Dorin Dobrincu, istoric și activist din Iași: „Fără autostrăzi Moldova este într-o situație de inferioritate suplimentară”

joi, 31 iulie 2025, 16:30
5 MIN
 Dorin Dobrincu, istoric și activist din Iași: „Fără autostrăzi Moldova este într-o situație de inferioritate suplimentară”

Regionalizarea României este un proiect care se află de ani de zile pe masa politicienilor. Marile proiect de conectare a țării, în special a Moldovei, reușesc să se împotmolească în promisiuni sau în ineficiența statului. Cel mai recent, Ministrul Fondurilor Europene a anunțat că segmente importante din autostrada A8 (Autostrada Unirii), care ar urma să lege Moldova de Ardeal si centrul Europei, sunt scoase din PNRR, prin urmare nu vor mai primi finanțare europeană.

Moldova este de altfel expusă și unui pericol real de securitate din cauza absenței autostrăzilor. Agresiunea Rusiei în Ucraina amenință permanent cu extinderea conflictului în regiune, iar România, cu Moldova, se află în prima linie de apărare a Uniunii Europene. Din fericire pentru moldoveni, există speranțe că noul plan de reînarmare a Europei – SAFE (Acțiune de Securitate pentru Europa), va finanța și proiecte de infrastructură care vor consolida securitatea regiunii. Premierul Bolojan a anunțat deja că România va accesa bani prin SAFE pentru autostrăzile care merg spre zona de nord-est a Moldovei, zona Pașcani – Iași – Ungheni, Suceava – Siret, după cum notează G4Media.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Am discutat cu istoricul Dorin Dobrincu, unul din cei mai vocali avocați ai intereselor Moldovei, despre regionalizare României, vulnerabilitatea economică și de securitate a Moldovei.

Dorin Dobrincu este istoric și cercetător la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iași, Academia Română – Filiala Iași. Este președinte al Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei. În 2023 a contribuit la volumul Regionalizarea. Către un model de bună guvernanță a României (coordonatori Alexandru L. Cohal, Dorin Dobrincu și George Țurcănașu, Polirom, 2023).

  • Autostrada A8 poate scoate Moldova din poziția de inferioritate și să lege Republica Moldova și sudul Ucrainei de România și Uniunea Europeană
  • Capacitățile militare ale României nu acoperă suficient Moldova, dar investițiilor în infrastructură ar putea crește capacitățile defensive din regiune în contextul războiului din Ucraina
  • Multe poduri din Moldova nu permit trecerea vehiculelor grele (tancuri), ceea ce ar face dificilă deplasarea resurselor militare în regiune
  • Centrele urbane din Moldova au nevoie de distribuție echitabilă a resurselor de la nivel central
  • Aversiune față de redistribuirea puterii împiedică regionalizare democratică a României care poate aduce multiple beneficii întregii țării
  • Regionalizare este tratată cu indiferență de politicieni pentru că nu aduce beneficii imediate, fie ele electorale sau de imagine,”

Presshub: Ați promovat ani de zile acțiunea proautostradă pentru Moldova prin „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”. Cum primiți vestea că segmente din autostrada A8 (Moțca-Leghin și Miercurea Nirajului-Târgu Mureș) au fost eliminate din PNRR? Mai ales că Moldova are în prezent doar 52 de km de autostradă.

Dorin Dobrincu: Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, alături de alte asociații civice, se implică de ani buni în acțiuni care privesc realizarea autostrăzilor menite a scoate din izolare regiunea noastră, a contribui la relansarea economică, la încetinirea, poate chiar la stoparea migrației în masă, ce afectează atât prezentul, cât și viitorul Moldovei, implicit al întregii Românii. Mă refer la autostrăzile A7 și A8, în mod particular la cea din urmă. În Moldova propriu-zisă există cei mai puțini kilometri de autostradă dați în folosință din toată România: doar 16 km pe centura municipiului Bacău. Alți 36 de km, pe care se circulă deja, sunt în partea munteană a județului Vrancea, între Focșani și Râmnicu Sărat. De aceea, vestea că așa-numitele „capete montane” ale Autostrăzii 8 – Moțca-Leghin și Târgu Mureș-Miercurea Nirajului – vor fi scoase din PNRR a fost una profund dezamăgitoare pentru noi, cei din Moldova.

Autostrada 8 – Ungheni-Iași-Moțca-Ditrău-Miercurea Nirajului-Târgu Mureș – este, credem noi, cea mai importantă cale rutieră pentru Moldova.

Ea ar asigura legătura cu Transilvania și cu Europa centrală, fiind vitală pentru dezvoltare, facilitând exporturile și importurile, în special dinspre și spre nucleul economic și comercial al Uniunii Europene. Esențial este, de asemenea, și transportul de persoane, având în vedere că în țările occidentale trăiesc milioane de cetățeni români, dintre care circa un milion provin din Moldova.

În plus, această autostradă ar lega România și Uniunea Europeană cu Republica Moldova și partea de sud a Ucrainei. Aceasta înseamnă că regiunea noastră nu ar mai rămâne în poziția de cul-de-sac (fundătură), cu toate consecințele economice și sociale care decurg dintr-o astfel de izolare, resimțite de-a lungul unei perioade istorice îndelungate. Nu mai puțin important, având în vedere situația geopolitică, A8 este esențială pentru nevoile de apărare ale României și ale NATO. Construirea ei ar permite transportul rapid al trupelor și echipamentelor militare și, dacă va fi necesar, și evacuarea civililor.

Fără autostrăzi – și fără căi ferate modernizate – Moldova este într-o situație de inferioritate suplimentară față de alte regiuni ale României, mai avantajate de geografie și/sau de proximitatea față de centrul politic și administrativ al țării. De ani de zile tot spunem că statul român își tratează inechitabil regiunile componente. În pofida declarațiilor formale lipsite de acoperire în fapte ale politicienilor și în ciuda lacrimilor de crocodil ale patrioților cu simbrie, realitatea este aceasta: Moldova a avut parte de foarte puține investiții publice. Or, este un fapt bine-cunoscut că, de regulă, acolo unde există într-un volum suficient, investițiile publice le atrag pe cele private, mai ales străine, potențând dezvoltarea.

Nu putem asista pasivi la această situație nedreaptă și îngrijorătoare. Vedem cum unii, din centrele decizionale favorizate, își urmăresc interesele proprii sub pretextul unui interes național colectiv. De fapt, nu le pasă decât de ei și de centrele lor de putere, iar asta s-a văzut și prin gestionarea proastă, ani de zile, a proiectelor de construire a autostrăzilor, în particular în modul în care Moldova a fost lăsată mereu la urmă. Iar când a apărut o criză financiară, primele sacrificate sunt tocmai proiectele din regiunea noastră. Scoaterea din PNRR a unor segmente importante din A8 și A7 reprezintă cel mai recent exemplu, dar nu singurul.

Este esențial ca decidenții politici să înțeleagă că dezvoltarea echilibrată a României nu este o chestiune de retorică patriotică, ci una de coerență în politicile publice și de echitate teritorială. Moldova are nevoie urgentă de investiții strategice, nu de justificări necredibile din partea guvernanților și birocraților comozi.

Continuarea, pe pressHUB.ro. 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii