Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Dragoste în vreme de coronavirus este una dintre cele mai scurte şi autentice mostre de microteatru de la Avangardia. Un pacient internat cu Covid îşi construieşte un univers interior de o incredibilă profunzime în jurul prezenţei asistentei care trece zilnic pe la el, prin salon. Discursul interior şi chipul cu mască al pacientului internat, în timp ce i se înşiruie diverse gânduri, senzaţii şi emoţii, construiesc, vizual şi sonor, microspectacolul.
Privirile cu coada ochiului, ochii strânşi, buzele strânse, tensionate ascund secretul bărbatului ţintuit la pat de virusul necruţător. Microspectacolul e considerat dramă, iar producătorii prezintă astfel povestea din spatele ochilor anxioşi: „O adevărată odă a speranţei în aceste vremuri de restrişte pe care le traversăm cu toţii. Şerban este internat la spital cu coronavirus, iar starea lui este una destul de gravă. În fiecare zi glisează între viaţă şi moarte, între abandon şi speranţă. Asistenta care are grijă de el în fiecare zi devine un far călăuzitor pe marea agitată a propriilor trăiri şi simţiri.”
Mai este evidenţiat faptul că actorul István Téglás a primit în 2020 premiul Gopo pentru film sau că Pep Sala, cel care-a compus muzica, a scris, în cei patruzeci de ani de carieră, piese pentru artişti celebri, precum Shakira, Marillion, Dyango şi alţii, în total aproximativ cinci sute de melodii înregistrate. Ricard Reguant, regizorul şi dramaturgul majorităţii microspectacolelor de la Avangardia, este cunoscut în Spania pentru musicalurile, comediile şi thrillerele sale. A întemeiat prima şcoală de musical din Spania şi predă la Şcoala Superioară de Arte Dramatice din Malaga, înfiinţată de Antonio Banderas. A colaborat cu televiziuni din Spania, Franţa, Anglia şi România, pentru realizarea de dramatizări şi seriale TV. Ricard Reguant a montat spectacole în Spania, Brazilia, Germania, Italia sau România.
Imaginaţia pacientului, Şerban, debordează de căldura apei cu care asistenta îşi spală mâinile, de aroma lăsată de săpun pe pielea acesteia, de nasturele uitat descheiat pe sub echipamentul de protecţie transparent, de suflul care-l învăluie şi-i pătrunde corpul, sângele, plămânii. O raţiune de a trăi de la o zi la alta, în ciuda virusului, se construieşte prin amplificarea efectului pe care prezenţa femeii îl are în încăperea unde pacientul e imobilizat la pat, grav bolnav.
În fiecare zi, momentul în care asistenta vine în cameră e îndelung pregătit de aşteptarea acesteia şi sunt conştientizate fiecare moment pe care ea îl petrece în cameră şi fiecare dintre acţiunile pe care le performează în prezenţa bărbatului. Există senzaţia că ceva neaşteptat s-ar putea petrece, însă suspansul nu pregăteşte un nou moment, ci doar redă cursa contra cronometru contra virusului, lupta pacientului cu boala. El se agaţă de prezenţa asistentei şi de tot ceea ce aceasta reprezintă în mintea sa. O pereche de mănuşi verzi care dau deoparte masca e tot ceea ce ne e dat să vedem clar, în rest umbre şi o prezenţă difuză, mişcarea cuiva prin salonul unde se află pacientul imobilizat la pat redau imaginea femeii.
Editarea şi montajul (Lucian Dinu) şi, nu în ultimul rând, textul (traducerea şi adaptarea: Mihaela Stanca) au o foarte mare importanţă în cadrul acestui microspectacol, pe lângă muzică sau non-acţiune. Spre deosebire de celelalte microspectacole, de data aceasta nu efectele contează, ci crearea unei atmosfere cât mai apropiate de o situaţie reală. Universul interior al pacientului şi monoloagele acestuia iau locul acţiunii de telenovelă din microspectacolele anterioare. Foarte multe emoţii sunt concentrate în cele aproximativ zece minute de microteatru. Sunt zece minute de microspectacol de urmărit fără oprire, în care intriga şi punctul culminant par să se suprapună. În luna când de obicei se sărbătoreşte dragostea, fie şi pe model american, cele zece minute de microspectacol sunt nu atât o opţiune de Valentine’s Day, cât o invocaţie lirică a vieţii şi un simbol al luptei cu boala şi virusul. Ceea ce-l face unul dintre cele mai actuale microspectacole de la Avangardia.
Nu există un subiect şi nici un mesaj, doar o temă vagă, fiecare putându-şi construi propriul scenariu plecând de la cele câteva imagini cu care rămâne. Nu există o derulare a acţiunilor care să conducă în vreun punct anume, nici teme de reflecţie, nici un final precis. Doar pasajele în care pacientul conştientizează prezenţa asistentei şi se bucură de ea. O raţiune de dincolo de raţiune, sfidând orice raţiune - deşi nu are gust ori miros, simte aroma caldă, inconfundabilul parfum al asistentei -, a cărei prezenţă zilnică în cameră simbolizează o nouă victorie asupra bolii şi a morţii. Zi de zi, cu tot acest ritual, pe care îl urmăreşte de la apariţia în cameră a asistentei şi până la momentul în care îi dă jos masca şi îi dă să bea dintr-un suc, înregistrează noi victorii. Trofeul este suflul, considerat divin, respiraţia catifelată pe care o adulmecă în imaginaţie, prezenţa care îl poartă de la o zi la alta spre o posibilă însănătoşire.
(Dragoste în vreme de coronavirus de Ricard Reguant, traducerea: Mihaela Sranca, cu István Téglás, muzică originală: Pep Sala, filmat de Storywood Studio, înregistrare voce: Unda Recording, spectacol de microteatru, Avangardia, vizionare online, www.microteatru.ro)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |