Deputatul Camelia Gavrilă propune soluții pentru actuala criză a manualelor școlare
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Comunicat de presă

Deputatul Camelia Gavrilă propune soluții pentru actuala criză a manualelor școlare

GALERIE
foto-gavrila
  • foto-gavrila
- +

Prof. dr. Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport,  subliniază importanța  manualului școlar, principalele aspecte ce țin de elaborarea, evaluarea, selecția acestora, dar mai ales responsabilitatea de asigurare a calității și a  valorii informaționale susținute prin acest instrument fundamental pentru demersul educațional.  

Indiferent de conținuturi, abordări metodice, strategii de predare, manualul școlar rămâne un reper pentru elevi și profesori, fiind prima sursă de informare în activitatea didactică de la nivelul clasei. Nu putem vorbi despre învățământ performant fără să asigurăm manuale școlare de calitate pentru toți elevii. Calitatea manualelor este direct proporțională cu cea a programelor școlare,  fiind esențială în cadrul arhitectural asigurat de filosofia pedagogică a planului de învățământ, structurat pe trepte și niveluri de învățământ, pe filiere, profiluri și specilizări, însumate toate într-un proces continuu de dezvoltare a învățământului românesc modern.”

Cu toate acestea, situația manualelor școlare este încă dificilă, subiect de controverse, cu accente polemice, interese financiare sau politice, tonuri virulente, deși soluțiile există. Au fost identificate și comentate în spațiul public numeroase greșeli, regăsite în manualele școlare, greșeli științifice, gramaticale, semantice sau tipografice, aspecte grave, impardonabile, care umbresc această activitate complexă și încercarea Ministerului Educatiei Nationale de a face ordine în dezordinea perpetuată de ani de zile în procesul de editare și distribuire a manualelor. Semnul de întrebare este reprezentat de faptul că această situație îngrijorătoare se repetă de mai mulți ani, indiferent de guvernare și de editura sau editurile care au gestionat manualele școlare.  

Din perspectiva celor întâmplate și în urma unei analize atente, pe baza dezbaterilor publice, a audierilor celor responsabili în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, printr-un dialog continuu cu ministerul de resort și reprezentanții instituțiilor partenere, deputatul prof. dr. Camelia Gavrilă consideră că sunt necesare măsuri urgente, precum:

1. actualizarea legislației secundare din domeniu pentru a se asigura, în acest sens, un parcurs coerent;

2. crearea unor comisii multiple de evaluare, pe diferite niveluri de specialitate, reprezentate de profesori specialiști, din mediul universitar și preuniversitar, cercetători, inspectori - activitate de evaluare ce trebuie să vizeze calitatea științifică, conținuturile, structura și logica organizării interne, aspecte metodice, conținutul grafic, tehnoredactarea etc.;

3. realizarea unui calendar echilibrat al elaborării manualelor, cu termene rezonabile pentru elaborare și apoi evaluare, selecție, tipărire, iar, în final, elevii să beneficieze de manuale odată cu începerea anului școlar, în septembrie;

4. modificarea legislației cu privire la licitațiile publice și soluționarea contestațiilor în timp util, rezonabil;

5. realizarea unor exemplare-semnal/exemplare-martor pentru verificare și validare a conținutului științific și a tipăririi corecte;

6. transparentizarea evaluărilor și a procedurilor de selecție a manualelor;

7. stabilirea unui cadrului legal clar pentru această activitate de editare a manualelor cu accent pe criteriul calității și mai puțin pe aspecte legate de costuri; desemnarea unui redactor de carte pentru a asigura corectitudinea și calitatea editării fiecarui manual;

8. asigurarea unui cadru de formare unitar pentru cadrele didactice ce evaluează manuale școlare;

9. precizarea clară a responsabilităților editurii, precum și ale autorilor, ale evaluatorilor prin proceduri care să stabilească, printre altele, și termene rezonabile pentru verificarea și validarea conținuturilor științifice, întrucât situația creată în acest an școlar în privința manualelor de clasa a VI-a se datorează și ritmului alert în care s-a lucrat, fără să se acorde timpul necesar fiecărei etape de parcurs în elaborarea unui manual școlar.  

 În analiza deputatului ieșean se regăsesc aspecte  și trimiteri spre modele și experiențe din alte țări cu performanțe în domeniu, sisteme care au conturat un demers complex bazat pe calitate, inovație didactică, viziune pedagogică modernă și preocupări pentru formarea adecvată a elevului, pregătit pentru o lume a cunoașterii, a dezvoltării, a progresului tehnologic:

•    într-o lume a digitalizării, existența manualelor / a variantelor digitale trebuie să reprezinte constant o completare a educației elevului și a manualelor tradiționale;

•    analize de cost, aspecte financiare, prețul manualelor școlare, în multe dintre țările Uniunii Europene sunt verificate și stabilite de comisii formate din reprezentanți ai guvernului/ai ministerului de resort și ai editurilor;

•    sunt realizate programe, activități școlare și abordări metodice pentru ca elevul să își facă o parte din teme la școală, eliminându-se astfel dificultatea transportului tuturor manualelor la domiciliul elevilor, dar și sprijinul de specialitate pentru a asigura un parcurs individualizat al progresului educațional.

Consider că, în viitor, un număr suficient de filtre valorice, de evaluări succesive, încrucișate, prin două-trei echipe de profesori-evaluatori ar putea semnala mai eficient eventuale erori științifice, metodice, grafice, asigurând un produs final de calitate. Manualul școlar este principalul instrument de lucru al profesorului și al elevului, dar, dincolo de zona pedagogică, acesta reprezintă și una din cărțile fundamentale  prin care un elev pătrunde treptat în universul cunoașterii, al științei, al culturii, își cunoaște țara, tradițiile, limba, descoperă lumea, se deschide spre înțelegere multiculturală - la nivel național și internațional. Calitatea, conținutul, adecvarea la vârstă și atractivitatea manualelor sunt repere esențiale într-un spațiu al educației moderne și responsabile”, a susținut prof. dr. Camelia Gavrilă

 

Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
PREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Urâţii învinşi

Cătălin ONOFREI

Urâţii învinşi

USR-PLUS a început deja să-şi piardă termenul de valabilitate şi poate că o perioadă de opoziţie, în care să demareze un amplu proces de deratizare a partidului, ar fi cel mai util lucru pentru viitor.  

Filmuletul zilei

opinii

Fanatici

Briscan ZARA

Fanatici

Nu este ieşire din această situaţie. Iubirea şi ura se hrănesc una din alta ca un şarpe care îşi înghite coada. Am intrat într-o carusel care ne ţine pe toţi ameţiţi şi care deja funcţionează din inerţie. Cine este, printr-un noroc, o întâmplare fericită, aruncat afară şi se trezeşte ca după o beţie are o singură regulă: fără iubire, fără ură şi fiecare pentru el!

10 lecţii despre lumea postpandemică, de Fareed Zakaria

Ciprian IFTIMOAEI

10 lecţii despre lumea postpandemică, de Fareed Zakaria

Pentru cei care trec pragul librăriilor, Fareed Zakaria este cunoscut publicului cititor din România prin lucrările „Viitorul Libertăţii. Democraţia neliberală în Statele Unite ale Americii şi în lume”, „Lumea postamericană”, „10 lecţii pentru o lume postpandemică”, apărute în traducere la Editura Polirom. Pentru această săptămână am ales să scriu despre „lumea postpandemică” a lui Zakaria deoarece este o carte emblematică pentru un curent de gândire care a căpătat o consistenţă redutabilă în relaţiile internaţionale, cu o opţiune fermă pentru abordarea globalistă şi regândirea suveranităţii naţionale în confruntarea cu probleme ca terorismul, migraţia, pandemiile, privilegierea instituţiilor internaţionale în rezolvarea problemelor globale, degajarea unei simpatii faţă de birocraţia europeană şi faţă de experţii/ consilierii ştiinţifici şi, pe alocuri, chiar pentru autoritarismul şi centralismul practicat de China în soluţionarea efectelor pandemiei de COVID-19.

La ceasul adevărului

Mihai DORIN

La ceasul adevărului

La debutul competiţiei interne i-am suspectat pe liderii PNL de existenţa unui pact secret de promovare a imaginii unui partid democrat, promotor neinhibat al competiţiei şi demn de încredere. Reformele pomise nu mai veneau (şi nici nu vor veni), guvernarea era în impas, iar coaliţia tot mai clar boicotată de liderii liberali şi de lupii tineri, care nu puteau admite cedarea unor ministere bănoase de către fostul premier Orban, în favoarea USR PLUS. 

pulspulspuls

Răzgândacul zice că s-a sucit la sugestia unui participant la trafic

Răzgândacul zice că s-a sucit la sugestia unui participant la trafic

Iată, stimaţi telespectatori, userişti au ba, că am aflat în sfârşit care să fie motivul răzgândirii privind demisia în cazul conţilierului local Iulian Huşanu, cel prins de colegii noştri cu “raţa-n gură”, la contracte cu statul! 

Caricatura zilei

George, prietenul paharului

Editia PDF

Bancul zilei

- Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.