Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Democraţiile moderne sunt de tip reprezentativ. Asta nu înseamnă, cum cred unii, că alegătorii sunt ţinuţi să aleagă în orice condiţii, ci exact invers: că instituţiile însele trebuie să fie reprezentative din punct de vedere democratic, adică să atragă o prezenţă cât mai mare la vot.
Parlamentele din anii ‘90 au avut un nivel foarte ridicat de legitimitate democratică (peste 70%). Cel din 2000 un nivel ridicat (peste 60%), iar cel din 2004 un nivel moderat (peste 50%). Prin contrast, ultimele 3 parlamente au avut un nivel scăzut (sub 50%, cel din 2012), sau chiar foarte scăzut (sub 40%, cele din 2008 şi 2016) de legitimitate democratică.
Când faci parte dintr-un parlament cu un nivel scăzut sau foarte scăzut de legitimitate democratică, ai două obligaţii: să legiferezi, prudent, moderat, conştient de nisipul mişcător pe care te afli (la urma urmei, când majoritatea alegătorilor nu se simt reprezentaţi de parlamentul ţării lor şi, în consecinţă, nu participă la vot, situaţia e dramatică) - şi, în acelaşi timp, să iei acele măsuri care să conducă la restabilirea legitimităţii parlamentului şi chiar la creşterea ei.
Indiferent de culoare politică şi de compoziţia majorităţii, din 2008 încoace parlamentarii români n-au făcut nimic pentru a îndrepta lucrurile. Nici nu au legiferat cu moderaţie, cu conştiinţa că sunt nereprezentativi pentru majoritatea alegătorilor, nici nu au luat măsuri pentru a creşte legitimitatea democratică a parlamentului. Pe scurt, ultimele 3 parlamente au sabotat democraţia reprezentativă din România prin nepăsare şi inacţiune. Parlamentele, nu alegătorii.
E inadmisibil să nu încerci să refaci legitimitatea democratică necesară funcţionării parlamentului într-o democraţie reprezentativă preferând, în schimb, să îţi exerciţi puterea în moduri arbitrare şi autoritare, încălcând reguli elementare ale democraţiei parlamentare, aşa cum s-a întâmplat cu ultimele 3 parlamente.
Abia când vom recunoaşte problema reală vom putea să căutăm şi să găsim soluţii pentru a reda parlamentului legitimitatea democratică de care are nevoie. Până atunci sper măcar să ne oprim din blamarea electoratului - pentru că problema nu e la electorat, ci la parlament, care practic refuză să mai fie reprezentativ (aşa cum ar trebui să fie într-o democraţie reprezentativă).
Pentru cei care vor crede că în articol e vorba (preponderent) de partide şi nu se parlament ca instituţie care trebuie să fie legitimă, las aici o listă de posibile soluţii la problema nivelului extrem de scăzut de legitimitate al ultimelor 3 parlamente. Poate aşa se va înţelege mai bine.
1. Dărâmarea nenorocitului ăluia de gard şi transformarea zonei din jurul clădirii parlamentului în zonă pietonală. Evident, asta e doar o soluţie simbolică, dar simbolurile au putea lor. Într-o democraţie, parlamentul nu e separat de cetăţeni prin garduri. Nu e separat prin nimic.
2. Bugetul parlamentului şi indemnizaţiile parlamentarilor să nu mai fie stabilite de parlamentul însuşi, ci de o altă instituţie – de preşedinţie sau de ICCJ, de exemplu. Soluţia asta se practică prin alte ţări, şi e menită să răspundă neîncrederii naturale pe care oamenii o au în cei care-şi fixează singuri nivelul de venit. La noi, asta e una dintre principalele probleme: parlamentarii, indiferent de culoare politică, sunt percepuţi ca nişte persoane careâşi dau singuri „salariu” cât vor şi îşi mai adaugă şi nişte privilegii pe deasupra – lucru care şochează bunul simţ.
3. Opoziţia să deţină preşedinţia comisiilor parlamentare (şi asta se practică prin alte ţări), sau chiar preşedinţia camerelor (şi aici am exemple). Asta pentru că opoziţia face şi ea parte din puterea legislativă, alături de majoritate, şi trebuie să-şi poată îndeplini rolul de cenzor al exceselor majorităţii.
Altfel, dacă majoritatea e dictatorială şi necooperantă, nu văd de ce aş vota cu partidul preferat dacă ştiu că nu va face parte din majoritate. E ca şi cum aş vota ca 4 ani nişte oameni să ia bani degeaba, fiindcă nu vor putea face nimic în parlament altceva decât să ţipe şi să se plângă.
4. Elaborarea unui cod de conduită a parlamentarului (a unui cod propriu-zis, nu mă refer la mizeria aia care acum e prezentată drept cod) şi stabilirea unor mecanisme clare şi eficiente de respectare a lui.
5. Stabilirea prin cutumă sau prin regulament (preferabil prin regulament) ca anumite legi sau hotărâri să se ia doar cu majoritate calificată (cu majoritate de două treimi – sau, dacă majoritatea deţine mai mult de două treimi, cu majoritate de trei sferturi). Asta pentru a forţa cooperarea în detrimentul isteriei.
6. Introducerea principiului „cine numeşte nu demite” pentru toate instituţiile şi autorităţile publice aflate în subordinea sau sub coordonarea parlamentului. (Despre principiul ăsta am scris într-un articol precedent, nu reiau aici.)
7. Selectarea candidaţilor la funcţia de senator sau de deputat prin alegeri primare deschise – alegeri la care au dreptul să voteze toţi cetăţenii care au drept de vot, nu doar membrii de partid. (La fel ca la punctul (2): când neîncrederea publicului faţă de tine e mare, singura modalitate de a o contracara e de a permite publicului să aibă un anumit nivel de control asupra ta.)
8. Introducerea votului electronic şi a votului prin corespondenţă, pentru a permite alegătorilor să voteze simplu, de oriunde s-ar afla.
9. Înlocuirea finanţării pe procent a partidelor parlamentare cu finanţarea pe vot a tuturor partidelor care obţin la alegerile parlamentare cel puţin 1% - pentru a stimula partidele să renunţe la alectoratul captiv şi să se reorienteze către electoratul general. Eu încă nu ştiu vreun partid, parlamentar sau nu, care să propună soluţii de tipul celor de mai sus (cu excepţia probabilă a punctului (8), susţinut parcă de USR).
Cuvinte cheie: + legitimitate democratica, Iasi, Cucerai
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |