Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
De neconceput sondează limitele teatrului printr-un proiect de spectacol online. De la o etapă iniţială de negare, la una finală de acceptare, se trece printr-o serie de etape intermediare: anxietate, evadare, depresie.
Sunt chiar etapele pe care le parcurg persoanele izolate la domiciliu în timpul pandemiei, emoţiile şi trăirile lor, neputând să îşi mai desfăşoare activitatea ca până atunci. Nu în ultimul rând, este teoretizat fenomenul teatral, la graniţa cu cinematografia şi în contextul în care teatrul nu mai poate exista în forma cu care ne-am obişnuit. Noi forme de teatralitate, noi forme de comuniune interumană, noi forme de a fi împreună cu ceilalţi aşteaptă să fie inventate.
Spectacolul se derulează fără grabă, printr-o serie de secvenţe filmate şi ordonate în episoade, separate între ele prin scurte intervenţii ale regizorului (Tom Dugdale). Cu acest prilej, teatrul online devine prilej de reflecţie. Unul dintre scopurile teatrului este acela de a-i aduce pe oameni împreună. Dar iată că “împreună” nu mai poate nicidecum însemna “în acelaşi spaţiu, în aceeaşi sală/încăpere”. “Să fim toţi împreună” rămâne unica regulă a teatrului online. Să împărtăşim o experienţă cu ceilalţi, indiferent dacă ne aflăm în aceeaşi încăpere sau nu, chiar dacă ne aflăm la distanţă, chiar dacă ceea ce se petrece pe ecranul computerului nu e nici măcar live. Rolul teatrului a fost mereu acela de a fi o voce (to speak out) care se face auzită mai ales în momentele de criză. Într-un mod aproape de neînţeles, teatrul se redefineşte în funcţie de situaţia actuală.
Pentru început, patru actori (Alexandra Caras, Raluca Mara, Lucian Teodor Rus şi Paul Socol) se întâlnesc, având ca obiectiv realizarea unui spectacol online. Unul dintre actori (Paul Socol) propune reiterarea sub formă de colaj a unora dintre cele mai reuşite momente din spectacole, numai că recuzita reprezintă o mare problemă, sunt lucruri de care cu greu ar putea face rost în timpul pandemiei, în izolare. Alt actor (Lucian Teodor Rus) propune jucarea unor piese, Hamlet sau Caligula, într-o formulă nouă, cu el în rolul principal, un fel de one-man show-uri. Cumva, se sugerează că vremurile au ieşit din matcă, iar salvarea nu poate fi una individuală. În fine, actriţele (Alexandra Caras şi Raluca Mara) propun un spectacol în care ele să aibă întâietate, lăsându-le băieţilor doar câteva replici. Ralucăi Mara i se pare foarte amuzantă o scenă dintr-un scenariu ad hoc care, odată realizată pe ecranul împărţit în patru, nu are nici un haz. Crearea unui spectacol online apare iniţial ca o sarcină imposibilă şi toate ideile conduc spre concluzia că teatrul, aşa cum îl ştim, este în impas.
Un prim pas spre realizarea de spectacol online îl reprezintă reconfigurarea joburilor pe timp de criză. Una dintre variante ar fi animator/animatoare petreceri pe Zoom. În general, actorii au dat dovadă de foarte multă imaginaţie în timpul izolării, iar experienţa prezentată în spectacol ar putea fi îmbogăţită cu experienţa actorilor din toată ţara. Revenind, ziua de naştere degenerează într-un moment de manifestare a anxietăţilor acumulate. Cei prezenţi izbucnesc pentru că ceea ce ei trăiesc nu e o experienţă reală, satisfăcătoare, ci un simulacru. În acelaşi timp, spectacolul mai e un prilej de a integra evenimente mai mult sau mai puţin recente, poveşti din prezent şi din trecut (contrastul dintre fotografiile alb-negru şi efectele vizuale zebră), cum ar fi Al Doilea Război Mondial şi protestele din Statele Unite ale Americii din mai 2020, prilejuite de uciderea lui George Floyd.
Ideea că în viitor pământenii vor coloniza alte planete, cum ar fi Marte, modul de petrecere a timpului liber de unul singur care poate fi unul mai mult sau mai puţin tradiţional, după caz (singur, în casă, cu ochelari şi căşti VR sau în grădină, tânjind după companie umană), unele dintre imaginile create mai fac un pas spre un tip de teatru care ar putea să însemne şi altceva decât ne-am obişnuit. Iar pasul decisiv este făcut de momentul în care protagoniştii nu sunt decât nişte avataruri pe o plajă virtuală. Privitorul sesizează cine vorbeşte doar dacă urmăreşte semnul acustic sau dacă s-a obişnuit cu vocea respectivă, mişcările sunt reduse la minimum, peisajul este magnific (marea şi apusul de soare), dar mereu acelaşi. Lovitura de graţie o dă însă prezenţa actorilor la final, în costume colorate, mulate pe corp, care îi acoperă în întregime, într-un câmp cu iarbă sau într-o pădure, imagine ce creează un nou contrast, de această dată între ambientul natural şi artificialul costumaţiei. Prezenţa umană este una mai mult sugerată, la fel este şi comuniunea celor patru. Deşi prezenţi în acelaşi spaţiu, ei sunt mai despărţiţi ca niciodată unul de celălalt.
Spre deosebire de teatrul offline, teatrul online este mai înclinat să transmită idei decât emoţii. Creat cu un grad mai mare de detaşare, se adresează unui public cerebral şi mai puţin intuitiv. Imaginile sunt în cea mai mare parte alegorii, putând fi traduse prin concepte. Regizorul poate fi prezent în spectacol doar dacă devine performer. În situaţia de faţă, regizorul este filmat în scurte intermezzouri, făcând legătura dintre episoade. Muzica, de această dată originală, devine foarte importantă pentru spectacolul online. Dar şi coregrafia sau imaginile. Cu alte cuvinte, toate elementele care contau în teatrul nou şi anticipau un altfel de spectacol care, de această dată, e online. Chiar dacă într-un mod semiindirect, cei de la Reactor nu doar creează, ci şi teoretizează teatrul online.
* (De neconceput, regia: Tom Dugdale, cu: Alexandra Caras, Tom Dugdale, Raluca Mara, Lucian Teodor Rus, Paul Socol, muzica originală: Max Anchidin, din echipa de creaţie mai fac parte şi Ana Cucu-Popescu, Oana Mardare, Reactor de creaţie şi experiment Cluj-Napoca, premiera: 8 iulie 2020)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |