Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Dorin Dobrincu a relatat într-un articol intitulat "Păienjenișul politico-instituțional, oamenii și autostrăzile Moldovei" cum s-a derulat o întâlnire de la Palatul Parlamentului pe tema autostrăzilor din Moldova. Redăm câteva pasaje.
(...) Prezența noastră acolo era motivată de publicarea de către Ministerul Transporturilor, la 3 decembrie 2021, a proiectului unei Hotărâri de Guvern în vederea aprobării Planului Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2020-2030. Documentul pus în dezbatere publică dădea posibilitatea de a face observații, propuneri până la 14 decembrie a.c. Ne-au atras atenția, nedumerit și chiar îngrijorat mai multe chestiuni din acest document, începând de la reierarhizarea proiectelor unor autostrăzi, în funcție de criterii lipsite de obiectivitate, „rebotezarea” unora dintre acestea și până la termenul foarte strâns pentru consultarea publică. Toate acestea arătau o grabă suspectă, lipsă de rigoare și sugerau interese capabile a genera confuzii regretabile și cu consecințe practic incalculabile pentru dezvoltarea Moldovei.
Marcel Ciolacu, președinte al Camerei Deputaților și președinte al PSD, a deschis ședința, s-a vrut o gazdă bună, a zâmbit cu ochii mici, s-a uitat cu oarecare interes prin materialele primite din partea asociațiilor civice, apoi a plecat.
Sorin Grindeanu, vicepremier în guvernul României și ministru al Transporturilor, a stat de la început până la sfârșitul întâlnirii, a fost politicos, a intervenit uneori, a cerut anumite explicații celor din subordine. Aceștia s-au grăbit să răspundă imediat, uneori cu anumite ezitări, însă pe linia așteptată, garanție că își vor păstra scaunele cel puțin o perioadă.
Parlamentarii prezenți în sală erau în număr restrâns, mai ales din Iași (trei de la PSD – Vasilică Toma, Marius Ostaficiuc și Silviu Macovei, doi de la USR – Cosette Chichirău și Monica Berescu, unul de la PNL – Alexandru Muraru), dar și câte unul din Neamț (Iulian Bulai, USR) și Covasna (Benedek Zakariás, UDMR). Unii dintre cei amintiți cu siguranță erau acolo pentru că își doresc să promoveze acest proiect, alții probabil voiau doar să se lipească de un eveniment pe care să-l exploateze politic. Însă dincolo de motivațiile fiecăruia, faptul că au fost acolo mi s-a părut un lucru de apreciat. La fel mi s-au părut și intervențiile celor mai mulți dintre ei în favoarea autostrăzii A8. La întâlnire a participat și Adrian Covăsnianu (membru USR Iași).
S-a remarcat imediat că nu a fost de față niciun deputat sau senator din Botoșani, Suceava, Vaslui, Bacău, Vrancea sau Galați. Niciunul, indiferent de partid. Asta ne arată că politicienii din Moldova au o slabă capacitate de negociere în interiorul regiunii, inclusiv în propriile partide. Prea puțini dintre ei înțeleg nevoia colaborării pentru proiecte care au o miză mai mare decât propriul interes, eventual pentru propria circumscripție electorală.
În schimb, au fost bine reprezentate asociațiile civice care militează de ani buni (și) pentru construirea autostrăzilor în regiunea estică a României: Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei (Dorin Dobrincu, Alexandru Cohal, Dan Radu și George Țurcănașu), Împreună pentru A8 (Ionel Apostol, Cătălin Urtoi, Irinel Bucur, Constantin Petrișor), Moldova vrea Autostradă (Flaviu Manea și Marius Alexa). Totodată, a fost alături de noi și Organizația Femeilor Antreprenor-Uniunea Generală a Industriașilor din România (prin Mirabela Miron).
Fuseseră convocați la întâlnire mai mulți funcționari din Ministerul Transporturilor și din CNAIR, care stăteau disciplinați pe o latură a dreptunghiului improvizat în luxoasa sală din Palatul Parlamentului. Un domn cu voce stridentă din Ministerul Transporturilor și un funcționar din CNAIR au încercat să ne spună că autostrăzile se vor construi, vor deveni realitate, că ei, competenții, vigilenții și deloc indolenții angajați ai statului român își fac treaba. Și-o fac atât de bine, alături de politicieni, încât, deși se tot vorbește de 14-15 ani de autostrada A8, pe teren încă nu vedem nimic.
Pentru noi este însă cât se poate de clar că acești oameni cu salarii cu patru zerouri nu-și asumă nimic. Atunci când o firmă contractantă, spre exemplu Acciona, nu-și face treaba, domnii din MT și CNAIR prezintă aceasta ca pe o fatalitate. Ca și cum nu ei ar avea obligația de a se asigura că participanții la licitații pot și au cu ce să refacă – la timp și în bune condiții – studiul de fezabilitate pe tronsonul montan al A8. Ca și cum nu ei l-au consiliat pe ministrul Transporturilor din 2019, Răzvan Cuc, astfel încât acesta să accepte atribuirea unui contract care în mod vizibil era subfinanțat. Sau poate au preferat să tacă decât să supere miniștri, șefi de organizații politice sau oameni din umbră?
În timpul întâlnirii din 8 decembrie a.c., ministrul Sorin Grindeanu i-a cerut unuia dintre directorii aflați acolo să confirme niște date. La care respectivul a răspuns, după o oarecare ezitare: „Așa este, domnule ministru!” Îți venea să-i spui din sală: „Bravo, domnule, ați dat răspunsul corect, v-ați păstrat funcția!”. (...)
Citiți textul integral semnat de Dorin Dobrincu pe miscareamoldova.ro.
Cuvinte cheie: + dobrincu, autostrăzi, moldova, patru zerouri
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Angajat al Primăriei Timișoara, prins de primar copiind la examen cu o cască (P)
Lecția de demagogie politică: Episodul moțiunii de cenzură împotriva Ministerului Agriculturii (P)
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |