Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Comunicat de presă

Deputatul Camelia Gavrilă propune soluții pentru actuala criză a manualelor școlare

GALERIE
foto-gavrila
  • foto-gavrila
- +

Prof. dr. Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport,  subliniază importanța  manualului școlar, principalele aspecte ce țin de elaborarea, evaluarea, selecția acestora, dar mai ales responsabilitatea de asigurare a calității și a  valorii informaționale susținute prin acest instrument fundamental pentru demersul educațional.  

Indiferent de conținuturi, abordări metodice, strategii de predare, manualul școlar rămâne un reper pentru elevi și profesori, fiind prima sursă de informare în activitatea didactică de la nivelul clasei. Nu putem vorbi despre învățământ performant fără să asigurăm manuale școlare de calitate pentru toți elevii. Calitatea manualelor este direct proporțională cu cea a programelor școlare,  fiind esențială în cadrul arhitectural asigurat de filosofia pedagogică a planului de învățământ, structurat pe trepte și niveluri de învățământ, pe filiere, profiluri și specilizări, însumate toate într-un proces continuu de dezvoltare a învățământului românesc modern.”

Cu toate acestea, situația manualelor școlare este încă dificilă, subiect de controverse, cu accente polemice, interese financiare sau politice, tonuri virulente, deși soluțiile există. Au fost identificate și comentate în spațiul public numeroase greșeli, regăsite în manualele școlare, greșeli științifice, gramaticale, semantice sau tipografice, aspecte grave, impardonabile, care umbresc această activitate complexă și încercarea Ministerului Educatiei Nationale de a face ordine în dezordinea perpetuată de ani de zile în procesul de editare și distribuire a manualelor. Semnul de întrebare este reprezentat de faptul că această situație îngrijorătoare se repetă de mai mulți ani, indiferent de guvernare și de editura sau editurile care au gestionat manualele școlare.  

Din perspectiva celor întâmplate și în urma unei analize atente, pe baza dezbaterilor publice, a audierilor celor responsabili în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, printr-un dialog continuu cu ministerul de resort și reprezentanții instituțiilor partenere, deputatul prof. dr. Camelia Gavrilă consideră că sunt necesare măsuri urgente, precum:

1. actualizarea legislației secundare din domeniu pentru a se asigura, în acest sens, un parcurs coerent;

2. crearea unor comisii multiple de evaluare, pe diferite niveluri de specialitate, reprezentate de profesori specialiști, din mediul universitar și preuniversitar, cercetători, inspectori - activitate de evaluare ce trebuie să vizeze calitatea științifică, conținuturile, structura și logica organizării interne, aspecte metodice, conținutul grafic, tehnoredactarea etc.;

3. realizarea unui calendar echilibrat al elaborării manualelor, cu termene rezonabile pentru elaborare și apoi evaluare, selecție, tipărire, iar, în final, elevii să beneficieze de manuale odată cu începerea anului școlar, în septembrie;

4. modificarea legislației cu privire la licitațiile publice și soluționarea contestațiilor în timp util, rezonabil;

5. realizarea unor exemplare-semnal/exemplare-martor pentru verificare și validare a conținutului științific și a tipăririi corecte;

6. transparentizarea evaluărilor și a procedurilor de selecție a manualelor;

7. stabilirea unui cadrului legal clar pentru această activitate de editare a manualelor cu accent pe criteriul calității și mai puțin pe aspecte legate de costuri; desemnarea unui redactor de carte pentru a asigura corectitudinea și calitatea editării fiecarui manual;

8. asigurarea unui cadru de formare unitar pentru cadrele didactice ce evaluează manuale școlare;

9. precizarea clară a responsabilităților editurii, precum și ale autorilor, ale evaluatorilor prin proceduri care să stabilească, printre altele, și termene rezonabile pentru verificarea și validarea conținuturilor științifice, întrucât situația creată în acest an școlar în privința manualelor de clasa a VI-a se datorează și ritmului alert în care s-a lucrat, fără să se acorde timpul necesar fiecărei etape de parcurs în elaborarea unui manual școlar.  

 În analiza deputatului ieșean se regăsesc aspecte  și trimiteri spre modele și experiențe din alte țări cu performanțe în domeniu, sisteme care au conturat un demers complex bazat pe calitate, inovație didactică, viziune pedagogică modernă și preocupări pentru formarea adecvată a elevului, pregătit pentru o lume a cunoașterii, a dezvoltării, a progresului tehnologic:

•    într-o lume a digitalizării, existența manualelor / a variantelor digitale trebuie să reprezinte constant o completare a educației elevului și a manualelor tradiționale;

•    analize de cost, aspecte financiare, prețul manualelor școlare, în multe dintre țările Uniunii Europene sunt verificate și stabilite de comisii formate din reprezentanți ai guvernului/ai ministerului de resort și ai editurilor;

•    sunt realizate programe, activități școlare și abordări metodice pentru ca elevul să își facă o parte din teme la școală, eliminându-se astfel dificultatea transportului tuturor manualelor la domiciliul elevilor, dar și sprijinul de specialitate pentru a asigura un parcurs individualizat al progresului educațional.

Consider că, în viitor, un număr suficient de filtre valorice, de evaluări succesive, încrucișate, prin două-trei echipe de profesori-evaluatori ar putea semnala mai eficient eventuale erori științifice, metodice, grafice, asigurând un produs final de calitate. Manualul școlar este principalul instrument de lucru al profesorului și al elevului, dar, dincolo de zona pedagogică, acesta reprezintă și una din cărțile fundamentale  prin care un elev pătrunde treptat în universul cunoașterii, al științei, al culturii, își cunoaște țara, tradițiile, limba, descoperă lumea, se deschide spre înțelegere multiculturală - la nivel național și internațional. Calitatea, conținutul, adecvarea la vârstă și atractivitatea manualelor sunt repere esențiale într-un spațiu al educației moderne și responsabile”, a susținut prof. dr. Camelia Gavrilă

 

Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
PREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri