anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

duminica, 29.05.2022

Crochiuri economice

Diminuarea efectelor supra-legiferării achiziţiilor publice

GALERIE
Bostan Ionel_Foto
  • Bostan Ionel_Foto
- +

Supra-legiferarea şi instabilitatea legislativă, ca fenomene cu care ne confruntăm, de mai bine de un deceniu, în domeniul achiziţiilor publice (AP), au devenit cât se poate de preocupante în contextul noilor programe operaţionale, aferente perioadei de programare 2014 – 2020. Nu e nevoie de cine ştie ce studii spre a se constata că atunci când într-un sistem, cum este cel în discuţie, funcţionează entităţi/ autorităţi care îşi suprapun responsabilităţile şi încarcă în exces - din punct de vedere administrativ - cadrul operaţional, apar sufocarea şi, nu o dată, blocajul total. Aceeaşi suprapunere face ca şi responsabilităţile să se dilueze, ceea ce determină ca în final cu greu să se poată spună din cauza cui anume nu merg lucrurile bine.

Ochii se pot îndrepta atât către personalul de la Agenţia Naţională pentru reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), cât şi către cel de la Unitatea pentru coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice (UCVAP) din cadrul MFP ori de la Compartimentele de verificare a achiziţiilor publice (CVAP) din cadrul fiecărei DGRFP. Desigur, ar fi riscant ca situaţia să continue la nesfârşit. Neimplementarea grabnică a acţiunilor strategice de care sistemul de achiziţii publice (SAP) are nevoie pune în mare pericol absorbţia unor importante resurse financiare europene.

Aceasta pentru că CE ”poate decide, atunci când adoptă un program, să suspende integral sau parţial plăţile intermediare pentru prio­ritatea relevantă a programului respectiv”, până la definitivarea demersurilor convenite, în cadrul acţiunilor de tipul menţionat (Reg. UE/PE şi CE nr. 1303/2013, art. 19, al. 5). O rămânere pasivă ne-ar costa scump mai ales în privinţa PNDR, POR şi POIM (Programul Operational Infrastructura Mare), cunoscute prin nivelul ridicat al alocărilor. Însă, soluţia cea mai îndemână, găsită de Executiv, o constituie crearea ”unei singure structuri - stabile şi dedicate, care să asigure coordonarea şi, ulterior, implementarea măsurilor ce vor fi stabilite prin Strategia naţională în domeniul AP”. Astfel, şi-a propus, prin OUG, ”înfiinţarea, organizarea si functionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP)”, în subordinea MFP.

Evident, soluţia în cauză este agreată de CE. Lecturând proiectul respectivei OUG (http://www.mfinante.ro/transparent.html?methodâtransparenta&paginaâacasa&localeâro), remarcăm că noua instituţie - ANAP - preia atribuţiile, activităţile şi întreg personalul de la ANRMAP, UCVAP şi CVAP. Numai prin aceasta, la o primă vedere, pot fi întrezărite deja premisele unei mai bune colaborări a instituţiei centrale (unice) cu astfel de atribuţii în relaţia cu participanţii la procedurile AP. În mare, rolul ANAP va consta în elaborarea şi implementarea Strategiei Naţionale în domeniul AP, elaborarea legislaţiei specifice, consilierea metodologică a autorităţilor contractante, controlul modului de atribuire a contractelor, monitorizarea şi supervizarea funcţionării SAP, iniţierea şi susţinerea politicilor şi acţiunilor de instruire a personalului implicat în activităţi AP etc.

Într-o anumită măsură, activitatea noii instituţii va fi corelată şi cu cea a Direcţiei pentru Prioritizarea şi Evaluarea Investiţiilor Publice (din cadrul MFP), care asigură monitorizarea progresului fizic şi financiar al proiectelor majore. Prin toate acestea, controlul ex-ante în domeniul AP, care este componentă de bază a procesului de alocare şi utilizare a resuselor bugetare, fie acestea europene ori naţionale, va cunoaşte îmbunătăţiri semnificative. Cu certitudine, raportarea continuă la bunele practici în materie, va aduce şi alte modificări. Ceea ce insuflă un anumit optimism este faptul că s-a conştientizat (într-un sfârşit) că politica în domeniul AP constituie realmente un mijloc important de influenţare a expansiunii economice. Or asigurarea dezvoltării în general şi a unor investiţii eficiente şi sustenabile, poate fi apreciată că este de natură a conferi garanţii asupra corelării politicii naţionale în domeniul AP cu obiectivele ”Europa 2020”.


 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

C-aşa-i în tenis!

Nicolae GRECU

C-aşa-i în tenis!

Englezii îl exclud pe Medvedev de la Wimbledon, ATP îl face lider mondial.

opinii

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (V)*

Eugen MUNTEANU

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (V)*

Românitatea mea este dată, în mod esenţial, de faptul de a locui în limba română şi de a accepta să fiu numit român. Restul ingredientelor ţin de opţiunile mele personale.

Cinematografie, mit şi ideologie

pr. Constantin STURZU

Cinematografie, mit şi ideologie

Pe 23 mai a debutat seria de evenimente “Ne vedem la Mitropolie”. Sala “Iustin Moisescu” a Centrului Eparhial din Iaşi se doreşte a deveni tot mai mult un spaţiu al prelungirii “prelegerilor” în “dialoguri”, în vederea întăririi “comuniunii”. 

„Comunismul primitiv”, o minciună vinovată şi frivolă

Aurelian-Petruș PLOPEANU

„Comunismul primitiv”, o minciună vinovată şi frivolă

În viziunea lui Marx, naraţiunea despre comunismul primitiv sună în felul următor: cândva, în timpuri imemoriale, proprietatea privată era necunoscută omului. Hrana era distribuită după necesităţi, iar toţi cei aflaţi în nevoie erau îngrijiţi. 

pulspulspuls

Iată cum votează corect online un conţilier local cu proiect imobiliar de avizat la Premărie!

Iată cum votează corect online un conţilier local cu proiect imobiliar de avizat la Premărie!

Nu ştim alţii cum sunt, dar noi, când ne gândim la prichiciul vetrei cel humuit şi când vedem cum se joacă unii aleşi locali cu motoceii imobiliari prinşi de horn de Mihăiţă, parcă nu prea ne saltă inima de bucurie.  

Caricatura zilei

Bronz specific

Editia PDF

Bancul zilei

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.