Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Despre ordinea capitalistă (IV)

GALERIE
sorin cucerai
  • sorin cucerai
- +

(continuare de săptămâna trecută)

Statul modern nu este propriu doar ordinii capitaliste; el este, dimpotrivă, garantul oricărui tip de ordine modernă. Diferenţa dintre statul modern specific ordinii capitaliste şi cel specific altor tipuri de ordine modernă este că ultimul introduce blocaje suplimentare de natură religioasă sau ideologică, slăbind astfel şi mai mult autonomia individuală. În acest din urmă caz, individul nu poate avea acces la hrană şi la adăpost decât prin intermediul unui venit monetar - şi nu poate avea acces la un venit monetar decât dacă respectă anumite cerinţe suplimentare (bunăoară, dacă face dovada că merge la biserica unui anumit cult cel puţin o dată pe săptămână, sau dacă renunţă la proprietatea privată asupra mijloacelor de producţie).

Orice stat modern, inclusiv cel propriu ordinii capitaliste, impune două blocaje distincte. Primul este blocarea accesului la autonomia în sens tare. În cazul statului modern specific ordinii capitaliste, a doua interdicţie vizează blocarea accesului la rentă. În cazul altor tipuri de state moderne, acest al doilea blocaj este înlocuit cu o altă cerinţă. Dar asta înseamnă că alte tipuri de state moderne nu garantează şi nici nu au cum să garanteze libera concurenţă. Prin urmare, beneficiile cercului virtuos sunt diminuate (şi, la limită, anulate). Cu alte cuvinte, orice tip de ordine modernă produce aceleaşi neajunsuri ca şi ordinea capitalistă (prin aceea că refuză oamenilor autonomia în sens tare), dar este incapabil să producă beneficiile pe care le produce capitalismul. Nu este deloc întâmplător faptul că, în competiţia dintre diferitele ordini posibile ale modernităţii, capitalismul a învins de fiecare dată fără prea mari probleme.

Rezultă de aici că, pentru a garanta subzistenţa ordinii capitaliste, statul modern trebuie să fie neutru din punct de vedere ideologic sau religios. Iar pentru a-şi asigura neutralitatea pe termen lung, el trebuie să îşi educe cetăţenii în spiritul toleranţei reciproce şi al non-discriminării. Doctrina drepturilor egale şi cea a egalităţii în faţa legii se numără printre doctrinele esenţiale pentru menţinerea ordinii capitaliste. Individualismul clasic republican este la fel de important ca şi cel economic.

Locuitorul ordinii capitaliste locuieşte de fapt simultan în două lumi - şi asta în mod necesar. Altfel spus, locuitorul ordinii capitaliste are în mod necesar o dublă natură: una de tip economic şi cealaltă de tip civic. Reducţionismul (tentativa de a reduce una din aceste două naturi la cealaltă) are drept consecinţă necesară distrugerea ambelor naturi. Ceea ce descriu economiştii, de exemplu, este de fapt comportamentul indivizilor umani care nu au acces la autonomie în sens tare şi nici la rentă (dar au, eventual, acces la monedă). Mai mult, economiştii descriu comportamentul acestui tip de individ atunci când el acţionează doar pe piaţă (deci când agentul se raportează exclusiv la mărfuri şi la preţul acestora în bani sau în alte mărfuri). E fundamental greşit să concluzionăm de aici că acest tip de comportament uman este universalizabil. La urma urmei, Adam Smith şi-a intitulat tratatul "Despre bogăţia naţiunilor", nu "Despre natura umană".

În fine, o ultimă observaţie. Ordinea capitalistă este o ordine a producţiei continue şi necesare de noutate. Acest lucru derivă din caracterul ei trans-finit. În consecinţă, noţiunea de "suficient" devine inoperabilă. Şi, cum toate sursele de venit sunt precare (în sensul că accesul la rente este interzis), indivizii sunt ţinuţi să caute în permanenţă noi surse de venit monetar. În consecinţă, tot mai multe obiecte şi procese vor fi transformate în mărfuri. Pentru ca acest tip de ordine să poată subzista, el are nevoie de o monedă trans-finită.

Legea cererii şi a ofertei ne informează că dacă cererea creşte şi oferta rămâne constantă, preţul creşte. Într-o ordine trans-finită, cererea de bani creşte cu necesitate în mod continuu. Dacă oferta nu poate decât să rămână constantă (ca în cazul aurului, de exemplu, care e disponibil într-o cantitate limitată), preţul banilor va creşte continuu până când va deveni insuportabil de ridicat şi sistemul monetar va colapsa. Acest lucru duce însă inevitabil la colapsul ordinii capitaliste. Nu se poate întâmpla ca oferta să se adapteze cererii, pentru că absolut toţi indivizii dintr-o ordine capitalistă au nevoie de bani - totuşi, dacă acest lucru s-ar întâmpla, asta ar pune o barieră naturală producţiei de noutate, ceea ce ar conduce, în final, tot la colapsul ordinii capitaliste. În consecinţă, ordinea capitalistă nu poate supravieţui decât dacă statul produce şi administrează o monedă-fiat. Şi cu asta am epuizat, cred, toate condiţiile de posibilitate ale acestui tip de ordine. Restul e doar comentariu.

Sorin Cucerai este traducător şi publicist

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri