anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 02.07.2022

Edinburgh Festival Fringe s-a amânat pentru 2021

Datul în spectacol

GALERIE
Fringe
  • Fringe
- +

Cel mai mare eveniment teatral internațional al lumii este considerat Edinburgh Festival Fringe (EFF). Mani­festarea a amprentat orașul scoțian în asemenea măsură încât în fiecare vară, de regulă în luna august, aici se adună un număr absolut impresionant de artiști din toate zo­ne­le creației, de la teatru, la muzică, noul circ, operă, expoziții, călătorind dinspre toate meridianele geografice. Festivalul a devenit o marcă a locului.

Cifrele vorbesc de la sine: peste 50.000 de reprezentații a peste 3.000 de creații în aproape 300 de amplasamente din urbe. Statisticile spun că peste 2 milioane de bilete se vând în medie pe ediție, comparabil cu situația de la marile campionate de fotbal, iar în perioada festivalului locurile de cazare sunt foarte greu până la imposibil de găsit. Practic, localitatea e o imensă scenă pe care evo­luează creatori îndrăzneți, dornici să fie văzuți de public și de spe­cialiștii care le pot aduce viitoare contracte.

Edinburgh Festival Fringe nu este unul cu premii. Ar fi o misiune imposibilă să vezi și să compari realizatori și producții atât de numeroase și atât de diferite. Ideea structurală este expunerea, întâlnirea cu spectatorii și cu ceilalți artiști. Shona McCarthy, directorul executiv al EFF – evenimentul este administrat de Fringe Society –, a avut misiunea de a comunica public decizia amânării ediției din anul 2020. O decizie dificilă, așa cum a precizat McCarthy, impusă de circum­stan­țele pandemiei, decizie la care s-a ajuns după îndelungi consultări ale boardului cu reprezentanți ai profesioniștilor artelor spectacolului, ai autorităților și sistemului medical. O decizie cu consecințe și complicații financiare, întrucât evenimentul se desfășoară prin finanțare participativă, cu puțin sprijin public.

 

Libertate de expresie, alternativ și participare

 

Artiștii se înscriu pe baza unei taxe, plătesc chiria sălii sperând să recupereze cheltuielile și să obțină și un câștig din biletele vândute, care să le asigure traiul și, eventual, să le îngăduie noi proiecte teatrale. McCarthy a subliniat că „artele spectacolului au un rol important în oferirea unei perspective prin care să ajute la înțelegerea multiplelor traume ale pandemiei. Artele au ajutat mereu felul în care ne privim pe noi înșine și ne vor ajuta și acum să depășim momentele dificile/ amenințările care ne unesc ca ființe umane într-o experiență împărtășită global“.

Încă de la cea dintâi ediție, în 1947, cuvintele de ordine au fost libertate de expresie, alternativ și participare. Atunci au jucat opt companii, astăzi am văzut câte sunt interesate să evolueze în program, venind din întreaga lume. Prezența acestor pionieri, numiți „Festival adjuncts“, era un răspuns estetic la Edinburgh International Festival, instalat în cele mai importante săli ale orașului. Era felul lor de a afirma mișcarea independentă.

Specificul festivalului este că toate companiile sau artiștii inde­pendenți sunt bineveniți. Nu există o selecție, oricine dorește și are resursele o poate face. Iar perimetrele de joc sunt foarte variate, atât incinte, unele dintre ele complet neobișnuite, cât și arii outdoor.

 

Edinburgh ar fi mai sărac

 

De unde vine numele? În 1948, jurnalistul Robert Kemp, care era și dramaturg, în articolul său de­spre cea de-a doua ediție a Edinburgh Internațional Festival a utilizat cuvântul fringe. El se referea la emergenții care-și pledau cauza artistică prin constituirea ad-hoc a acestei secțiuni, desemnând ceea ce avea să devină un fenomen al teatrului recent.

Ca un reflex al EFF, străzile orașului, cel puțin acelea ale vechiului oraș care conduc spre castel, sunt animate de freelancer-i pe parcursul întregului an. Nici mă­car ploaia și nici vântul nu-i opresc, ele fiind, din perspectivă meteo, principalele impedimente, căci iernile sunt aici destul de blânde. High Street e plină de viață, numerele de păpușărie, acrobație, jonglerie, dans ori inconfundabilii cimpoieri fac parte integrantă din peisajul urban. Fără ele, Edinburgh ar fi mai sărac.

Edinburgh Festival Fringe a mai reușit un lucru important pe lângă faptul că oferă miilor de creatori autonomi șansa de-a se exprima în văzul public. Modelul a generat o puzderie de evenimente similare, peste tot pe mapamond, impunând noțiunea fringe ca alternativă la establish­ment. Din Commonwealth, în Australia a luat naștere, la nu­mai câteva sezoane după Edinburgh, Adelaide Fringe. Era în 1960, iar în scurt timp festivalul a devenit al doilea ca amploare de pe planetă.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Efectul mediatic David Popovici

Nicolae GRECU

Efectul mediatic David Popovici

Banii, decoraţiile şi capra vecinilor sunt subiectele la modă după performanţa tânărului înotător.

opinii

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (V)

Eugen MUNTEANU

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (V)

În ultimul foileton al seriei, autorul sintetizează efectele acţiunii curentului latinist din Transilvania asupra configurării conştiinţei identitare româneşti, în special în chestiunile de fixare a normelor limbii literare şi ale ortografiei româneşti moderne.

Crize, amăgiri şi limpeziri

pr. Constantin STURZU

Crize, amăgiri şi limpeziri

Între cei 12 ucenici mai apropiaţi, Mântuitorul a ales şi pe doi care aveau să comită acte de trădare cumplite: este vorba despre Iuda, cel care L-a vândut, şi despre Petru (Chefa), cel care s-a lepădat de trei ori de El, în mod public. Nu ştia Domnul pe cine alege? 

Marele plan urbanistic zonal

arh. Ionel OANCEA

Marele plan urbanistic zonal

Urbanismul este un instrument de planificare spaţială în scopul armonizării funcţiunilor vitale ale oraşului astfel încât forma, imaginea de ansamblu, să povestească despre frumuseţea comunităţii. Ideile urbanistice s-au născut o dată cu locuirea. Astăzi oraşul este un organism atât de complex, de sensibil, încât urbanismul ca disciplină de sinteză trebuie să fie o activitate permanentă, altfel apar fracturile, sincopele în evoluţia spaţiului cu efecte similare bolilor greu vindecabile.

pulspulspuls

Semnificaţii şi coincidenţe stranii legate de disputa mitropoliilor actuale şi viitoare

Semnificaţii şi coincidenţe stranii legate de disputa mitropoliilor actuale şi viitoare

Pentru că ieri am auzit că ne-au cam probozit olecuţă, amical, unele feţe bisericeşti din zona mitropoliei, pe motiv că n-ar fi Fluturelul bocovinean pe atât de isteţ şi influent pe cât ar vrea să pară în lumea asta preoţească, şi că elucubraţiunile alea ale lui cu mitropolie la Suceava n-ar trebui luate prea în serios, ei bine, pentru asta am zis că musai să mai venim cu ceva amănunte pe care unii prelaţi de la Iaşi, fie cu iertare, par a nu le fi sesizat. 

Caricatura zilei

Retragere din Insula Serpilor

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.