De Business

Punem punctul pe știi

De la idee la afacere

luni, 30 martie 2015, 01:50
3 MIN
 De la idee la afacere

 Zilele trecute am participat la o conferinta organizata de o asociatie nonguvernamentala pe tema antreprenoriatului. Tema sesiunii sustinuta de mine a fost “De la idee la afacere” iar organizatorii mi-au cerut sa le vorbesc tinerilor care doreau sa-si inceapa o afacere antreprenoriala despre pasii pe care trebuie sa-i urmeze pentru a-si creste sansele de success.

Desi nu cred in retete de succes care pot fi aplicate de oricine am reusit impreuna cu grupa de studenti sa sintetizam niste bune practici care ar putea creste sansele de reusita ale unei afaceri antreprenoriale.

Un prim lucru important care s-a desprins in urma discutiilor a fost ca afacerile antreprenoriale se diferentiaza de afacerile construite in stil corporatist mai ales prin penuria resurselor si lipsa unei structuri mai riguroase care sa ofere o predictibilitate crescuta. Acest lucru va genera, pe parcursul implementarii o serie de inconveniente care vor trebui escaladate. Pentru a  trece peste aceste situatii, aspectul cel mai important il reprezinta motivatia demersului de a deveni apreprenor. Daca exista o motivatie puternica vor creste sanasele ca in momentele dificile, care vor aparea cu siguranta, antreprenorul sa gaseasca  resursele de a merge mai departe. Analizand motivatia de a deveni antreprenor a celor prezenti, in top trei motivatii s-au situat:
          dorinta de a nu avea un sef si de a avea libertatea de a testa ceea ce gandesc
          identificarea unei nevoi neacoperite in piata si dorinta de a face bani din aceasta nevoie neacoperita.
          existenta unei abilitati evidente care poate fi pusa in valoare in mod antreprenorial.
 
Un alt lucru evident desprins in timpul sesiunii a fost ca succesul unui antreprenor poate avea doua surse principale: idea de afacere ( daca este o idee creativa, inovativa sau  care are un grad de diferentiere suficient de mare pentru atrage o cota de piata semnificativa) si calitatea implementarii. Sunt multe exemple de succes de antreprenori care au avut o idee creativa si au resuit sa o implementeze, in schimb, cand au incercat sa dezvolte si alte idei nu au mai reusit. Exista totodata si un tip de antreprenori numiti “in serie” care par ca sunt capabili sa puna in practica in mod eficient mai multe idei de afaceri fie ca le-au apartinut lor sau nu. Acestia se bazeaza in special pe calitatea implementarii unei idei de afaceri si aduc in ecuatie si o componenta de finanatare mai consistenta care da o stabilitate crescuta demersului antreprenorial.
 
O concluzie evidenta ce a reiesit catre finalul sesiunii este ca antrerenorul roman are o multime de idei. Dificultatea apare in momentul in care ideile trebuie puse in practica pentru ca pana in momentul punerii in practica, cand apar si dificultatile, antreprenorul roman poate sa viseze frumos si sa-si pastreze speranta vie ca va face afacerea perfecta care ii va aduce numai satisfactii. In realitate lucrurile se complica si antreprenorul roman ajunge sa se confrunte cu o serie de constrangeri de ordin legistaltiv, financiar, al resurselor umane, s.a.m.d. care il vor pune sub presiune si ii vor restrange aria de aplicabilitate a ideilor avute si libertatea de actiune. Este nevoie de multa munca si multa determinare pentru a depasi aceste constringeri si pentru a-si regasi motivatia de a merge mai departe. De aceea gasirea unuia sau mai multor parteneri care sa te sprijine pe parcursul implementarii unei idei de afaceri devine aproape vitala stiut fiind faptul ca romanii au o multitudine de calitati insa robustetea psihologica si determinarea neregasindu-se neaparat printre ele.
 
Ultimele aspecte care au reiesit ca fiind relevante pentru succesul unei afaceri  antreprenoriale au fost: trecerea prin faza de testare a fezabilitatii oricarei idei de afaceri inainte de faza de implementare si incercarea de a gasi cat mai curand “primul client” care sa aiba incredere ceea ce ai de oferit.
Sintetizand, ecuatia de succes a unui demers antreprenoriat ar trebui sa contina in mod obligatoriu: o motivatie puternica, multa munca, cel putin un parteneriat solid  si cel putin un client fidel pentru a garanta succesul pe termen lung. 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii