De Business

Punem punctul pe știi

Două mari firme din Iași, în Top 15 povești românești de succes, carte editată de Bursa de Valori: Fiterman Pharma și Exonia

miercuri, 24 aprilie 2024, 03:00
10 MIN
 Două mari firme din Iași, în Top 15 povești românești de succes, carte editată de Bursa de Valori: Fiterman Pharma și Exonia

Bursa de Valori București (BVB) a lansat ieri cartea „Made in Romania: 15 companii pentru creșterea economiei românești și poveștile lor de succes” – ediția 2023, iar două dintre aceste companii sunt din Iași: Fiterman Pharma și Exonia. Competiția Made in Romania a fost lansată de BVB în anul 2017, pentru a identifica și promova companiile de top din România, iar cartea recent ieșită de sub tipar include poveştile companiilor finaliste din cadrul ediției de anul trecut.

Fiterman Pharma, condusă de Patricia Fiterman, este unul din cei mai mari producători români din aria medicală: producător de medicamente, dispozitive medicale, suplimente alimentare şi dermatocosmetice. Pe piață de 30 de ani, compania dezvoltă și comercializează peste 250 de produse, acoperind 23 de arii terapeutice. Exportă peste 120 de produse din portofoliu în 30 de țări, cele mai importante piețe în care sunt prezenți fiind România, Moldova, Portugalia și regiunea Orientului Mijlociu și Africii de Nord (MENA), arată Patricia Fiterman, pentru BVB.

 

Fiterman Pharma are două fabrici în Iași și patru depozite în țară

 

Compania are două fabrici în județul Iași, care însumează peste 10.000 mp (una în Tomești, iar cealaltă în Miroslava), respectiv patru depozite: în Iași, Otopeni, Cluj și Craiova, prin care se asigură livrarea produselor către spitale, farmacii, plafare, clienți modern trade, gas station, povestește Patricia Fiterman, CEO Fiterman Pharma, pentru publicația realizată de BVB. Pe viitor, compania vrea să crească portofoliul Doctor Fiterman și să dezvolte o platformă de producție și depozitare cu o suprafață de peste 25.000 mp, care să asigure expansiunea pentru următorul deceniu. În prezent, Fiterman Pharma are peste 400 de angajați. În anul 2022 a avut o cifră de afaceri de 213,15 mil. lei și un profit net de 44,78 mil. lei.

 

Exonia, jucător important în producția de ambalaje biodegradabile

 

Compania Exonia, condusă de Tiberiu Stoian, a devenit în timp un jucător important în producția de ambalaje biodegradabile, iar acum exportă peste 70% din producția realizată în fabrica din Iași, cu principalul focus pe piețele Germaniei și Statelor Unite ale Americii. Pe piață de 20 de ani, Exonia produce anual peste 100 milioane de sacoșe personalizate din hârtie, majoritatea fiind exportate în Germania, Austria, Franța, Olanda și SUA. Pe viitor, antreprenorul vrea să extindă gama de produse fabricate și să pătrundă totodată și pe alte piețe. Fondatorul Exonia povestește pentru BVB că produsele fabricate la unitatea din Iași ajung să fie utilizate în alte 12 țări în care clienții companiei au operațiuni de retail. El prezintă și alte cifre interesante în carte: anul trecut, peste 13 milioane de cetățeni germani și aproximativ 5 milioane de americani au folosit în magazine sacoșe personalizate fabricate de Exonia în unitatea din județul Iași. Compania are 52 de angajați. În 2022 a avut o cifră de afaceri de aproximativ 31,12 mil. lei și un profit net de 6,40 mil. lei.

Made in Romania, ediția a VI-a

 

Cele 15 companii finaliste din 2023 au ajuns în finală după o jurizare amănunțită realizată de mai mulți experți în diverse domenii ale economiei. Anul trecut, în jurizare au fost analizate peste 300 de companii românești. „Cele 15 companii finaliste ale căror povești le prezentăm în această carte au fost în fruntea unei liste de 386 de companii nominalizate. Au fost discuții lungi între membrii Comitetului de Nominalizare și ai Juriului, deoarece toate companiile din program au povești interesante. Am avut o mare provocare să selectăm doar 12 companii finaliste, celelalte trei fiind desemnate prin vot public”, spune Adrian Tănase, directorul general al BVB.

 

Povestea de creștere Fiterman Pharma, publicată în cartea „Made in Romania: 15 companii pentru creșterea economiei românești și poveștile lor de succes”

 

Istoria companiei Fiterman Pharma a început în anii ’90, când tatăl Patriciei Fiterman, medicul stomatolog Solomon Fiterman, a înființat primul depozit farmaceutic privat din Iași. „Medicamentele pe care le comercializa proveneau atât de la fabricile românești, cât și din import. Erau vremuri dificile, în care lipsa de diferite medicamente afecta întreg lanțul de distribuție, iar atât pacienții spitalizați cât și cei din ambulatoriu reușeau cu greu să facă rost de medicamentele prescrise. În acest context, coroborat cu faptul că eu eram studentă la Facultatea de Farmacie din Iași, s-a născut ideea de a dezvolta un laborator de producție de medicamente”, își amintește Patricia Fiterman.

CITEȘTE ȘI: Două companii ieşene, selectate în semifinala competiţiei “Made in Romania”, organizată de Bursa de Valori

Astfel, Fiterman Pharma devine primul producător de medicamente cu capital integral privat românesc din zona Moldovei, compania fiind înființată la Iași în anul 1995. Începuturile Fiterman Pharma au însemnat 8-9 oameni care căutau furnizori, gândeau împărțirea spațiilor, lucrau la rețete, amenajau și montau utilaje într-un spațiu de aproximativ 350 mp aflat la demisolul unui bloc ridicat tot de antreprenor. „Pe la jumătatea lui 1996 am ieșit pe piață cu primul produs, și anume «Diclofenac Unguent» după care, tot în același an, au urmat «Piroxicam cremă» și «Fenilbutazonă cremă». Trei ani mai târziu, în 1999, erau 11 produse pe piață și noi eram o echipă în jur de 25 de oameni, atât în producție, birouri, cât și în vânzări. Acum, după 30 de ani, suntem în continuare o afacere de familie, cu peste 400 de oameni și 40 milioane euro cifră de afaceri. Am reușit să construim un model de business unic în România, un business integrat de fabricație și distribuție. Avem 2 fabrici autorizate GMP locate în Tomești și Miroslava în județul Iași, însumând peste 10.000 mp, respectiv 4 depozite, în Otopeni, Cluj, Craiova și Iași, prin care asigurăm livrarea produselor noastre către spitale, farmacii, plafare, clienți modern trade, gas station”, mai povestește antreprenoarea pentru BVB.

 

Ce planuri de viitor are Fiterman Pharma

 

Din perspectiva produselor noi, echipa Fiterman Pharma se va concentra pe creșterea portofoliului Doctor Fiterman – produse dermatocosmetice realizate la standarde farmaceutice. Planurile de viitor includ dezvoltarea unei platforme de producție și depozitare de peste 25.000 mp care să asigure expansiune pentru următorii 10 ani.

„Din punct de vedere teritorial, cele mai importante piețe în care suntem prezenți sunt România, Moldova, Portugalia și MENA. Din perspectiva portofoliului de produse, trebuie să ținem cont că în fabrica Fiterman Pharma Tomești sunt produse 1 din 3 topice (Sindolor, Alle, Diflex, Diclofenac Fiterman) vândute în România pentru tratamentul topic al durerii. Iar această validare a încrederii în recomandarea produselor noastre de către profesioniștii din domeniul sănătății sau prin simpla alegere a pacienților intenționăm să o extindem pe termen mediu și lung și către alte țări europene sau din spațiul CSI. Cea de-a doua fabrică, Fiterman Pharma Miroslava, este specializată în producerea de comprimate filmate, plicuri destinate atât problemelor gastro intestinale (Emetix, Gastimax, Digex, Laxit), imunității (PropolisC, Markosept), cât și colicile bebelușului (Alinan Happy Drink). În orice etapă a vieții comunității din care facem parte avem datoria să găsim soluții de sănătate inovative care să ne facă viața mai bună și mai frumoasă”, mai adaugă antreprenoarea Patricia Fiterman.

 

Ce înseamnă să fii un brand Made in Romania, întreabă BVB

 

Ce le răspunde Patricia Fiterman: „După experiența participării cu stand la peste 12 expoziții internaționale în Geneva, Dusseldorf și Dubai, am rămas surprinși când mulți parteneri pronunțau numele companiei Fiterman – «Fighter Man» (în traducere: om luptător). Inițial se apropiau de standul nostru crezând că suntem din Germania după nume, apoi descopereau cu surprindere că suntem din România. A te lupta pentru a obține atenția și angajamentul viitorilor tăi parteneri din diverse colțuri ale lumii ține de tine și echipa ta, de felul în care știi să te adaptezi la nevoile și tendințele pieței. Brandul de țară vine și el în completare, dar nu este cel care îți definește succesul 100%. Fiecare reușită de a fi prezent într-un nou teritoriu, de a crește de la un an la altul într-o țară cu portofoliul Fiterman Pharma este în final un plus pentru brandul Made in Romania.”

 

Un sfat de la Patricia Fiterman pentru antreprenorii care vor să înceapă o afacere similară

 

„Să creadă în visul lor, să investească în oameni și să facă totul cu pasiune. Dacă vor reuși să surprindă inteligența și creativitatea poporului român în ceea ce vor fi viitoarele lor produse sau servicii, vor avea cu siguranță succes. Să conștientizeze că, aici în România, sunt ACASĂ și că întotdeauna nicăieri în lume nu e mai bine ca acasă.”

 

Povestea de creștere Exonia, publicată în cartea „Made in Romania: 15 companii pentru creșterea economiei românești și poveștile lor de succes”

 

Tiberiu Stoian și-a început cariera de antreprenor în anul 1998, într-o cameră de cămin studențesc al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași. „Student fiind cu venituri modeste, am decis ca din puținii bani economisiți din bursa de merit și respectiv dintr-un salariu part-time, să inițiez o mică activitate comercială. Am înființat în camera mea de cămin un mic atelier de print și graphic design, în care prestam servicii la prețuri modice pentru colegii mei studenți, dar care s-a dezvoltat în 4 ani până la o rețea de magazine de birotică și echipamente IT în 17 județe. În 2004, deja devenisem un mare consumator de sacoșe personalizate, care erau greu de procurat în perioada respectivă, în care ambalajele fabricate în România nu impresionau prin calitate”, povestește antreprenorul din Iași pentru publicația BVB.

Așa a identificat Tiberiu Stoian această oportunitate, devenind inițial importator de ambalaje, în anul 2005, pentru ca ulterior, în anul 2010, să înființeze prima capacitate de producție la Iași, pentru fabricarea de sacoșe personalizate din polietilenă sub marca ReklamaShop. Doi ani mai târziu, a achiziționat o companie mai mică, producătoare de articole din plastic și, mai apoi, parcul de echipamente al vechiului combinat de mase plastice Moldoplast Iași, toate reunite ulterior sub brandul Exonia, menționează BVB. „Echipa companiei este formată din profesioniști dedicați și pasionați, care împărtășesc viziunea companiei noastre și contribuie la succesul său, inclusiv prin implicarea în extinderea prezenței pe piață, atât la nivel local, dar mai ales la nivel internațional. La finele anului 2023 am sărbătorit împreună depășirea pragului de 70% producție proprie exportată în special pe piețele exigente ale Germaniei și Statelor Unite ale Americii”, declară pentru BVB Tiberiu Stoian, cofondator și CEO Exonia.

Compania  a înregistrat o creștere constantă a cifrei de afaceri în special în ultimii ani, depășind pragul de 300% și o creștere a profitului de peste 1000% în intervalul 2019 – 2023, urmare a investițiilor masive pe care Exonia le-a făcut începând cu anul 2020, dar și pe măsură ce cererea pentru ambalaje biodegradabile a crescut în întreaga industrie.

