agri.shop

duminica, 09.05.2021

COMUNICAT DE PRESA

Afis_Cornul inorogului
  • Afis_Cornul inorogului
- +

Miercuri, 10 martie, la ora 19.00, pe paginile de Facebook Cărtureşti şi Polirom (facebook.com/Carturesti şi facebook.com/polirom.editura), Bogdan Creţu şi Ovidiu Şimonca vor avea un dialog despre literatură, critică literară, inorogi şi alte dihănii, pornind de la volumele Cornul Inorogului (Polirom, 2021) şi Inorogul la portile Orientului. Bestiarul lui Dimitrie Cantemir (Cartier, 2021).

Cornul inorogului, debutul în ficţiune al binecunoscutului critic şi istoric literar Bogdan Creţu, a apărut de curînd în colecţia „Ego. Proză” a Editurii Polirom, şi în ediţie digitală.

„Urmărind anii de ucenicie şi călătorie ai lui Dinu Zărnescu, Bogdan Creţu îi recuperează prospeţimea prin inepuizabilul său libido scriptural, lansîndu-se într-un biografism bine fantasmat, şi ne poartă, dezinvolt, de la ţară la oraş, din spaţiul academic românesc în cel occidental, din căminele studenţeşti şi amfiteatre în muzee, la operă, în metroul parizian – peste tot, cu o mare foame de medii şi tipologii. Dar, în primul rînd, ne oferă – între gasconadă şi dramă, cînd liric, cînd sarcastic, cînd ca un moralist autoironic – o galerie fără egal de personaje feminine, revizitînd – pe cît de exuberant, pe atît de nuanţat – erosul şi polemizînd indirect cu tezele uniformizatoare şi castratoare ale ideologiilor de gen. Bogdan Creţu oferă, cu primul său roman, o carte pentru toată lumea (însă nerecomandabilă minorilor şsicţ), plină de vervă picarescă şi bulimie livrescă, puştească şi înţeleaptă, realistă pînă la a atinge, pe alocuri, un naturalism crud şi ireală, cînd trebuie, pînă la transfigurare.” (O. Nimigean)

„Personajul central, scriitor la viaţa lui, apare în scena de la începutul romanului grăbindu-se spre spitalul în care tatăl său trage să moară, pentru ca în ultima pagină să-l vedem grăbindu-se parcă să iasă din scena vieţii, într-un Porsche Panamera care rulează cu 230 de kilometri pe oră spre Paris. Instinctul morţii, aşadar, încadrează o naraţiune predominant erotică. Romanul îmi aminteşte de Dragostea în vremea holerei şi mai ales de declaraţia lui Gabriel García Márquez la apariţia cărţii: «Este pentru prima dată cînd am avut curajul să scriu patru sute de pagini numai despre dragoste». Şi în cazul lui Bogdan Creţu este pentru prima dată, dar curajul său îl văd îndoit, dat fiind că povestea lui se întîmplă în România, unde o scriitoare de etnie şvabă-evreiască, viitoare laureată a Nobelului literar, violată de trei securişti, naşte în exil o fată pe care o botează Romaniţa, al cărei tată îl consideră a fi Poporul Român.” (Radu Aldulescu)

Bogdan Creţu (n. 1978) este critic, istoric literar şi eseist. A publicat sute de studii şi de articole în reviste academice şi culturale, e coautor al unor sinteze apărute la edituri prestigioase din ţară şi din străinătate. Autor a şapte volume de istorie literară multipremiate, dintre care cel mai important este Inorogul la Porţile Orientului. Bestiarul lui Dimitrie Cantemir. Actualmente semnează o rubrică de cronică literară în revista Observator cultural. Romanul Cornul inorogului, pe care îl socoteşte o formă de bovarism, reprezintă debutul lui în ficţiune.

Obsesiile microbiştilor români

Nicolae GRECU

Obsesiile microbiştilor români

„Ne-a furat arbitrul” şi „jucătorul X ne-a vândut la pariuri” sunt unele dintre acestea.

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VI)

Eugen MUNTEANU

Episodul de azi, penultimul din această serie, conţine o succintă prezentare a confuziei medievale dintre denumirile istorice Dacia versus Danemarca, respectiv Dacus versus Danus, confuzie pe baza căreia autori contemporani construiesc ipoteze aberante, cu motivaţie „patriotică”, dar cu un puternic iz protocronist.

După Înviere

pr. Constantin STURZU

După Înviere

Cea mai importantă predică a Domnului a fost una fără cuvinte. A început în Ghetsimani, cu sudoarea Lui, care "s-a făcut ca picături de sânge" (Luca 22, 44) şi a continuat pe Cruce, până la gestul de a-Şi da duhul de bunăvoie, nu pentru că fusese biruit de moarte.

Dezastru de sărbători

Alexandru CĂLINESCU

Dezastru de sărbători

Să nu ne amăgim cu gândul că lumea, în special tinerii, nu se mai uită la televizor. România TV are audienţă la un segment deloc neglijabil din populaţie, sensibil la „patriotism” şi la grija pentru „nevoile românilor”. Direct sau insidios, postul exercită o influenţă nefastă, cu consecinţe pe termen lung.

Imagini de colecţie: oare ne-am schimbat sau nu în bine?

Un amic cetitor atent atent ne-a pus ieri la dispoziţie această faină poză de campanie, stimaţi telespectatori.

Bravo autorităților locale care au ținut gol Spitalul Mobil de la Lețcani!