anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

De neconceput. Teatrul online

GALERIE
03Tabrea
  • 03Tabrea
- +

De neconceput sondează limitele teatrului printr-un proiect de spectacol online. De la o etapă iniţială de negare, la una finală de acceptare, se trece printr-o serie de etape intermediare: anxietate, evadare, depresie. 

Sunt chiar etapele pe care le parcurg persoanele izolate la domiciliu în timpul pandemiei, emoţiile şi trăirile lor, neputând să îşi mai desfăşoare activitatea ca până atunci. Nu în ultimul rând, este teoretizat fenomenul teatral, la graniţa cu cinematografia şi în contextul în care teatrul nu mai poate exista în forma cu care ne-am obişnuit. Noi forme de teatralitate, noi forme de comuniune interumană, noi forme de a fi împreună cu ceilalţi aşteaptă să fie inventate.

Spectacolul se derulează fără grabă, printr-o serie de secvenţe filmate şi ordonate în episoade, separate între ele prin scurte intervenţii ale regizorului (Tom Dugdale). Cu acest prilej, teatrul online devine prilej de reflecţie. Unul dintre scopurile teatrului este acela de a-i aduce pe oameni împreună. Dar iată că “împreună” nu mai poate nicidecum însemna “în acelaşi spaţiu, în aceeaşi sală/încăpere”. “Să fim toţi împreună” rămâne unica regulă a teatrului online. Să împărtăşim o experienţă cu ceilalţi, indiferent dacă ne aflăm în aceeaşi încăpere sau nu, chiar dacă ne aflăm la distanţă, chiar dacă ceea ce se petrece pe ecranul computerului nu e nici măcar live. Rolul teatrului a fost mereu acela de a fi o voce (to speak out) care se face auzită mai ales în momentele de criză. Într-un mod aproape de neînţeles, teatrul se redefineşte în funcţie de situaţia actuală.

Pentru început, patru actori (Alexandra Caras, Raluca Mara, Lucian Teodor Rus şi Paul Socol) se întâlnesc, având ca obiectiv realizarea unui spectacol online. Unul dintre actori (Paul Socol) propune reiterarea sub formă de colaj a unora dintre cele mai reuşite momente din spectacole, numai că recuzita reprezintă o mare problemă, sunt lucruri de care cu greu ar putea face rost în timpul pandemiei, în izolare. Alt actor (Lucian Teodor Rus) propune jucarea unor piese, Hamlet sau Caligula, într-o formulă nouă, cu el în rolul principal, un fel de one-man show-uri. Cumva, se sugerează că vremurile au ieşit din matcă, iar salvarea nu poate fi una individuală. În fine, actriţele (Alexandra Caras şi Raluca Mara) propun un spectacol în care ele să aibă întâietate, lăsându-le băieţilor doar câteva replici. Ralucăi Mara i se pare foarte amuzantă o scenă dintr-un scenariu ad hoc care, odată realizată pe ecranul împărţit în patru, nu are nici un haz. Crearea unui spectacol online apare iniţial ca o sarcină imposibilă şi toate ideile conduc spre concluzia că teatrul, aşa cum îl ştim, este în impas.

Un prim pas spre realizarea de spectacol online îl reprezintă reconfigurarea joburilor pe timp de criză. Una dintre variante ar fi animator/animatoare petreceri pe Zoom. În general, actorii au dat dovadă de foarte multă imaginaţie în timpul izolării, iar experienţa prezentată în spectacol ar putea fi îmbogăţită cu experienţa actorilor din toată ţara. Revenind, ziua de naştere degenerează într-un moment de manifestare a anxietăţilor acumulate. Cei prezenţi izbucnesc pentru că ceea ce ei trăiesc nu e o experienţă reală, satisfăcătoare, ci un simulacru. În acelaşi timp, spectacolul mai e un prilej de a integra evenimente mai mult sau mai puţin recente, poveşti din prezent şi din trecut (contrastul dintre fotografiile alb-negru şi efectele vizuale zebră), cum ar fi Al Doilea Război Mondial şi protestele din Statele Unite ale Americii din mai 2020, prilejuite de uciderea lui George Floyd.

Ideea că în viitor pământenii vor coloniza alte planete, cum ar fi Marte, modul de petrecere a timpului liber de unul singur care poate fi unul mai mult sau mai puţin tradiţional, după caz (singur, în casă, cu ochelari şi căşti VR sau în grădină, tânjind după companie umană), unele dintre imaginile create mai fac un pas spre un tip de teatru care ar putea să însemne şi altceva decât ne-am obişnuit. Iar pasul decisiv este făcut de momentul în care protagoniştii nu sunt decât nişte avataruri pe o plajă virtuală. Privitorul sesizează cine vorbeşte doar dacă urmăreşte semnul acustic sau dacă s-a obişnuit cu vocea respectivă, mişcările sunt reduse la minimum, peisajul este magnific (marea şi apusul de soare), dar mereu acelaşi. Lovitura de graţie o dă însă prezenţa actorilor la final, în costume colorate, mulate pe corp, care îi acoperă în întregime, într-un câmp cu iarbă sau într-o pădure, imagine ce creează un nou contrast, de această dată între ambientul natural şi artificialul costumaţiei. Prezenţa umană este una mai mult sugerată, la fel este şi comuniunea celor patru. Deşi prezenţi în acelaşi spaţiu, ei sunt mai despărţiţi ca niciodată unul de celălalt.

Spre deosebire de teatrul offline, teatrul online este mai înclinat să transmită idei decât emoţii. Creat cu un grad mai mare de detaşare, se adresează unui public cerebral şi mai puţin intuitiv. Imaginile sunt în cea mai mare parte alegorii, putând fi traduse prin concepte. Regizorul poate fi prezent în spectacol doar dacă devine performer. În situaţia de faţă, regizorul este filmat în scurte intermezzouri, făcând legătura dintre episoade. Muzica, de această dată originală, devine foarte importantă pentru spectacolul online. Dar şi coregrafia sau imaginile. Cu alte cuvinte, toate elementele care contau în teatrul nou şi anticipau un altfel de spectacol care, de această dată, e online. Chiar dacă într-un mod semiindirect, cei de la Reactor nu doar creează, ci şi teoretizează teatrul online.

* (De neconceput, regia: Tom Dugdale, cu: Alexandra Caras, Tom Dugdale, Raluca Mara, Lucian Teodor Rus, Paul Socol, muzica originală: Max Anchidin, din echipa de creaţie mai fac parte şi Ana Cucu-Popescu, Oana Mardare, Reactor de creaţie şi experiment Cluj-Napoca, premiera: 8 iulie 2020)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Opțiunile geopolitice ale Europei în confruntarea dintre America și China

Alexandru LĂZESCU

Opțiunile geopolitice ale Europei în confruntarea dintre America și China

Deşi europenii au evitat până acum, în general, să adopte o atitudine excesiv de contondentă în raport cu China şi nici nu s-au raliat poziţiei americane, pe care totuşi o împărtăşesc în mare parte, au devenit tot mai îngrijoraţi şi mai iritaţi de atitudinea tot mai agresivă a Berlinului.

Filmuletul zilei

opinii

La masa oficială

Nichita DANILOV

La masa oficială

În aparenţă, înfăţişarea bonomă lui Medvedev degaja linişte şi echilibru. Dar asta era doar aparenţă. Căci pixul pe care preşedintele îl învârtea între degete în timp ce stătea în prezidiu exprima destul de multe. Nesiguranţă? Plictiseală? Nerăbdare?

Viaţa ca teatru, omul ca spectacol

Dana ȚABREA

Viaţa ca teatru, omul ca spectacol

Dacă viaţa ar fi asemenea unei scene de teatru, atunci omul nu ar putea fi decât actor sau spectator. Metafora vieţii ca teatru, în sensul scoaterii din context a replicilor lui Jaques din As You Like It de William Shakespeare, conduce la o interpretare prejudiciată („Lumea-ntreagă e o scenă şi toţi oamenii sunt actori”). 

Ultimele zile

Michael ASTNER

Ultimele zile

După ce petrec săptămâni bune la ţară, la Amnaş, cum-necum vine momentul în care parcă simt că gata, ajunge. Şi asta dincolo de eventualele chestiuni concrete ce-ar fi de rezolvat la oraş. Iar din momentul acela, al fixării datei plecării, ultimele zile capătă un ritm şi-un conţinut al lor: încep să pregătesc curtea şi casa pentru absenţa mea, să fac, adică, oareşce ordine, să fac curat etc.

pulspulspuls

O mare minune dumnezeiască la saloanele Covid de la Iaşi

O mare minune dumnezeiască la saloanele Covid de la Iaşi

Pentru că e uichend, haideţi să fie, conform tradiţiei, tot fără politichie, deşi e campanie. 

Caricatura zilei

Detector

Editia PDF

Bancul zilei

Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.