Criza economică din 2008 a fost ca un test de maturitate pentru afacerile și antreprenorii din România. Tiberiu Stoian a realizat că tehnologia învechită nu oferă suficientă productivitate pentru a face față fluctuațiilor imprevizibile și că este necesară o schimbare pentru a asigura performanța pe termen lung a afacerii sale. „În 2010 am decis să analizez cu mare atenție previziunile pieței ambalajelor, dar și cele mai noi tehnologii pe care, câțiva ani mai târziu, le-am implementat în, probabil, cea mai performantă fabrică de ambalaje biodegradabile pe bază de hârtie din România. Astăzi, inovarea la Exonia este rezultatul unei munci de echipă, a unor oameni, care de-a lungul timpului au ajutat compania să crească, dar m-au ajutat și pe mine să evoluez ca lider. Sunt recunoscător tuturor celor cu care am interacționat în ultimii 20 de ani, fie ei mentori, colaboratori, echipa mea de conducere și colegi din toate departamentele, familia și prietenii, dar nu în ultimul rând formatorilor din mediul universitar care au reprezentat fundamentul dezvoltării mele ulterioare”, mărturisește antreprenorul.

 

Planuri de viitor ale companiei Exonia

 

Viziunea pe termen lung a companiei presupune extinderea gamei de produse fabricate pentru a satisface nevoile în continuă schimbare ale clienților. Angajamentul pentru inovare și dezvoltare constantă, inclusiv dezvoltarea de tehnologii noi pentru eficientizarea proceselor de producție, extinderea pe piețele noi, dar și consolidarea poziției pe piețele existente cu un impact pozitiv asupra societății și mediului, sunt alte puncte strategice ale viziunii Exonia, se menționează în cartea celor de la BVB. „Ne-am propus consolidarea poziției pe piață, creșterea veniturilor și a profitabilității prin optimizarea proceselor și creșterea eficienței operaționale, dezvoltarea și retenția talentelor, creșterea nivelului de competență și angajament al angajaților pentru a asigura o echipă puternică și motivată”, mai declară antreprenorul din Iași.

 

Și fondatorul Exonia explică ce înseamnă să fii un brand Made in Romania

 

Tiberiu Stoian spune că domeniul producției de ambalaje în România este în creștere și dinamic, fiind influențat atât de specificul pieței locale, cât și de tendințele internaționale. Există oportunități importante pentru companii în acest domeniu, dar și provocări legate de competitivitate, reglementări și cerințele pieței. Din publicația BVB: Companiile din acest domeniu trebuie să fie flexibile, inovatoare și orientate spre calitate pentru a-și menține și dezvolta poziția pe piață, atât la nivel local, cât și internațional. „Exportăm peste 70% din producția realizată, preponderent către Germania și SUA, însă, produsele fabricate la Iași de Exonia ajung să fie utilizate în alte 12 țări în care clienții noștri au operațiuni de retail. Ne mândrim că anul trecut, peste 13 milioane de cetățeni germani și aproximativ 5 milioane de americani au folosit în magazine sacoșe personalizate fabricate de Exonia în România”, precizează Tiberiu Stoian.

 

Un sfat de la Tiberiu Stoian pentru antreprenorii care vor să înceapă o afacere similară

 

„Primul pas ar trebui să fie o cercetare de piață detaliată pentru a înțelege cerințele și tendințele din industria ambalajelor. Trebuie identificate nevoile nesatisfăcute și găsite unghiuri unice sau oportunități de inovare care să diferențieze pe piață. Fiind o industrie în continuă evoluție, investițiile în tehnologii avansate și soluții inovatoare fac diferența. Calitatea produselor și respectarea standardelor de mediu sunt de asemenea esențiale. Din ce în ce mai mulți consumatori sunt interesați de ambalaje ecologice și responsabile.” (Florentina SANDU)

SURSA: Cartea „Made in Romania: 15 companii pentru creșterea economiei românești și poveștile lor de succes”, publicată de Bursa de Valori București

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii