Dominantă şi armonice
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

miercuri, 25.11.2020

Dominantă şi armonice

GALERIE
nicolae cretu
  • nicolae cretu
- +

În artele de sinteză complexă, un imperativ care li se impune autenticilor creatori ţine de ponderea diferenţiată a componentelor - „dimensiuni”, convergent şi complementar active în conlucrarea lor, edificatoare a unui întreg, dominat mai din adânc de unitatea lui interioară, la care nu ar accede fără armonizarea lor. 

Cu cât este mai amplă „paleta” acestor afluenţi ai năzuitei integrări de ansamblu, cu atât creşte şi exigenţa de acest ordin a drumului urmat (cu inerentele-i căutări, ipoteze de lucru şi deliberări) către superioare reuşite, încă şi mai sigur în cazul celor cu şanse de omologare/ ierarhizare ca repere istorice, creaţii exemplare.

Înmănunchierea mai multor limbaje estetice, ca potenţial care i se oferă celui chemat să gândească şi să decidă strategia pomenitei armonizări, nu e, desigur, o treabă „inginerească”, de pur calcul „la rece”, al vreunor dozaje şi măsurători ţintind un rezultat „optim”, soluţiile şi decantările vor beneficia de raţionament şi de variante cântărite lucid, ca şi de intuiţii şi experiment, raporturi dependente şi de tipologia creativităţii, de înclinările şi dominantele cui va dirija un atare proces creator, mai ales când el presupune o muncă artistică de echipă, cu tot ce înseamnă asta, ca de pildă în special în arte ale spectacolului: teatru, operă, film. De fapt, pericolul vine dinspre varii simptome de posibilă patologie a mizanscenei, de unde reacţii, legitime, restauratoare de esenţă, ca a „teatrului sărac”. O excesivă încărcare barocă, „performantă” excrescenţă de trouvaille-uri scenografice, nu va conduce la o capodoperă de artă a scenei, oricât ar uimi şi ar „lua ochii” spectatorilor, în loc să fie funcţional teatral, inclusiv şi primordial ca metaforă a sensului, un astfel de decor ar uzurpa esenţa artei teatrului, fie el dramatic, fie liric, fie de operă, eclipsându-le adevăratele dominante specifice, intrând în rivalitate cu ele, fagocitându-le.

În nicio altă artă a imaginii nu apare mai vizibil şi mai frecvent riscul căderii în diverse variante de patologie a lipsei de armonizare a componentelor în discuţie decât în cea a filmului. Ameninţată foarte adesea de inflaţie şi diluţie verbală, ca şi teatrul vs. dramaturgia. Filmul mut demonstrase, uneori magistral, vigoarea estetică şi nobleţea limbajului său de imagini, cel „sonor”, vorbit risca să se năclăiască în exces verbal, să devină prea „literar”, o problemă acută în ecranizări. Specializarea de dialogist n-a ieşit din nimic, ci a răspuns unei nevoi reale în arta filmului, aşa încât cuvântul să nu încarce parazitar şi fals ansamblul, să nu dubleze, inutil, imaginea. Se dau premii, râvnite şi respectate, pentru coloana sonoră, care poate „juca” uneori, nu întâmplător: în thrillers şi policiers aş zice, „umăr la umăr” cu imaginea, ca pondere în constituirea unei sinteze specifice, inventiv şi rafinat „funcţionale”. În ecranizări, dificultatea raportării la opera-sursă e maximă: Moromeţii (I) al lui Stere Gulea e o reuşită aproape perfectă (regie, actorie, imagine), minus pierderea umorului moromeţian din roman. Pădurea spânzuraţilor sau Baltagul nu pierd nimic din ce este esenţial şi definitoriu în romane, desigur, „tradus” în imagine şi cuvânt, complementare şi interactive, nu dublându-se steril, nici îngânându-se cenuşiu, aplatizant.

Ceea ce mi-a stârnit însemnările de faţă a fost revederea recentă, la televiziune, a filmului Fata cu cercel de perlă (r. Peter Webber), cu Scarlet Johansson (Griet) şi Colin Firth (Vermeer) în rolurile principale. O ecranizare după romanul omonim al lui Tracy Chevalier, parteneră ea însăşi în echipă de realizatori ai unui film cu adevărat de excepţie. De o exemplară parcimonie a cuvântului, care nu „anemiază” cu nimic transpunerea dinspre ficţiunea literară, dimpotrivă. Ponderei reduse la esenţialul funcţional în serviciul dramaturgiei filmice îi răspunde o artă a dialogului lărgită mult dincolo de cuvânt /cuvinte în jocul actorilor, facies în special, gama de subtile nuanţe a chipurilor celor doi „vorbind”, bogat şi intens, despre inocenţă, dorinţă, dragoste, rezonanţă sufletească la frumuseţe şi uimire, umplere a fiinţei de ea. Totul este pictural, fără a artificializa nimic, fără urmă de ostentaţie sau impresie de fals: chipuri, gesture, mişcare, veşminte şi „accesorii - detalii, obiecte, aparent cel puţin, prozaic domestice, plastica anotimpurilor (ierni şi primăveri la Delft), piaţa, mulţimea, fizionomii şi prezenţe umane ce se estetizează pictural firesc şi, deopotrivă, portretul în lucru, cu treptele - etape, cu o viaţă a lui, sugerând alchimia artei pictorului, de la vopsele şi pregătirea lor până la vibraţia de pe şevalet, naştere a unei frumuseţi perene, privilegii ale artei. Niciuna dintre componentele acestei sinteze nu tinde să uzurpe vreo alta, primatul este al imaginii, pictural prin excelenţă, dar nu de vreun estetism clorotic, viu, omenesc şi puternic, graţie unei asceze de tonică dominaţie supremă a luminii, cu efectele ei de nuanţă, reliefate, de ordinul expresivităţii, receptate de spectator, cu uşurinţa şi bucuria tacită cu care respirăm. Dominanta îşi reliefează armonicele, nu le acoperă, iar ele îi rafinează „geometria”.

Nicolae Creţu este profesor doctor în cadrul Facultăţii de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, critic şi istoric literar

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Condiţia sincerităţii

Lucian DÎRDALA

Condiţia sincerităţii

Problema este că noi avem alegeri acum, iar campania electorală ar trebui să fie intervalul în care să-i întrebăm pe politicieni cum vor proceda mai încolo. Dacă vrem să ameliorăm funcţionarea sistemului nostru politic, sinceritatea este una dintre condiţiile fundamentale.

Filmuletul zilei

opinii

Memoria Moldovei reloaded (II)

Florin CÎNTIC

Memoria Moldovei reloaded (II)

Dincolo de festivism şi artificii, se cuvine să vedem victoria de la Chişinău a Maiei Sandu printr-o lentilă de Realpolitik, dacă vrem să ne folosească la ceva. Iar arhivele oferă nu numai argumente identitare şi istorice, dar şi sugestii de bună guvernare.

De ce mă ocup cu literatura?

Radu PĂRPĂUȚĂ

De ce mă ocup cu literatura?

Într-un articol pe care l-am publicat cu ani în urmă în „Ziarul de Iaşi” scriam despre profesiunea mea de credinţă ca scriitor. În articolul „Scrisul” vorbeam despre faptul că scrierea literaturii îţi mănâncă toată viaţa. Scrisul şi gândul la scris îţi ocupă tot timpul, te devorează, nu te lasă ziua, îţi omoară nopţile, te chinuie în tren, în taxi, în parc şi vai! la serviciu, peste tot, clipă de clipă, zi de zi. 

Ca-n vis...

Nicolae TURTUREANU

Ca-n vis...

Ieri, o zi în care „m-am simţit”, adică n-am fost aşa nesimţit, ca-n altele. Dar proiectele matinale s-au zburătăcit. Mai întâi, am cedat insistenţelor (de câteva zile) ale „ăstora”, de-a-mi instala un nou program pe computer. La naiba, acum toate-s puse altfel, iar eu umblu ca un elefănţel printre porţelanuri... Şi nu pricep mai nimic. 

pulspulspuls

Unde dai şi unde crapă, după un of exprimat la ceas de seară

Unde dai şi unde crapă, după un of exprimat la ceas de seară

Una scurtă pe azi tot din zona Ţaigherimii, stimaţi participanţi la trafic, dacă tot i-am avut în vizor în ultimele zile pe aceşti băieţi isteţi. 

Caricatura zilei

AFTER ILL

Editia PDF

Bancul zilei

O ambulanta goneste pe strazi si, la o intersectie rastoarna si accidenteaza un pieton. Soferul coboara imediat, ridica victima (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.