAJ pe o tură este reprezentată de ambulanţele aflate în substaţiile din judeţ. Un incident petrecut în 2015 vorbeşte de la sine despre vechimea maşinilor din parcul auto al SAJ Iaşi şi despre starea lor de uzură: o ambulanţă a luat foc în timp ce transporta un pacient la spital. Evenimentul s-a petrecut pe 17 mai 2015, fiind solicitaţi să intervină pompierii pentru securizarea autoturismului. Ulterior, asistenta medicală de pe echipaj a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale. „Un astfel de incident arată că blocarea procedurilor de înnoire a parcului de ambulanţe poate avea consecinţe extrem de grave“, se precizează în raportul dr. Arafat.
Conflict între şeful ambulanţelor şi şeful SMURD
În prezent, conducerea DSU se află în confict deschis cu Ministerul Sănătăţii. Potrivit dr. Raed Arafat, criza ambulanţelor s-a accentuat din cauza unor angajaţi din Ministerul Sănătăţii ale căror acţiuni ar fi dus la blocarea procesului de achiziţie. Reacţia secretarului de stat a fost făcută public după ce ministrul Sănătăţii, Florian Bodog, a susţinut că licitaţia începută de IGSU pentru acordul-cadru de achiziţionare a noilor ambulanţe nu mai este valabilă şi că trebuie încheiat un nou protocol între MS şi MAI. Potrivit dr. Arafat, renunţarea la licitaţia începută de IGSU va întârzia cu încă un an procesul de înnoire a parcului de ambulanţe, în condiţiile în care dotările sunt învechite.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Un tânăr motociclist a murit după ce s-a izbit de un cap de pod la Chicerea
VIDEO Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești/Suceava
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |