anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Ditamai blocul ridicat pe un fals grosolan? Sentinţă năucitoare pentru un proiect în zona Copou

GALERIE
bloc_cozma_macheta
  • bloc_cozma_macheta
- +

Un ieşean a reuşit să blocheze în instanţă construirea unui nou bloc printre aşa-numitele „blocuri ruseşti” din Păcurari. Proiectul a aprins spiritele încă de la demararea sa, locuitorii din zonă protestând energic împotriva ideii. Cazul a ajuns în instanţă, Curtea de Apel respingând în 2018 acţiunea demarată de localnici. Un nou proces demarat pe aceeaşi speţă i-a convins însă pe magistraţii Tribunalului, cu noi probe, că proiectul a fost aprobat în baza unui fals. Pur şi simplu, o scară a fost botezată „alee”, cu complicitatea Primăriei, spun judecătorii, planşele indicând o stradă care asigura accesul auto acolo unde de fapt nu erau decât trepte: scările ce urcă de la şoseaua Păcurari spre Negruzzi şi Universitate. Tribunalul a dispus, în rejudecare, anularea hotărârii Consiliul Local prin care a fost aprobată investiţia. Verdictul final va fi dat la Curtea de Apel. 

Proiectul blocului din spatele „blocurilor ruseşti” de pe şoseaua Păcurari, undeva vizavi de Colegiul „Negruzzi”, fost demarat în 2014, prevăzând construirea unui bloc cu patru etaje şi mansadă pe o suprafaţă de 2.246 mp. terenul se află între blocurile dintre străzile Toma Cozma şi Păcurari. În pofida opoziţiei ferme a vecinilor, proiectul a fost aprobat în CL în iulie 2017. O primă acţiune a localnicilor a fost respinsă de judecători în 2018. În acelaşi an, însă, doi vecini, C.C. şi F.M., au cerut anularea hotărârii CL prin care se aprobase proiectul, invocând „emiterea de către instituţia publică şi utilizarea de către beneficiari a unor date şi informaţii incorecte, false şi voit eronate cu privire la căile de acces aferente proprietăţii, cu consecinţa producerii unor efecte juridice favorabile beneficiarului şi care sunt generatoare de prejudicii reclamanţilor”. Cei doi ceruseră întâi CL să-şi revoce propria hotărâre. Cum nu primiseră răspuns în termenul legal, s-au adresat instanţei.

„Aleea Pedagogică”?

Conform legii, orice nouă construcţie trebuie să aibă asigurat accesul la drumul public fie printr-o cale de acces existentă, fie printr-o servitute. Or, în hotărârea aprobată de plenul CL, era menţionată drept cale de acces „aleea Pedagogică”, care pleca din strada Toma Cozma şi ieşea în Păcurari. În fapt, „aceasta a fost inventată în mod artificial, prin suprascrierea denumirii arterei de circulaţie pe documentaţiile urbanistice în scopul de obţine aprobările şi avizele necesare”, au arătat reclamanţii. În fapt, dinspre nord, adică dinspre Toma Cozma, „aleea” nu exista, fiind în fapt un şir de trepte lat de 3,5 metri, folosit exclusiv pentru accesul pietonal şi nu o alee cu circulaţie auto existentă. Reclamanţii au reproşat şi faptul că prin deschiderea şantierului s-ar permite circulaţia autovehiculelor şi utilajelor grele pe lângă şcoala „Carol I”, Colegiul „Negruzzi” şi corpul D al Universităţii „Cuza”, care sunt construcţii monument istoric. Însuşi terenul pe care urma să se ridice blocul se află aproape în întregime în zona de protecţie a Colegiului, greutatea automobilelor fiind limitată la 2,5 tone.

Deşi cei doi ieşeni chemaseră în judecată doar Consiliul Local, judecătorii au dispus introducerea în cauză şi a SC Great Lakes Construction SRL şi SC Next Capital Investments SRL, firmele beneficiare ale proiectului. Cele două firme, împreună cu CL, au venit cu acelaşi argument: autoritatea de lucru judecat. Cauza mai fusese supusă atenţiei judecătorilor, iar unul dintre cei doi reclamanţi fusese parte în primul proces. Iniţial, Tribunalul a acceptat argumentul şi a respins, la începutul anului trecut, respingerea noii plângeri. În noiembrie, Curtea de Apel a admis însă recursul reclamanţilor, dispunând rejudecarea. De această dată, magistraţii Tribunalului au constatat că, într-adevăr, C.C. mai fusese implicat în cauză. Nu însă şi F.M. În plus, acesta venise şi cu argumente suplimentare, inclusiv o expertiză tehnică de specialitate, invocând şi alte motive de nelegalitate a hotărârii CL. Procesul putea deci să continue, excepţia autorităţii de lucru judecat fiind respinsă.

Judecătorii arată cu degetul Primăria

Judecătorii au constatat că hotărârea CL şi documentaţia urbanistică făceau referire în mod eronat la „aleea” Pedagogică, lată de 3,5 metri şi care ar fi putut fi lărgită chiar la 7 metri. „De facto, fosta alee Petru Caraman este un fundac, fiind închisă în ce priveşte traficul rutier, accesul neputându-se face decât pietonal”, au reţinut magistraţii. Existenţa căii de acces reprezenta o condiţie esenţială pentru valabilitatea hotărârii CL. Judecătorii au analizat filă cu filă documentaţia cadastrală depusă la dosar şi expertiza realizată în cauză, constantând că parcelele definite ca „acces” nu au de fapt acest statut. „Ceea ce interesează în cauză este existenţa în fapt şi în drept a unei căi de acces la drumul public care să respecte condiţiile prevăzute de lege. În cazul în care accesul nu se face direct dintr-un drum public, acesta trebuie să fie asigurat printr-o cale de acces sau servitute de trecere, menţionate obligatoriu în actele juridice şi înscrise în cartea funciară. Or, faţă de aceste prevederi legale, instanţa notează că nu s-a făcut dovada de către intervenienţi şi pârât a constituirii unei servituţi de trecere sau a unei căi de acces, care să fie înscrise în Cartea funciară şi menţionate în actele de proprietate, nici dovada proiectării, construcţiei sau amenajării unei căi de acces la drumul public”, au apreciat judecătorii.

Motivul de bază pentru valabilitatea hotărârii CL, existenţa căii de acces, nefiind astfel îndeplinit, magistraţii au decis anularea acesteia şi, implicit, blocarea proiectului. În plus, judecătorii au sugerat şi faptul că în Palatul Roznovanu s-ar fi „închis ochii” în faţa neregulilor din documentaţia urbanistică, favorizând aprobarea unui proiect nelegal. „Există o îndoială rezonabilă în ce priveşte existenţa unei simple erori a autorităţii emitente a actului contestat cu privire la atestarea în mod necorespunzător în cuprinsul actului contestat şi a documentaţiei aferente acestuia a Aleei Pedagogice ca fiind calea de acces de la imobil la drumul public, fiind greu verosimil că pârâtul Consiliul Local al Municipiului Iaşi nu a cunoscut/nu a putut cunoaşte situaţia reală atestată de documentele aflate în evidenţele UAT Municipiul Iaşi”, au spus judecătorii. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

Cosmin PAȘCA

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

A se observa formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.

opinii

New York şi Alabama. Un circuit epic

Codrin Liviu CUȚITARU

New York şi Alabama. Un circuit epic

Prin povestirile lui, Capote a avut, în mod evident, o influenţă hotărâtoare asupra a ceea ce s-a numit proza minimalistă americană din ultima jumătate a secolului XX. Acest tip de epic se concentrează pe frânturi din existenţa imediată, pe care le explorează nesofisticat şi totuşi artistic. Viziunea naratorului minimalist e pragmatică, evitând, din start, construcţiile monumentale ale romanului tradiţional, căutarea adevărurilor majore ale lumii sau elucidarea codurilor absconse şi derutante din istorie.

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

George ŢURCĂNAŞU

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

Când ai într-o regiune devenită fundătură prin proiectarea şi construcţia statului naţional, respectiv o aglomeraţie urbană de 400-450 mii de locuitori, ce ar fi singura capabilă să gestioneze fluxuri importante la nivel regional şi să polarizeze cât de cât regiunea, atât cât să-i creeze o minimă stabilitate şi coeziune teritorială, nu o izolezi din cauză că nu i-ar fi Bucureştiului de folos nu ştiu ce autostradă, ci faci eforturi să o deschizi către lume.

Întâmplările lui Nobel (I)

Bogdan ILIESCU

Întâmplările lui Nobel (I)

„All things are ready, if our mind be so.” (Toate lucrurile sunt pregătite, dacă şi mintea noastra este.) - William Shakespeare, Henry V

pulspulspuls

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Două vorbe mai relaxate pe astăzi, dacă tot e joi, despre unul din evenimentele notabile care au loc în aceste zile în târg, stimaţi telespectatori şi drăguţe telespectatoriţe: selecta adunarea arhitecţilor de pe tot rotogolul ţării şi, de ce nu, chiar al Evropii şi al planetei. 

Caricatura zilei

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.