Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Deposedarea Moldovei de viitor

GALERIE
mihai chiper200
  • mihai chiper200
- +

Când se atrage atenţia asupra prostiilor fundamentale pe care Bucureştiul le face în proiectarea dezvoltării ţării, sunt furnizate răspunsuri în batjocură.

Atunci când nu ai, nu prea înţelegi ce pierzi. Unii, şi nu puţini, consideră încă autostrăzile şi infrastructura de transport modernă o tichie de mărgăritar, un moft ale cărui beneficii sunt limitate sau greu de cuantificat. Prin urmare, ar fi mai simplu să comparăm cu diferite domenii situaţia de discriminare la care statul român supune regiunea Moldovei în privinţa planurilor concrete de construcţie a autostrăzilor. Pentru a înţelege monstruozitatea acestei obtuzităţi istorice şi deposedarea sistematică de viitor a moldovenilor, rog profesorii, medicii, judecătorii, militarii, fermierii să se gândească la situaţii perfect aberante, dar similare, din domeniile lor. Cum ar fi dacă:

- Ministerul Educaţiei ar permite construirea în Moldova doar a grădiniţelor şi şcolilor primare, în timp ce în Bucureşti şi Transilvania ar finanţa licee şi universităţi?

- În Bucureşti şi Transilvania ar fi finanţate spitale şi clinici specializate în pediatrie, oncologie, chirurgie, psihiatrie, infecţioase şi în celelalte specialităţi medicale etc., în timp ce în Moldova Ministerul Sănătăţii ar autoriza doar funcţionarea cabinetelor  medicilor de familie?

- Cum ar fi dacă Registrul Auto Român ar permite înregistrarea în Moldova doar a automobilelor pentru permise categoria B, iar în Bucureşti şi Transilvania ar autoriza şi circulaţia tirurilor, autocamioanelor sau tractoarelor?

- Cum ar fi dacă în Moldova am avea numai judecătorii şi tribunale, iar Curţile de Apel ar funcţiona doar în Bucureşti şi în câteva judeţe din Transilvania?

- Cum ar fi dacă Autoritatea Aeronautică Română ar autoriza pe aeroporturile din Iaşi, Bacău sau Suceava doar decolarea baloanelor cu aer cald şi a avioanelor de agrement, iar din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara ori Sibiu ar aproba zborul boeingurilor  737?

- Cum ar fi dacă din miliardele de euro cheltuite de România pentru înzestrarea armatei, Statul Major ar decide, în caz de război, concentrarea în Moldova a trupelor dotate cu kalaşnikoave şi grenade de mână, iar tancurile, avioanele F-16 şi elicopterele Apache ar fi păstrate pentru apărarea Bucureştiului şi Ardealului?

- Cum ar fi dacă APIA ar acorda fermierilor moldoveni subvenţii înjumătăţite pentru înfiinţarea culturilor şi pentru creşterea animalelor în comparaţie cu producătorii din Muntenia şi Transilvania?

- Cum ar reacţiona oamenii de afaceri dacă în Moldova ar fi permisă numai activitatea microîntreprinderilor şi a asociaţiilor familiale, în timp ce IMM-urile şi multinaţionalele ar activa în Bucureşti sau judeţe din vest?

- În fine, ce ar spune IT-iştii dacă viteza de transfer a internetului în Moldova aprobată de autorităţile de reglementare ar fi la un sfert din cea din Transilvania şi Bucureşti?

Vi s-ar părea absurd, nedrept, de neînţeles! V-aţi revolta, desigur, pentru că plătiţi impozite şi statul nu vă oferă condiţii egale cu bucureştenii sau ardeleni în educaţie, servicii medicale specializate, căi de atac în justiţie, securitate etc.

Situaţiile discriminatorii teoretice menţionate mai sus se regăsesc în mod real în transporturi. În contextul de faţă, în privinţa calităţii şi capacităţii reţelei de drumuri de a realiza o conexiune rapidă şi eficientă cu Europa, planul e ca Moldova să fie menţinută şi pentru deceniile următoare într-o ligă de mâna a treia a afacerilor, transporturilor, schimburilor şi producţiei de bunuri. Moldova e condamnată la subdezvoltare.

Partea a doua e şi mai revoltătoare. Când se atrage atenţia asupra prostiilor fundamentale pe care Bucureştiul le face în proiectarea dezvoltării ţării, sunt furnizate răspunsuri în batjocură. Cum ar fi ca un medic să audă de la Ministerul Sănătăţii: „De ce aveţi nevoie de clinici de specialitate în Moldova? Acolo se moare doar de lene şi alcoolism”. Cum ar fi să cereţi învăţământ superior şi să vi se răspundă: „Dar la ce le trebuie analfabeţilor de moldoveni să studieze?”. Cum ar fi să cereţi ca avioanele F-16 să apere Moldova şi să vi se spună: „Acolo nu e ceva de apărat, e doar teren de invazie, zonă tampon”. Cum ar fi dacă vă judecaţi la Iaşi, Vaslui sau Bacău şi să vi se spună: „Acolo nu se poate face dreptate, ia duceţi-vă voi la Bucureşti sau Timişoara”.

Cam aşa se răspunde moldovenilor, când se cer termene clare pentru începerea lucrărilor la autostrăzi. Adaptat: „Le facem în Parteneriat-Public-Privat!” Adică, la Sfântu-Aşteaptă, care e după Paştele Cailor şi fix în mileniul când o zbura porcul.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri