Traseul actualizat al viitoarei centuri Podu Iloaiei. Merge pe lângă calea ferată. Unde se desprinde și unde se înțeapă înapoi la Europeană?
Proiectul variantei de ocolire a orașului Podu Iloaiei a intrat în ultima fază de avizare. CNAIR a trimis documentația către Agenția pentru Protecția Mediului (APM) în varianta actualizată. Conform memoriului de prezentare, valoarea totală a investiției se ridică la 89,5 milioane lei, sumă care include TVA.
Drumul ocolitor are 4,4 km și va fi amenajat în partea de sud a localității, fiind necesare inclusiv exproprieri cu o valoare estimată de circa 7 milioane lei. După aprobarea investiției și derularea licitației de execuție, termenul de implementare a proiectului este de 12 luni.
Care este traseul actualizat al variantei ocolitoare
Cea mai mare parte a traseului va fi realizată în paralel cu calea ferată. Viteza de proiectare este de 60 km/h, dar, pe anumite zone, unde traseul trece foarte aproape de case care nu pot fi demolate, viteza de proiectare este de 50 km/h, conform memoriului. Drumul va avea două benzi de circulație.
- CITEȘTE ȘI: O nouă variantă de ocolire a Iașului între Podu Iloaiei și Popricani. Spre nord prin nord-vest
Traseul se desprinde din DN 28 (E583) în zona în care este propusă realizarea unei bretele din Podu Iloaiei spre autostrada A8. După doar 200 m, traseul va traversa o zonă de vale prin intermediul unui pod proiectat cu o lungime de aproape 100 m. La kilometrul 1,7, traseul intersectează un drum comunal (DC 89), în vecinătatea căii ferate. „Intersecția va fi realizată cu buzunar de viraj la stânga pentru vehiculele care vin dinspre Iași pentru a nu afecta traficul de pe varianta de ocolire, iar pentru vehiculele care vin dinspre Târgu Frumos sunt proiectate pene de racordare spre calea ferată”, se precizază în documentație. O soluție similară a fost adoptată de proiectant și în cazul intersecției cu drumul județean DJ 282D, intersecție proiectată la circa un kilometru față de cea cu drumul comunal.
După intersecția cu DJ 282D, pe o lungime de 1,1 km, traseul variantei de ocolire trece printr-o zonă de case construite și a Gării din localitate. Pe distanța amintită, centura se suprapune parțial cu traseul DJ 282D.
„Pe această zonă sunt prevăzute o succesiune de curbe, astfel încât să nu conducă la demolări de case, valorile razelor în plan fiind cuprinse între 135 și 650 m”, potrivit soluției prezentate de proiectant.
În zona Gării este prevăzută o intersecție în formă de „X”, astfel încât să fie asigurat accesul localnicilor la stația de transport feroviar. „De asemenea, din cauză că traseul trece foarte aproape de accesul la baza de recepție, este necesară relocarea accesului astfel încât să nu fie afectat de realizarea variantei de ocolire. De la această intersecție, traseul în plan ocolește o clădire ce aparține Regionalei de Căi Ferate Iași”, se mai arată în document.
- CITEȘTE ȘI: De ce e Iaşul blocat pe podul de la Podu Iloaiei. Se anunţă un weekend de coşmar
Proiectul a avansat foarte greu în faza studiului de fezabilitate
Podul care traversează râul Bahlui, cu o lungime de 40 m, este proiectat la km 3,9 al centurii, după care urmează o curbă la stânga cu raza de 250 m, iar traseul variantei de ocolire se termină tot cu o intersecție giratorie pe DN 28.
„Din cauza faptului că în zonă sunt o serie de construcții, inclusiv o benzinărie, dar și că, în apropriere este o trecere la nivel cu calea ferată (la aproximativ 150 m față de intersecția giratorie), nu a fost posibilă realizarea unui viraj direct de dreapta spre Iași”, se mai arată în documentație.
Proiectul prevede și relocarea unor drumuri locale existente, acestea fiind întrerupte de varianta de ocolire. „Pe DN 28, traficul este unul foarte intens și în continuă creștere. Drumul traversează, de la est la vest, centrul orașului Podu Iloaiei, fapt ce duce la crearea de ambuteiaje în oraș, periclitând siguranța și confortul locuitorilor orașului și al participanților la trafic, accentuarea poluării și degradarea calității vieții în oraș. Se urmărește astfel devierea traficului de tranzit prin sudul orașului pe noua variantă ocolitoare ce urmează a fi construită”, este argumentul care justifică necesitatea derulării proiectului.
- CITEȘTE ȘI: Începe montarea semafoarelor la Podu Iloaiei. Acestea vor fi în trei intersecții
Despre această investiție se discută în spațiul public de mai mult timp, având în vedere ambuteiajele majore care se creează în zona Podu Iloaiei, dar proiectul a avansat foarte greu în faza studiului de fezabilitate.
Publicitate și alte recomandări video