Dezbatere mare la Târgu Mures în legătură cu Autostrada de la Iasi
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 20.06.2021

Dezbatere mare la Târgu Mures în legătură cu Autostrada de la Iasi

GALERIE
autostrada-Iasi-Targu-Mures
  • autostrada-Iasi-Targu-Mures
- +

După ce Autostrada Transilvania, cu traseul Borş – Oradea – Braşov se opreşte momentan la Tîrgu Mureş, dacă va fi gata cândva şi până aici, mureşenii mai primesc o veste proastă. Ministrul Transporturilor, Felix Stroe, deşi în proiectul de buget figura refacerea studiului de fezabilitate pe tronsonul Autostrăzii A8 Tîrgu Mureş – Ditrău, a prezentat joi o altă variantă de autostradă care să lege Moldova de Transilvania şi anume Iaşi-Bacău-Braşov şi, implicit, renunţarea la proiectul Autostrăzii Iaşi-Tîrgu Mureş, scrie zi de zi.ro.

„Autostrada care să lege Moldova de Transilvania este o prioritate pentru guvern. În ceea ce priveşte legătura cu Transilvania a Moldovei, strategia noastră e următoarea. Pentru că este mai ieftin, este mai uşor de făcut şi trebuie făcută odată, oamenii ăia au aşteptări foarte mari. Şi vom proceda aşa. Facem autostradă Iaşi – Bacău – Oneşti – Valea Oituzului – Braşov. Este un traseu mult mai uşor de realizat“, a spus Felix Stroe, potrivit Ziarului de Iaşi, care a mai afirmat că există deja discuţii avansate cu instituţii precum Banca Mondială, Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru asigurarea finanţării.

Zi de Zi i-a contactat pe majoritatea parlamentarilor din judeţul Mureş pentru a ne arăta cum vor susţine continuarea proiectului A8 Iaşi-Tîrgu Mureş.

“Văd partea bună a lucrurilor. Văd că după autostrada care leagă Tîrgu Mureş de Cluj şi pentru care văd şi cei care circulă cu maşina spre Cluj că se şi lucrează, fiind asigurate finanţările necesare, şi autostrada Tîrgu Mureş-Braşov este anunţată de ministrul Transporturilor, transformând astfel într-un adevărat nod de autostrăzi oraşul nostru. Orice autostradă înseamnă dezvoltare economică de care Mureşul are nevoie. Voi face împreună cu toţi colegii mei toate demersurile necesare pentru ca şi proiectul Tîrgu Mureş-Iaşi să poată continua”, este mesajul deputatului Florin Buicu, preşedintele Comisiei pentru Sănătate şi Familie din Camera Deputaţilor.

De cealaltă parte, a Opoziţiei, lucrurile arată mai negre. “Au fost discuţii aprinse în Comisia de Buget şi Finanţe pentru finanţarea autostrăzii Iaşi-Tirgu Mureş. Din păcate, majoritatea PSD-ALDE-UDMR a votat bugetul Mininisterul Transporturilor, iar noi, PNL, am votat împotrivă. Ca parlamentar, împreună cu colegii din PNL am introdus în programul de guvernare liberal demararea cu prioritate a construcţiei Autostrăzii A8, Iaşi-Tîrgu Mureş”, ne-a declarat senatorul Cristian Chirteş, preşedintele PNL Mureş.

Deputatul UDMR Vass Levente avertiza, la sfârşitul lunii noiembrie, asupra intenţiilor guvernamentale de a renunţa la proiectul Iaşi-Tîrgu Mureş. “E un proiect important pentru că deja am auzit săptămâna trecută, din judeţele din Moldova, că mai există un alt proiect care ar lega Iaşiul prin Bacău cu Braşovul şi s-ar lega la rutele europene nu prin Autostrada Transilvania Nord, ci prin Autostrada Transilvania Sud, Braşov – Sibiu, ceea ce pentru judeţul Mureş ar însemna o izolare”, ne-a declarat deputatul.

Astăzi, parlamentarul UDMR a fost tranşant. „Un ministru poate susţine orice. Însă sunt coiniţiator al legii privind realizarea Autostrăzii A8, susţinută de mine şi de colegul meu Petru Movilă, deputat de Iaşi, şi în Comisia de Transport din Senat. Legea care a trecut tacit şi în plenul Senatului, urmând să fie susţinută de UDMR şi în Camera Deputaţilor. Aceasta va fi sarcina mea, să conving şi deputaţii PSD, ALDE din Moldova şi Ardeal ca să susţină şi ei, la rândul lor, iniţiativa noastră comună cu opoziţia. A8 se poate realiza şi prin împrumut, fiind pe coridorul de dezvoltare spre Estul Europei. Conform iniţiativei noastre legislative comune, în patru ani s-ar putea realiza. Voi iniţia realizarea unui cordon viu din deputaţii şi senatorii din judeţele prin care ar trece Autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi la începutul sesiunii din primăvară, în faţa plenului Camerei Deputaţilor. Tîrgu Mureş nu poate rămâne capăt de autostradă şi nici nu pot accepta spusele ministrului cum că la 100 de ani de la Unire, ar fi greu să trecem Carpaţii. La votul bugetului voi susţine alocarea bugetară pentru A8”, ne-a declarat Vass Levente.

Aşteptăm cu mare interes şi alte puncte de vedere şi, mai ales, ce vor face parlamentarii mureşeni pentru susţinerea acestui proiect. Vă reamintim că Senatul României a aprobat un proiect de lege privind construcţia Autostrăzii Iaşi-Tîrgu Mureş în patru ani. Proiectul urma să ajungă în Camera Deputaţilor, care e cameră decizională. Dacă proiectul Ministerului Transporturilor va fi adoptat săptămâna viitoare, în 21 decembrie, în forma actuală, atunci proiectul de lege nu prea mai are nicio valoare.

Unul dintre iniţiatorii grupului „Împreună pentru A 8”, ieşeanul Cătălin Urtoi a subliniat într-un comentariu pe reţeaua de socializare FB că nu există niciun studiu pentru traseul Iaşi – Bacău – Braşov, fiind astfel imposibil de înţeles cum a rezultat că această variantă ar fi mai ieftină.
„Nici măcar pentru Iaşi-Tîrgu Mures nu se ştie valoarea reală, deoarece studiile de fezabilitate nu sunt finalizate, or, aceste studii reprezintă 70 % din documentaţia proiectului, ele fiind cele care dau soluţiile de execuţie şi un preţ apropiat de cel real! (…) Adevărul este că, prin această autostradă (Iaşi – Tg. Mureş), judeţele Iaşi, Neamţ, Botoşani, Suceava, Harghita şi Mureş ar lua o opţiune de dezvoltare extraordinară, iar centrul economic al ţării s-ar transfera practic catre Cluj. De fapt, asta îi deranjează cel mai mult pe cei din sud, dar nu o spun! Prin această manevră, practic judeţele Suceava, Botoşani, Neamţ si Harghita rămân izolate, iar transportatorii acestor judeţe vor avea de suferit ca şi costuri si timp, din cauza acestui traseu ocolitor!”, a scris Cătălin Urtoi.

Grupul de iniţiativă pentru A8 a iniţiat mai multe acţiuni de susţinere şi sensibilizare a decidenţilor şi a cetăţenilor pentru continuarea A8. În septembrie, susţinătorii proiectului au pornit în marş de la Iaşi spre Tîrgu Mureş şi au prezentat o declaraţie de angajament care a fost trimisă parlamentarilor de pe traseul autostrăzii pentru a susţine proiectul. În noiembrie, la Iaşi, un lanţ uman a atras atenţia autorităţilor că Iaşiul şi nu numai îşi doresc această autostradă.

Acum, ieşenii au cerut parlamentarilor din judeţele Iaşi, Suceava, Botoşani, Neamţ, Harghita şi Mureş “să voteze împotriva bugetului pe 2018, dacă autostrada „Ungheni – Iaşi – Tîrgu Mureş” nu va fi prinsă în acest buget!” „Consider că autostrada Iaşi-Tîrgu Mureş este foarte importantă pentru dezvoltarea regiunii noastre. Am susţinut acest proiect (iniţiativă legislativă) personal, în numele grupului senatorial UDMR în comisia permanentă. În viitor vom susţine toate iniţiativele referitoare la acest proiect”, ne-a răspuns luni senatorul Novák Zoltán Csaba. „Nu sunt de acord cu renunţarea la proiectul autostrăzii Iaşi-Tîrgu Mureş. Am susţinut şi voi susţine orice iniţiativă pentru continuarea proiectului de mai sus şi mă voi opune vehement la o eventuală renunţare la acest proiect”, ne-a declarat Császár Károly Zsolt.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Italia sau Finlanda?

Nicolae GRECU

Italia sau Finlanda?

Ce cale se va alege pentru naţionala României în urma Euro2020?

Filmuletul zilei

opinii

Seimeni (XIII). Ucenicia în meşteşugul pescuitului cu undiţa (2)

Eugen MUNTEANU

Seimeni (XIII). Ucenicia în meşteşugul pescuitului cu undiţa (2)

Autorul serialului rememorează în continuare cu emoţie şi descrie amănunţit primele lecţii de pe parcursul iniţierii sale în umila sectă a pescuitorilor cu undiţa de la Dunăre.

Îndemnuri de la Maica Siluana

pr. Constantin STURZU

Îndemnuri de la Maica Siluana

Tot cu gândul la Maica Siluana (1944-2021). Şi la ceea ce ne-a învăţat. Nu atât din cărţi, cât din cele trăite, experiate. Deschid un volum al său care-mi este foarte aproape de inimă: "Uimiri, rostiri, pecetluiri". Cuprinde o sută de "capete de învăţătură", de folos celui ce caută ieşirea din starea de păcat şi intrarea în bucuria lui Dumnezeu. Împărtăşesc cu voi câteva sclipiri din îndemnurile şi încredinţările sale.

Perspectivă inversă

arh. Ionel OANCEA

Perspectivă inversă

O dată cu realizarea primului plan urbanistic general al Iaşului în anii 1996-1998, managerul de atunci al proiectului a propus informatizarea regulamentelor de urbanism aferente zonelor funcţionale şi situaţiei juridice ale terenurilor astfel încât acestea să poată fi extrase automat la întocmirea certificatelor de urbanism. 

pulspulspuls

Ce are firma de lactate a soacrei cu relaţiile de biznis ale lui dom’ premare? Ehe: are, şi încă foarte multe...

Ce are firma de lactate a soacrei cu relaţiile de biznis ale lui dom’ premare? Ehe: are, şi încă foarte multe...

Dacă tot auzim că unii cetitori se plictisesc în casă de la atâta ploaie pe afară, am zic că numai bine pe azi să vă servim la lectură ceva fain, uşurel, fără colesterol şi, evident, cu multă coenzima Q10, ca să meargă şi chircit la birou, dar şi lăfăit în fotoliu. 

Caricatura zilei

Asta zebră!

Editia PDF

Bancul zilei

De acum, la internarea în spital pacientii sunt obligati sa aiba: extinctor, trusa de prim ajutor si lanterna (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.