Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Urniţi autorităţile din loc! Astăzi, dezbatere inedită la Iaşi: utilitatea căilor ferate

DEZBATERE: Iată staţiile şi traseul trenului metropolitan. Clujul ne-a luat-o inainte

GALERIE
tren_locomotiva1
  • tren_locomotiva1
- +

O nouă dezbatere va avea loc în această seară la Iaşi, după cea din august, pe o temă pe cât de captivantă, pe atât de folositoare. Este vorba de viitorul tren metropolitan din Iaşi şi din zona limitrofă, de la Holboca-Cristeşti până la Podu Iloaiei şi Bârnova-Ciurea. Numeroase oraşe europene similare Iaşului au dezvoltat astfel de mijloace de transport local, folosind infrastructura feroviară existentă şi neexploatată la maximum de potenţial. Unde a rămas dezbaterea, care sunt traseele şi staţiile propuse şi ce se va discuta astăzi?

 

Ideea punerii pe roţi a unei reţele de trenuri urbane / metropolitane este prezentă de câţiva ani în planurile de dezvoltare a Iaşului. La fel ca proiectul autostrăzii - mai avansat, ce-i drept, dar şi mai vechi - această soluţie de descongestionare a traficului revine periodic în atenţie. Însă, deşi susţinută deschis de fostul viceprimar Radu Botez, totul a rămas la nivel de idee.

O dezbatere, la nivel informal, pe subiect, a avut loc pe site-ul think tank Bahlui.ro în august. Ea va fi reluată în această seară, de la ora 18, pe aceeaşi pagină de internet, dar şi pe paginile de Facebook ale altor organizatori ai evenimentului online (Moldova Vrea Autostradă, Invest In Iaşi, APEC Iaşi).

O prezentare făcută de George Ţurcănaşu, lector la Facultatea de Geografie, arată principalele avantaje ale acestui tip de transport: reducerea circulaţiei auto, alimentarea economiei metropolitane cu forţă de muncă şi stabilizarea populaţiei la originea navetei. Creşterea explozivă a populaţiei multor comune suburbane municipiului reşedinţă a dus la amplificarea fluxurilor de navetişti (forţă de muncă, dar şi elevi şi studenţi) în ambele sensuri, spre şi dinspre Iaşi, fenomen ce motivează tot mai presant crearea acestui tip de transport metropolitan. Asemenea reţele feroviare se regăsesc în Germania şi Italia, de exemplu, cu precădere în zonele puternic industrializate, dar şi jurul unor centre urbane comparabile cu Iaşul, cum ar fi oraşele belgiene Anvers, Charleroi şi Liège, sau Lodz din Polonia.

Linii de tren şi linii industriale

În principiu, nu e vorba de o linie de metrou sau de tramvai, ci de valorificarea reţelei feroviare existente, a precizat George Ţurcănaşu, pe o rază de 25-30 km în jurul Iaşului. Practic, e vorba de folosirea liniilor  dinspre Cristeşti/Ungheni, Bârnova/Ciurea/Lunca Cetăţuii şi Podu Iloaiei/Leţcani, cu amenajarea câtorva staţii noi pe traseu - la Delphi şi Antibiotice/Parcul Industrial Miroslava, la BMT spre Tomeşti, dar şi în interiorul municipiului, pe lângă cele două gări principale, cum ar fi zona Selgros/Bazar.

La rândul lui, vicele Radu Botez a invocat recuperarea liniilor industriale care încă mai există - de la Triajul de Marfă Socola până la CET/Veolia, dar şi linia de la Fortus. Ele sunt acum în domeniul privat şi Municipalitatea este cea care poate să le răscumpere.

Dar cum susţine acest proiect deţinătorul liniilor de tren existente? „Reţeaua feroviară din staţiile CF Iaşi, Nicolina şi Socola (inclusiv grupa de mărfuri) este funcţională şi poate fi pusă la dispoziţie pentru realizarea unor curse urbane de călători. O parte dintre liniile de cale ferată care ar corespunde unui circuit de transport urban ar fi liniile ferate industriale, care însă nu aparţin CFR, iar decizia de a le include în proiect aparţine oficialităţilor locale“, răspundea Ministerul Transporturilor cu doi ani în urmă unei solicitări a ziarului nostru. De altfel, compania a pus în circulaţie anul acesta câteva garnituri dinspre Ciurea spre Iaşi. Izbucnirea pandemiei a împiedicat continuarea programului. În acelaşi răspuns primit la redacţie, Ministerul Transporturilor precizează că „de achiziţia materialului rulant ar urma să se ocupe reprezentanţii Primăriei, iar de operarea trenurilor se va ocupa Regionala de Transport Feroviar de Călători (SRTFC Iaşi) prin realizarea unui program de parteneriat cu Primăria. Sucursala Regională de Căi Ferate (SRCF Iaşi) se va implica în realizarea punctelor de oprire, precum şi a sistemelor de avizare-informare“.

„Ceva mai multă energie şi pricepere din partea autorităţilor”

După exemplul altor oraşe mari din ţară, a fost înfiinţată şi la Iaşi o asociaţie metropolitană de transport public. La sfârşitul lunii iulie, când proiectul asociaţiei a fost votat în Consiliul Local, vicele Radu Botez a spus că „un rol decisiv îl va avea transportul pe calea ferată. Ar trebui să ne luptăm cu toţii la nivel central să obţinem finanţări pentru transformarea liniilor de cale ferată în axe de circulaţie pentru mediul urban şi cel metropolitan”. Totuşi, în ceea ce priveşte atragerea unor fonduri europene, Bucureştiul şi Clujul au deja un avans consistent faţă de Iaşi. Primul, printr-o strategie în care Ministerul Transporturilor lasă Moldovei doar proiectele autostrăzilor, iar al doilea, prin proiectul metroului, ajuns în faza studiului de fezabilitate. „Nu se poate să gândim bine din perspectiva mobilităţii, dar să nu facem nimic în acest sens! Linii avem mai multe decât Clujul şi mai bine repartizate în intravilan decât în cazul Bucureştiului. Nişte staţii ne-ar mai trebui, dar şi ceva mai multă energie şi pricepere din partea autorităţilor”, a conchis George Ţurcănaşu.

În discursul rostit la sediul PNL în seara zilei alegerilor locale, după anunţarea rezultatelor, primarul Mihai Chirica a promis că „de mâine ne întoarcem la muncă”. O lună mai târziu, încă nu e clar dacă s-a referit şi la soluţia trenului metropolitan. La rândul său, liderul PNL Iaşi, Costel Alexe, acum preşedinte al Consiliului Judeţan, a promis că va include trenul metropolitan printre priorităţile sale după alegeri. De altfel, la o dezbatere publică din campanie, la care a participat şi ministrul Transporturilor, proiectul a fost invocat printre cele care conturau strategia de dezvoltare a transportului regional. Dezbaterea din această seară poate oferi autorităţilor suport pentru a demara proiectul.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri