marti, 19.03.2024
O nouă dezbatere va avea loc în această seară la Iaşi, după cea din august, pe o temă pe cât de captivantă, pe atât de folositoare. Este vorba de viitorul tren metropolitan din Iaşi şi din zona limitrofă, de la Holboca-Cristeşti până la Podu Iloaiei şi Bârnova-Ciurea. Numeroase oraşe europene similare Iaşului au dezvoltat astfel de mijloace de transport local, folosind infrastructura feroviară existentă şi neexploatată la maximum de potenţial. Unde a rămas dezbaterea, care sunt traseele şi staţiile propuse şi ce se va discuta astăzi?
Ideea punerii pe roţi a unei reţele de trenuri urbane / metropolitane este prezentă de câţiva ani în planurile de dezvoltare a Iaşului. La fel ca proiectul autostrăzii - mai avansat, ce-i drept, dar şi mai vechi - această soluţie de descongestionare a traficului revine periodic în atenţie. Însă, deşi susţinută deschis de fostul viceprimar Radu Botez, totul a rămas la nivel de idee.
O dezbatere, la nivel informal, pe subiect, a avut loc pe site-ul think tank Bahlui.ro în august. Ea va fi reluată în această seară, de la ora 18, pe aceeaşi pagină de internet, dar şi pe paginile de Facebook ale altor organizatori ai evenimentului online (Moldova Vrea Autostradă, Invest In Iaşi, APEC Iaşi).
O prezentare făcută de George Ţurcănaşu, lector la Facultatea de Geografie, arată principalele avantaje ale acestui tip de transport: reducerea circulaţiei auto, alimentarea economiei metropolitane cu forţă de muncă şi stabilizarea populaţiei la originea navetei. Creşterea explozivă a populaţiei multor comune suburbane municipiului reşedinţă a dus la amplificarea fluxurilor de navetişti (forţă de muncă, dar şi elevi şi studenţi) în ambele sensuri, spre şi dinspre Iaşi, fenomen ce motivează tot mai presant crearea acestui tip de transport metropolitan. Asemenea reţele feroviare se regăsesc în Germania şi Italia, de exemplu, cu precădere în zonele puternic industrializate, dar şi jurul unor centre urbane comparabile cu Iaşul, cum ar fi oraşele belgiene Anvers, Charleroi şi Liège, sau Lodz din Polonia.
Linii de tren şi linii industriale
În principiu, nu e vorba de o linie de metrou sau de tramvai, ci de valorificarea reţelei feroviare existente, a precizat George Ţurcănaşu, pe o rază de 25-30 km în jurul Iaşului. Practic, e vorba de folosirea liniilor dinspre Cristeşti/Ungheni, Bârnova/Ciurea/Lunca Cetăţuii şi Podu Iloaiei/Leţcani, cu amenajarea câtorva staţii noi pe traseu - la Delphi şi Antibiotice/Parcul Industrial Miroslava, la BMT spre Tomeşti, dar şi în interiorul municipiului, pe lângă cele două gări principale, cum ar fi zona Selgros/Bazar.
La rândul lui, vicele Radu Botez a invocat recuperarea liniilor industriale care încă mai există - de la Triajul de Marfă Socola până la CET/Veolia, dar şi linia de la Fortus. Ele sunt acum în domeniul privat şi Municipalitatea este cea care poate să le răscumpere.
Dar cum susţine acest proiect deţinătorul liniilor de tren existente? „Reţeaua feroviară din staţiile CF Iaşi, Nicolina şi Socola (inclusiv grupa de mărfuri) este funcţională şi poate fi pusă la dispoziţie pentru realizarea unor curse urbane de călători. O parte dintre liniile de cale ferată care ar corespunde unui circuit de transport urban ar fi liniile ferate industriale, care însă nu aparţin CFR, iar decizia de a le include în proiect aparţine oficialităţilor locale“, răspundea Ministerul Transporturilor cu doi ani în urmă unei solicitări a ziarului nostru. De altfel, compania a pus în circulaţie anul acesta câteva garnituri dinspre Ciurea spre Iaşi. Izbucnirea pandemiei a împiedicat continuarea programului. În acelaşi răspuns primit la redacţie, Ministerul Transporturilor precizează că „de achiziţia materialului rulant ar urma să se ocupe reprezentanţii Primăriei, iar de operarea trenurilor se va ocupa Regionala de Transport Feroviar de Călători (SRTFC Iaşi) prin realizarea unui program de parteneriat cu Primăria. Sucursala Regională de Căi Ferate (SRCF Iaşi) se va implica în realizarea punctelor de oprire, precum şi a sistemelor de avizare-informare“.
„Ceva mai multă energie şi pricepere din partea autorităţilor”
După exemplul altor oraşe mari din ţară, a fost înfiinţată şi la Iaşi o asociaţie metropolitană de transport public. La sfârşitul lunii iulie, când proiectul asociaţiei a fost votat în Consiliul Local, vicele Radu Botez a spus că „un rol decisiv îl va avea transportul pe calea ferată. Ar trebui să ne luptăm cu toţii la nivel central să obţinem finanţări pentru transformarea liniilor de cale ferată în axe de circulaţie pentru mediul urban şi cel metropolitan”. Totuşi, în ceea ce priveşte atragerea unor fonduri europene, Bucureştiul şi Clujul au deja un avans consistent faţă de Iaşi. Primul, printr-o strategie în care Ministerul Transporturilor lasă Moldovei doar proiectele autostrăzilor, iar al doilea, prin proiectul metroului, ajuns în faza studiului de fezabilitate. „Nu se poate să gândim bine din perspectiva mobilităţii, dar să nu facem nimic în acest sens! Linii avem mai multe decât Clujul şi mai bine repartizate în intravilan decât în cazul Bucureştiului. Nişte staţii ne-ar mai trebui, dar şi ceva mai multă energie şi pricepere din partea autorităţilor”, a conchis George Ţurcănaşu.
În discursul rostit la sediul PNL în seara zilei alegerilor locale, după anunţarea rezultatelor, primarul Mihai Chirica a promis că „de mâine ne întoarcem la muncă”. O lună mai târziu, încă nu e clar dacă s-a referit şi la soluţia trenului metropolitan. La rândul său, liderul PNL Iaşi, Costel Alexe, acum preşedinte al Consiliului Judeţan, a promis că va include trenul metropolitan printre priorităţile sale după alegeri. De altfel, la o dezbatere publică din campanie, la care a participat şi ministrul Transporturilor, proiectul a fost invocat printre cele care conturau strategia de dezvoltare a transportului regional. Dezbaterea din această seară poate oferi autorităţilor suport pentru a demara proiectul.
Cuvinte cheie: + tren, metropolitan, Cluj, Barnova, Ciurea
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Petru Movilă, lider al PMP Iaşi, demisionează din funcţia de city manager
Energia solară și cea eoliană nu sunt gratis. Un expert explică de ce
”Dacă vrem pace, trebuie să ne pregătim de război”, pledează Charles Michel într-un editorial
Fostul primar din Baia Mare, Cătălin Cherecheş, adus în România din Germania
Riscul unui război nuclear se află la ”cel mai înalt nivel” de zeci de ani, avertizează Guterres
O companie cu afaceri de 155 milioane euro în 2023 vrea să deschidă un magazin la Iași
Un nou hotel, de 4 stele, va fi construit la Iași, în Păcurari. Încep lucrările anul acesta?
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi? Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |