EXCLUSIV: Accident şocant în CUG: A scos capul din canal şi a fost ucis de o maşină (FOTO- UPDATE)
Un barbat a intrat într-un canal pentru verificarea unor apometre, iar când a scos capul (...)
citeste totvineri, 20.05.2022
Nu cred că există multe domenii social-economice care să fi fost afectate atât de puternic în urma pandemiei ca mobilitatea populaţiei. Dintre modurile de transport, cel aerian, ce asigură deplasarea la distanţe mari şi foarte mari, se află cu siguranţă în topul replierii în 2020.
Anul 2020 a însemnat o scădere extremă a traficului de pasageri la nivelul tuturor aeroporturilor româneşti. Deşi sursele statistice nu sunt foarte darnice pentru anul curent, putem reconstitui cu o oarecare acurateţe traficul aeroportuar la finalul anului, ţinând cont şi de cursele reintroduse în orarul de zbor al aeroporturilor. Într-o variantă pe care aş numi-o optimistă, traficul va ajunge la aproximativ 6,9 milioane de pasageri, un trafic similar cu cel din 2006. Cu alte cuvinte, până la finalul anului vom avea o cădere a numărului de pasageri de 70% în raport cu 2019 (23 mil. pasageri). Per total, ierarhia la vârf nu se va schimba, Bucureştiul va avea aproape 4,4 milioane de pasageri la finalul anului, Clujul, cu o valoare estimată de aproximativ 860 mii de pasageri, rămâne primul aeroport regional, Timişoara, cu 450 mii, îşi conservă a II-a poziţie, iar Iaşul rămâne pe poziţia a III-a, cu o valoare de aproape 440 mii. Această relativă stabilitate a ierarhiei e determinată (mai ales!) de traficul din primele trei luni ale anului, ce înseamnă pentru majoritatea aeroporturilor peste 1/2 din traficul ce se va înregistra până la finalul anului.
Privind către ultimile trei luni ale anului, şi mai ales către luna decembrie, când au reapărut în orarul de zbor multe dintre cursele suspendate, vom înţelege că stabilitatea nu mai e de actualitate. Conform estimărilor de trafic, Bucureştiul va ajunge să concentreze în ultimul trimestru peste 70% din traficul aeroportuar naţional (o astfel de concentrare a traficului era specifică perioadei anterioare anului 2015), conservându-şi tendinţa din luna noiembrie (cf. Iaşi Airport). Dacă ar fi să privim din perspectiva numărului de curse din săptămâna curentă (fără relaţiile către Marea Britanie, suspendate până dincolo de finalul anului) către aeroporturile secundare şi terţiare ale ţării, ierarhia este aceasta: Cluj (55 de perechi de curse), Timişoara (54), Iaşi (37), Bacău (29) etc. (cf. siteurilor aeroporturilor). Pentru comparaţie, Iaşul a avut o medie între 2018 şi 2019 de 130 de perechi de curse/săptămână.
Cum se face că aeroportul ieşean rezistă pe primul loc în topul regional al traficului sfârşitului de an? Această întrebare vine în contextul mutării definitive a curselor externe Blue Air pe aeroportul Bacău, fapt generat în bună măsură de gestiunea defectuoasă.
E doar o chestiune conjuncturală! Dacă nu se suspendau relaţiile către Marea Britanie, în săptămâna în curs, aeroporturile din Bacău şi Iaşi ar fi avut un număr egal de curse (46). Mai mult, orizontul de creştere, cel puţin pentru prima parte a anului viitor, pare a fi mai favorabil aeroporturilor din Bacău şi Suceava. Dar, dacă urmăriţi orarul de zbor al acestor aeroporturi, operatorii par să nu fi mizat pe cărţi câştigătoare. Eroarea principală constă în faptul că adesea aceştia privesc bazinul de recrutare al clienţilor ca un spaţiu plat, topografic, locurile deservite având din perspectiva lor doar coordonate spaţiale X şi Y, dar nu şi masă. Simplitatea bazinelor de recrutare ale aeroporturilor din Bacău şi Suceava, în care predomină în continuare traficul etnic, va fi o piedică în perenizarea curselor nou înfiinţate. De exemplu, doua dintre cursele noi înfiinţate pe aeroportul sucevean în ultima parte a anului au fost deja suspendate (Bologna şi Larnaca).
Aeroportul ieşean are avantajul unui bazin de clientelă mai complex, în care traficul de business, cel asociat zonei academice şi cel turistic au un aport consistent. Să nu uităm că la nivelul regiunii de Nord-Est, zona metropolitană ieşeană concentrează peste ¼ din numărul de firme active (întregul judeţ - 30%), aproape ¾ dintre angajaţii în domeniile creative, IT şi outsourcing, 80% dintre studenţii regiunii, ce sunt categoriile de populaţie cele mai mobile.
George Ţurcănaşu este lector doctor la Departamentul Geografie din cadrul Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Mii de narcise sălbatice au înflorit la Sălaşu de Sus, în vecinătatea Retezatului
Pentagonul avertizează că va fi dificil ca Rusia să fie scoasă afară din Donbas
EXCLUSIV: Accident şocant în CUG: A scos capul din canal şi a fost ucis de o maşină (FOTO- UPDATE)
Timiş: Un şofer de 71 de ani a decedat după ce a accidental mortal un motociclist
Medic: Efectul Angelina Jolie se vede și în România. Care sunt soluţiile
Iași: Trafic de influenţă pentru o locuinţă de la stat. 7500 euro mită
(FOTO) Maşina Zoiei Ceauşescu, vândută la licitaţie la 20.000 de euro. Cadou de la dictatori
Duminică încep calificările la Iași Tennis Trophy. Concurenţi din şapte ţări
Începe programul "Litoralul pentru toţi". Cazare cu 34 de lei pe noapte
Atenţie dacă mergeţi la munte în zona Sucevei: Persoană muşcată de viperă
Ucrainenii estimează că cel puţin 28.700 de soldaţi ruşi au murit de la începutul războiului
Tribunal internaţional special pentru crimele de război din Ucraina
Sergentul rus Vadim Şişimarin, judecat cu privire la crimă de război în Ucraina, pledează nevinovat
Nepotisme ca-n balcani la naţionala Olandei. Ronald Koeman l-a ales secund pe fratele său Erwin
Şeful Fiscului insinuează că salariile din cadrul instituţiei ar fi cam mici: maxim 6.200 lei net
ZdI TV: Război în Ucraina, furtună în lume. Alexandru Lăzescu despre reaşezările marilor puteri
Percheziții acasă la interlopul Adrian Corduneanu. A fost săltat pentru amenințări
O căruţa a “aterizat” în Bahlui. Incidentul s-a petrecut în Brătuleni (FOTO)
Preşedintele ANAF este nemulţumit că angajaţii din subordine sunt în vârstă
Premierul Nicolae Ciucă laudă administraţiile liberale şi Clujul. “Am să cer licenţă pentru export”
Formaţia Atletico Mineiro a stabilit un record în Copa Libertadores: 18 meciuri fără eşec
Festivalul Național de Folclor „Constantin Arvinte”, Iași, 24 - 27 mai 2022 (P)
Români care câştigă bani din notarea într-un caieţel a preţurilor mărfurilor din magazine
Cântăreaţa Rihanna, în vârstă de 34 de ani, a devenit mamă. Ea a născut un băieţel
Un microbuz Mercedes a izbit violent un BMW: cinci persoane au fost rănite
Ion Barbu, ”Îmblânzitorul de pietre”, vine la ArtEast Gallery
Cercetătorii au descoperit cum să comunice cu oamenii în timp ce aceștia dorm și visează
Cum vrea Twitter să combată dezinformarea legată de conflictul din Ucraina
Suspans la PSG. Mbappe va anunţa duminică dacă rămâne sau pleacă
Ucraina va primit rachete avansate anti-navă din SUA pentru a lupta împotriva blocadei ruseşti
Asistentul medical care s-a bătut cu poliţiştii locali ieşeni va sta 30 de zile după gratii
Românii au intrat în economiile din bănci şi fonduri mutual: aproape un miliard numai în martie
Modern, clasic, elegant - mobilier de baie cu personalitate de la Orsini Mobili (P)
Agresorii ruşi se plâng că mai multe comisariate militare au fost atacate cu cocktailuri Molotov
Preţurile petrolului au revenind pe creştere după pierderi mari
Particulele de aer poluat din creierele tinerilor, asociate cu Alzheimer și Parkinson
Anunţ îngrijorător al şefei FMI: Liderii financiari la nivel mondial trebuie să se pregătească
Iaşul, Braşovul sau Târgovişte? Hai sa ne votam orașul pentru “Destinaţia Anului”
City-managerul bătăuş, chemat la raport în CL: ce face şi câţi bani ridică din bugetul Iaşului?
Vestiarul Politehnicii e gol din nou. Doar cinci seniori mai sunt sub contract!
A început Romanian Creative Week: 800 de artişti, zeci de evenimente
Procesul Aeroportului cu fostul director demis de PSD: lovitură surpriză
Şedinţă comună, astăzi, la Iaşi, a aleşilor din România şi din Republica Moldova (UPDATE-FOTO)
Pavel LUCESCUNimic de salvat |
Alexandru CĂLINESCUSimple notaţii |
Neculai SEGHEDINTencuiala antiseismică |
George PLEȘULove story la “om la lună” |
PULSUnde a dispărut de-o vreme şi de ce madam Şoşo, cea mai cu greutate sinatoare de Iaşi |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.