Impact FM regional

sambata, 28.05.2022

Descoperirea unui dinozaur cu „păr” şi „panglici” i-a uimit pe oamenii de ştiinţă

dinozaur
  • dinozaur

Cu circa 110 milioane de ani în urmă, de-a lungul malurilor unei lagune antice situate pe teritoriul de astăzi al nord-estului Braziliei, un dinozaur cu două picioare, de mărimea unei găini, din perioada Cretacicului îşi ducea existenţa prinzând insecte şi probabil mici vertebrate precum broaşte şi şopârle, informează Reuters.

Structura interioară era obişnuită, alcătuită dintr-un schelet similar cu cel al multor dinozauri de dimensiuni mici din perioada anterioară, Jurasic, au precizat marţi oamenii de ştiinţă. Aspectul exterior i-a uimit însă pe cercetători.

Dinozaurul, denumit Ubirajara jubatus, avea o structură asemănătoare unei coame din păr, dispunând totodată de două elemente absolut unice, rigide, asemănătoare unor panglici, alcătuite probabil din cheratină - substanţa din care sunt constituite firele de păr şi unghiile - ieşind în relief din regiunea umerilor.

“Există mulţi alţi dinozauri ciudaţi, dar acesta nu seamănă cu niciunul dintre ei”, a spus profesorul de paleobiologie David Martill de la Universitatea Portsmouth din Anglia, care a condus studiul publicat în revista Cretaceous Research.

Structuri asemănătoare părului prezente la Ubirajara par să fie o formă rudimentară de pene denumite protopene. Nu este vorba despre păr, o trăsătură exclusivă a mamiferelor. Mulţi dinozauri aveau pene. De fapt, păsările au evoluat din dinozauri de mici dimensiuni, cu pene, în urmă cu circa 150 de milioane de ani în urmă.

“Probabil că de la distanţă arăta mai degrabă păros decât penos”, a spus Martill. “Probabil avea protopene asemănătoare părului acoperindu-i cea mai mare parte din corp, însă s-au păstrat doar acelea de-a lungul gâtului, spatelui şi braţelor. Cele de la spate sunt foarte lungi şi alcătuiesc un fel de coamă, trăsătură unică în cazul dinozaurilor”.

Structurile asemănătoare unor panglici prezente la Ubirajara ar fi putut avea rol de etalare în ritualul de împerechere, pentru intimidarea adversarilor sau a rivalilor masculi, a adăugat Martill. Astfel de etalări de penaj sunt prezente la exemplarele de sex masculin - spre exemplu coada înfoiată a păunului -, motiv pentru care Martill a ajuns la concluzia că acest exemplar de Ubirajara era mascul.

“Panglicile care par să-i iasă dintre umeri nu se aseamănă cu nimic existent în lumea naturală”, a spus Martill.

Deşi e imposibil să ne dăm seama din analiza fosilei, Martill a spus că e posibil ca Ubirajara să fi fost colorat.

“Pun pariu că aşa era”, a mai spus acesta. AGERPRES

C-aşa-i în tenis!

C-aşa-i în tenis!

Englezii îl exclud pe Medvedev de la Wimbledon, ATP îl face lider mondial.

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (V)*

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (V)*

Românitatea mea este dată, în mod esenţial, de faptul de a locui în limba română şi de a accepta să fiu numit român. Restul ingredientelor ţin de opţiunile mele personale.

Cinematografie, mit şi ideologie

Cinematografie, mit şi ideologie

Pe 23 mai a debutat seria de evenimente “Ne vedem la Mitropolie”. Sala “Iustin Moisescu” a Centrului Eparhial din Iaşi se doreşte a deveni tot mai mult un spaţiu al prelungirii “prelegerilor” în “dialoguri”, în vederea întăririi “comuniunii”.

„Comunismul primitiv”, o minciună vinovată şi frivolă

Aurelian-Petruș PLOPEANU

„Comunismul primitiv”, o minciună vinovată şi frivolă

În viziunea lui Marx, naraţiunea despre comunismul primitiv sună în felul următor: cândva, în timpuri imemoriale, proprietatea privată era necunoscută omului. Hrana era distribuită după necesităţi, iar toţi cei aflaţi în nevoie erau îngrijiţi.

Iată cum votează corect online un conţilier local cu proiect imobiliar de avizat la Premărie!

Nu ştim alţii cum sunt, dar noi, când ne gândim la prichiciul vetrei cel humuit şi când vedem cum se joacă unii aleşi locali cu motoceii imobiliari prinşi de horn de Mihăiţă, parcă nu prea ne saltă inima de bucurie.

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.