InfoCons: ”Un produs redus nu înseamnă și reducerea drepturilor tale”
Doar două zile până la Black Friday: mare atenție la „țepe”! Tipuri de păcăleli cu care te-ai putea întâlni
Marea zi de reduceri de preț din an stă să înceapă în marile magazine, o oportunitate așteptată atât de consumatori, cât mai ales de operatorii economici. Însă nu mai este un secret pentru nimeni faptul că, în anii trecuți, multe reduceri au fost doar simulate, așa că ANPC recomandă consumatorilor să se informeze înainte, pentru a se asigura că beneficiază cu adevărat de aceste oferte, de Black Friday. În această perioadă și InfoCons a emis mai multe alerte, așa că atenție la ce cumpărați!
Cum numărătoarea inversă până la ”Vinerea neagră”, ziua cu cele mai mari reduceri din an a început deja, iar promoțiile se aud din toate direcțiile, comisarii de la Protecția Consumatorilor, dar și InfoCons ne recomandă să fim cu ochii în patru! Și la prețurile reduse, dar și la riscurile privind achiziția de produse neconforme, care ne pot pune viața în pericol.
Astfel, pentru a veni în sprijinul consumatorilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) prin intermediul Centrul European al Consumatorilor România – ECC România, a realizat un ghid pentru cei care vor să achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday. În acest context, ANPC recomandă consumatorilor verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, dar și verificarea caracteristicilor produsului și dacă acestea corespund în realitate. ”O să supraveghem operatorii economici în perioada asta, pe cei care vând direct, dar și pe cei care vând în online. Verificăm prețurile cu o lună în urmă și vedem dacă produsul este sau nu la reducere. Dacă l-ai mărit artificial și l-ai scăzut, noi tocmai asta verificăm. Deci trebuie să fie mai mic prețul raportat la ultimele 30 de zile, când anunți o reducere. Dacă se observă nereguli în acest sens, consumatorii ne pot sesiza fie online (Depune Cerere ), fie prin poștă sau direct la sediul Comisariatului”, a transmis pentru ZdI șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Iași, comisar Florin Onofrei.
Care sunt regulile privind reducerea de preț
Concret, indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul). Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior. Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
- fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
- fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
- fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
Însă, pe lângă afișarea prețului cu toate taxele incluse și a cheltuielilor de livrare, dacă este cazul, operatorii economici trebuie să informeze corect și complet consumatorii și despre: datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esențiale ale produsului; modalitățile de plată și de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale; existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
Atenție și la garanție
Potrivit ANPC, regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul de achiziție al bunurilor. OUG 140/2021 stabilește două tipuri de garanții: garanția legală de conformitate și garanția comercială. Garanția legală este de doi ani, dar poate fi extinsă la cinci ani pentru bunurile cu elemente digitale. Garanția comercială oferă beneficii suplimentare, dar nu înlocuiește garanția legală. În cazul defectării unui bun, consumatorii au dreptul la reparare, înlocuire sau restituirea contravalorii. Repararea sau înlocuirea se face în termen de 15 zile calendaristice.
În România, ”Vinerea neagră” a reducerilor sau Black Friday este programată pentru data de 8 noiembrie, însă experiența anilor trecuți ne spune că această zi a reducerilor va dura mai mult de o zi. Însă nici anul acesta nu stau altfel lucrurile. Multe magazine au început deja Black Friday și au anunțat derularea campaniei de reduceri până pe 30 noiembrie.
Anul acesta în România, și-au anunțat oficial participarea la Black Friday 187 de magazine, potrivit informațiilor publicate pe site-ul dedicat acestei zile, Black Friday.ro.
Avertismentele InfoCons pentru Black Friday: Atenție la Produsele Neconforme!
Cu Black Friday la orizont, președintele InfoCons, Sorin Mierlea, avertizează consumatorii asupra riscurilor legate de produsele nealimentare neconforme. Electrocasnicele, articolele de îmbrăcăminte și jucăriile neconforme pot prezenta riscuri serioase de mediu, chimice, de șoc electric, sufocare sau arsuri. Astfel, zilele acestea acestea, InfoCons a emis mai multe alerte europene pentru produse precum: smartwatch negru, un produs care prezintă risc pentru mediu din cauza concentrației excesive de plumb, avertizează InfoCons; consolă de jocuri Project X, care la rândul lui prezintă un risc major pentru mediu din cauza concentrației mari de plumb; uscător de păr Maestro – risc de șoc electric datorită izolației inadecvate și aparat de îndreptat părul MAXHOF– risc de șoc electric similar uscătorului de păr.
Totodată, în perioada Black Friday, consumatorii trebuie să fie vigilenți și să se asigure că produsele respectă cerințele CRA ( n.r. – Regulament privind Reziliența Cibernetică) pentru a evita riscurile și a avea încredere în securitatea dispozitivelor lor conectate. ”Nu uita, indiferent de promoție, ai aceleași drepturi. Un produs redus nu înseamnă și o reducere a drepturilor tale!”
Publicitate și alte recomandări video