Secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, a declarat, luni, la Predeal, că, începând de marţi, ”căutările aeriene” ale pilotului Mircea Crăciun şi planorului pilotat de acesta vor fi făcute doar cu un număr limitat de aeronave, ”pe zonele punctuale unde este o cerere” în acest sens.
”Începând de mâine (n.r. – marţi), căutările aeriene vor fi făcute doar cu un număr limitat de aeronave, pe zonele punctuale unde este o cerere. Sunt zone care au fost periate de două-trei ori ca să vedem dacă ne scapă ceva, aşa că mâine căutarea aeriană în masă se opreşte şi rămâne doar la cerere, cu punerea la dispoziţie a una-două aeronave, dacă va fi nevoie”, a spus Arafat.
El a precizat că tot marţi se va ”reverifica” zona Postăvarul, de unde joi a decolat planorul pilotat de Mircea Crăciun, pentru că în zonă pădurea este foarte deasă.
”Se discută acum de către cei care stabilesc traseele, colegii de la Jandarmerie, de la ISU, de la Salvamont, care trasee ar trebui să fie reverificate”, a afirmat Arafat.
Potrivit acestuia, căutările pilotului vor fi întrerupte la lăsarea întunericului, urmând să fie reluate marţi dimineaţă.
Întrebat ce şanse sunt ca pilotul planorului să fie găsit în viaţă, Raed Arafat a răspuns: ”Cu fiecare zi care trece şansa este mai mică. Nu putem să spunem că şansa este zero, dar normal, cu cât creşte perioada în care nu-l găsim, fiind şi în munţi şi poate şi accidentat, şansa scade până la zero”.
El a mai spus că, dacă planorul nu va fi găsit în urma căutărilor, Jandarmeria Montană şi Salvamont vor avea ”o misiune continuă, ca toate traseele pe care le fac oricând sunt pe munte, să verifice şi planorul respectiv”.
Tot marţi, secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, declara că în căutarea pilotului Mircea Crăciun sunt verificate şi înregistrări cu camere de supraveghere montate în munţi, pe pârtii, la telecabine, la cabane sau la orice unitate care are astfel de echipamente.
"În căutările pilotului planorului dispărut, am solicitat toate înregistrările, acolo unde au putut fi stocate, începând de joi, de pe camerele de supraveghere montate în munţi, respectiv pe pârtii de schi, cabane, telecabine", spunea Arafat.
Raed Arafat preciza că, la indicaţiile familiei pilotului, echipele de căutare au extins aria spre zonele împădurite din judeţele Harghita, Covasna şi Bacău, în ideea în care acestea nu ar fi putut fi văzute suficient de bine din aparatele de zbor. De asemenea, continuă verificarea terestră în judeţele Braşov, cu precădere în Munţii Baiului şi Poiana Braşov, cât şi judeţele Prahova, Dâmboviţa şi Argeş.
"La sfârşitul zilei, după ce vor fi încheiate căutările pe care ni le-am propus pentru luni, vom face o analiză a tot ceea ce am identificat până în prezent, pentru a vedea care este abordarea pentru zilele următoare", mai afirma Raed Arafat, precizând că întreaga operaţiune este monitorizată continuu de vicepremierul Gabriel Oprea, ministrul Afacerilor Interne.
Peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontişti, poliţişti, militari, pădurari şi voluntari ai serviciilor pentru situaţii de urgenţă participă la căutări, luni, cu 218 vehicule, şenilate şi autospeciale de teren. De asemenea, pilotul Mircea Crăciun este căutat cu 11 aeronave, dintre care şapte elicoptere ale Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Apărării Naţionale şi patru avioane ale Aeroclubului României.
Luni au fost ridicate şi două drone pentru căutările în zonele foarte greu accesibile, preciza MAI.
Mircea Crăciun, care a dispărut cu planorul în 6 august, după ce a decolat din Masivul Postăvarul, este considerat cel mai bun pilot de planor de distanţă din România, el pregătindu-se pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.
Planorul cu care a zburat îl închiriase de la o firmă din străinătate şi îl testa pentru prima dată după asamblare, iar Aeroclubul Braşov l-a ajutat să se înalţe pentru a-şi lua zborul din Masivul Postăvarul.
Joi, comandantul Aeroclubului Braşov, Stelian Cojocaru, afirma că atunci când a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav, pilotul Mircea Crăciun a spus că intenţionează să zboare aproximativ două-trei ore, fiind vorba despre un zbor de "verificare după asamblare", potrivit unui comunicat de vineri al ROMATSA.
Tot joi, procurori ai Parchetului Curţii de Apel Braşov s-au sesizat din oficiu, pe rolul acestei unităţi constituindu-se un dosar penal cu privire la faptul că în aceeaşi zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanţii Aeroclublului Ghimbav sau familia şi nu a mai revenit la bază.
ROMATSA anunţa că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil joi, la ora 13.06, în timp ce traversa staţiunea Predeal.
De asemenea, sursa citată menţiona că, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spaţiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obţine informaţii la cerere.
"Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC Bucureşti sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informaţii. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informaţii primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Braşov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informaţie referitoare la eveiment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Braşov joi, la ora 21.39", se mai arăta în comunicatul citat.
Ministerul Transporturilor investighează motivele pentru care dispariţia planorului a fost anunţată cu întârziere, aparatul de zbor decolând joi la amiază de la Ghimbav, iar autorităţile au fost anunţate după nouă ore că nu a revenit la bază.
Mediafax
Publicitate și alte recomandări video