Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

De neconceput. Teatrul online

GALERIE
03Tabrea
  • 03Tabrea
- +

De neconceput sondează limitele teatrului printr-un proiect de spectacol online. De la o etapă iniţială de negare, la una finală de acceptare, se trece printr-o serie de etape intermediare: anxietate, evadare, depresie. 

Sunt chiar etapele pe care le parcurg persoanele izolate la domiciliu în timpul pandemiei, emoţiile şi trăirile lor, neputând să îşi mai desfăşoare activitatea ca până atunci. Nu în ultimul rând, este teoretizat fenomenul teatral, la graniţa cu cinematografia şi în contextul în care teatrul nu mai poate exista în forma cu care ne-am obişnuit. Noi forme de teatralitate, noi forme de comuniune interumană, noi forme de a fi împreună cu ceilalţi aşteaptă să fie inventate.

Spectacolul se derulează fără grabă, printr-o serie de secvenţe filmate şi ordonate în episoade, separate între ele prin scurte intervenţii ale regizorului (Tom Dugdale). Cu acest prilej, teatrul online devine prilej de reflecţie. Unul dintre scopurile teatrului este acela de a-i aduce pe oameni împreună. Dar iată că “împreună” nu mai poate nicidecum însemna “în acelaşi spaţiu, în aceeaşi sală/încăpere”. “Să fim toţi împreună” rămâne unica regulă a teatrului online. Să împărtăşim o experienţă cu ceilalţi, indiferent dacă ne aflăm în aceeaşi încăpere sau nu, chiar dacă ne aflăm la distanţă, chiar dacă ceea ce se petrece pe ecranul computerului nu e nici măcar live. Rolul teatrului a fost mereu acela de a fi o voce (to speak out) care se face auzită mai ales în momentele de criză. Într-un mod aproape de neînţeles, teatrul se redefineşte în funcţie de situaţia actuală.

Pentru început, patru actori (Alexandra Caras, Raluca Mara, Lucian Teodor Rus şi Paul Socol) se întâlnesc, având ca obiectiv realizarea unui spectacol online. Unul dintre actori (Paul Socol) propune reiterarea sub formă de colaj a unora dintre cele mai reuşite momente din spectacole, numai că recuzita reprezintă o mare problemă, sunt lucruri de care cu greu ar putea face rost în timpul pandemiei, în izolare. Alt actor (Lucian Teodor Rus) propune jucarea unor piese, Hamlet sau Caligula, într-o formulă nouă, cu el în rolul principal, un fel de one-man show-uri. Cumva, se sugerează că vremurile au ieşit din matcă, iar salvarea nu poate fi una individuală. În fine, actriţele (Alexandra Caras şi Raluca Mara) propun un spectacol în care ele să aibă întâietate, lăsându-le băieţilor doar câteva replici. Ralucăi Mara i se pare foarte amuzantă o scenă dintr-un scenariu ad hoc care, odată realizată pe ecranul împărţit în patru, nu are nici un haz. Crearea unui spectacol online apare iniţial ca o sarcină imposibilă şi toate ideile conduc spre concluzia că teatrul, aşa cum îl ştim, este în impas.

Un prim pas spre realizarea de spectacol online îl reprezintă reconfigurarea joburilor pe timp de criză. Una dintre variante ar fi animator/animatoare petreceri pe Zoom. În general, actorii au dat dovadă de foarte multă imaginaţie în timpul izolării, iar experienţa prezentată în spectacol ar putea fi îmbogăţită cu experienţa actorilor din toată ţara. Revenind, ziua de naştere degenerează într-un moment de manifestare a anxietăţilor acumulate. Cei prezenţi izbucnesc pentru că ceea ce ei trăiesc nu e o experienţă reală, satisfăcătoare, ci un simulacru. În acelaşi timp, spectacolul mai e un prilej de a integra evenimente mai mult sau mai puţin recente, poveşti din prezent şi din trecut (contrastul dintre fotografiile alb-negru şi efectele vizuale zebră), cum ar fi Al Doilea Război Mondial şi protestele din Statele Unite ale Americii din mai 2020, prilejuite de uciderea lui George Floyd.

Ideea că în viitor pământenii vor coloniza alte planete, cum ar fi Marte, modul de petrecere a timpului liber de unul singur care poate fi unul mai mult sau mai puţin tradiţional, după caz (singur, în casă, cu ochelari şi căşti VR sau în grădină, tânjind după companie umană), unele dintre imaginile create mai fac un pas spre un tip de teatru care ar putea să însemne şi altceva decât ne-am obişnuit. Iar pasul decisiv este făcut de momentul în care protagoniştii nu sunt decât nişte avataruri pe o plajă virtuală. Privitorul sesizează cine vorbeşte doar dacă urmăreşte semnul acustic sau dacă s-a obişnuit cu vocea respectivă, mişcările sunt reduse la minimum, peisajul este magnific (marea şi apusul de soare), dar mereu acelaşi. Lovitura de graţie o dă însă prezenţa actorilor la final, în costume colorate, mulate pe corp, care îi acoperă în întregime, într-un câmp cu iarbă sau într-o pădure, imagine ce creează un nou contrast, de această dată între ambientul natural şi artificialul costumaţiei. Prezenţa umană este una mai mult sugerată, la fel este şi comuniunea celor patru. Deşi prezenţi în acelaşi spaţiu, ei sunt mai despărţiţi ca niciodată unul de celălalt.

Spre deosebire de teatrul offline, teatrul online este mai înclinat să transmită idei decât emoţii. Creat cu un grad mai mare de detaşare, se adresează unui public cerebral şi mai puţin intuitiv. Imaginile sunt în cea mai mare parte alegorii, putând fi traduse prin concepte. Regizorul poate fi prezent în spectacol doar dacă devine performer. În situaţia de faţă, regizorul este filmat în scurte intermezzouri, făcând legătura dintre episoade. Muzica, de această dată originală, devine foarte importantă pentru spectacolul online. Dar şi coregrafia sau imaginile. Cu alte cuvinte, toate elementele care contau în teatrul nou şi anticipau un altfel de spectacol care, de această dată, e online. Chiar dacă într-un mod semiindirect, cei de la Reactor nu doar creează, ci şi teoretizează teatrul online.

* (De neconceput, regia: Tom Dugdale, cu: Alexandra Caras, Tom Dugdale, Raluca Mara, Lucian Teodor Rus, Paul Socol, muzica originală: Max Anchidin, din echipa de creaţie mai fac parte şi Ana Cucu-Popescu, Oana Mardare, Reactor de creaţie şi experiment Cluj-Napoca, premiera: 8 iulie 2020)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri