anunturi
grandchef
Mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 26.11.2022

Comunicat de presă

Educația în actualitate sau despre rătăcirea nesfârșită în labirint (P)

GALERIE
gavrila
  • gavrila
- +

„Fără scoală să nu aștepte nimeni nici părinți buni, nici fii buni și, prin urmare, nici stat bine organizat și bine cârmuit, păstorit.” (Ion Heliade-Rădulescu)

 

Reformele nesfârșite, acest puzzle de încercări și soluții fragmentare, neintegrate în logica unui întreg coerent, teama de abordări profunde, substanțiale în domeniul educației, schimbări exasperante de miniștri și secretari de stat, continuând în actualitate cu gravele probleme ale învățământului în contextul pandemiei înseamnă de fapt o rătăcire dramatică și confuză într-un labirint de idei și soluții nestructurate, un labirint al cărui centru revelator nu pare să se arate încă...
 
Procesul educațional caracterizat de complexitate și diversitate are nevoie de măsuri urgente, de remediere a dificultăților semnalate obsedant de specialiști, de profesori, studenți, elevi, părinți, sociologi sau pedagogi. Toți invocă identificarea unor soluții organizatorice, instituționale, dar și didactice pentru a desfășura un proces de calitate, în condiții optime, cu rezultate favorabile și cu evoluții firești ale elevilor spre cunoaștere, spre competențe necesare, spre formarea lor ca personalități împlinite.
 
Deși ar fi trebuit să vedem deja o anume strategie, prioritizarea din timp a unor demersuri concrete de rezolvare, cu toate acestea învățământul românesc continuă să se desfășoare în format online, conform deciziilor guvernanților, perpetuând astfel inegalități, discriminări dureroase, acces limitat la echipamente tehnice, la internet, la experiențe de cunoaștere și învățare continuă.
 
Numeroase studii, analize comparative și date statistice ne confirmă faptul că școala desfășurată în format online reprezintă un eșec lamentabil, cu rezultate negative pe termen scurt și mediu, cu posibile consecințe tragice pentru mulți dintre tinerii care ar putea face parte din ceea ce numim, sper doar metaforic și ipotetic, ”lost generation”. La nivel național, conform sondajului intitulat „Percepţii despre calitatea educaţiei online”, realizat de Asociaţia Împreună şi Consiliul Naţional al Elevilor, care vizează problematica eficienței și calității educației desfășurate în sistem online, se consemnează o situație descurajatoare: un procentaj de 54% dintre elevi, alături de 57% dintre cadrele didactice, dar și în jur de 62% dintre părinți sunt de părere că nivelul calității actului educațional din anul școlar 2020-2021 este mult mai scăzut, comparativ cu cel din anul anterior, 2019-2020
 
Elevii sunt actorii sociali care simt dezamăgirea cea mai profundă cu privire la acest aspect, fiind și cei mai afectați de noul sistem de predare-învățare-evaluare, iar frustrarea se resimte din comentariile și părerile pe care le împărtășesc în cadrul sondajului: „De când suntem în online, motivația mea pentru a învăța este foarte scăzută. Consider că aceste ore online sunt inutile, nu învățăm precum ar trebui, iar implicarea profesorilor nu este atât de intensă”, afirmă un elev. Asistăm neputincioși la această situație dificilă, iar atitudinea firească de adaptare la noile condiții impuse de pandemia de COVID-19, nevoia certă de protecție și prudență sanitară sunt dublate, din nefericire, de absența unor măsuri potrivite, de deciziile neadecvate, asumate uneori hazardat de către decidenți, în această perioadă dificilă.
 
Pe fondul acestor nemulțumiri, al eșecului statului de a oferi soluții, de a evita decalaje și discriminări, întreruperi în continuitatea procesului de învățare, părinții și profesorii au fost nevoiți să dezvolte și alte modalități de a susține cultura unei educații care vizează normalitatea pregătirii elevilor, dar și repere ale excelenței și performanței școlare, academice. Demersurile alternative la care apelează familiile înseamnă meditații individuale sau grupuri de studiu, de pregătire, de asigurare a unor consultații și meditații, în diverse forme.
 
Aceste inițiative se realizează cu respectarea strictă a condițiilor de igienă și distanțare fizică, dar cu un puternic și necesar accent pus pe interacțiunea directă dintre profesori și elevi și, în mod deosebit, pe explicațiile temeinice și clare ale conținuturilor, ale informațiilor științifice. Este evident faptul că sistemul online, predarea mediată de computer și ecran au un grad scăzut de eficiență, fără să acopere toate fațetele comunicării, ale structurării metodice și pedagogice, ale nevoii de aplicații, exerciții, discuții pe texte, pe teme de studiu care implică un nivel ridicat de abstracție sau complexitate.
 
De asemenea, la nivelul învățământului preșcolar și primar, observăm alte soluții inventive și necesare, pe fondul contextului epidemiologic actual, cu demersuri creative pe care le adoptă grădinițele și școlile particulare, prin decizia de a constitui grupări/structuri sociale și educaționale sub denumirea de „cluburi”. Acestea vin în sprijinul părinților și al copiilor pentru a oferi atât dimensiunea socială, de îngrijire și supraveghere atentă a copilului, cât și asigurarea unui serviciu educațional de calitate. Actualele reconfigurări de contexte educaționale necesare urmează acest traseu, aceste forme inedite tocmai pentru a nu intra sub interdicțiile impuse de Ministrului Educației și Cercetării. Cu precizarea că vorbim de regândirea atentă și dezvoltarea unor strategii educaționale prudente, trebuie să menționam că uneori societatea, comunitățile profesionale gândesc soluții și forme alternative viabile, acceptabile într-o anume măsură, tocmai pentru a asigura temeiurile unei educații consistente, evitând soluții formale, puțin eficiente, cu riscul unor rezultate modeste pe drumul școlarității copiilor în aceste conjuncturi atipice.
 
Datele sociologice, analizele detaliate, realizate constant demonstrează că nu școlile sunt principalele locuri de răspândire a virusului, iar pe acest subiect opinii avizate formulează Robert Jenkins, directorul Departamentului Internaţional pentru Educaţie al UNICEF – „Dovezile arată că şcolile nu sunt factorii principali de transmitere a virusului. Cu toate acestea, suntem martorii unei tendinţe alarmante a guvernelor de a închide din nou şcolile, ca primă măsură de restricţionare, şi nu ca ultim resort. În unele cazuri, şcolile se închid la nivel naţional, în loc de a fi închise în funcţie de comunitate, iar copiii continuă să sufere de pe urma efectelor devastatoare pe care aceste măsuri le au asupra învăţării, asupra sănătăţii lor mintale şi psihice şi asupra siguranţei lor.”
 
Pe această temă, un alt studiu sociologic recent, care a introdus date din 191 de state, a demonstrat că nu regăsim în comunitate nicio asociere directă între situația școlilor și rata de infectare cu virusul SARS-CoV-2. În acest sens, în lipsa unor dovezi suficiente care să ateste ipoteza conform căreia școlile cresc rata de transmitere a virusului, UNICEF realizează demersuri consistente pentru a aduce la cunoștința opiniei publice, în mod deosebit la adresa guvernelor statelor, îndemnul de a prioritiza redeschiderea școlilor, cu asigurarea tuturor măsurilor necesare pentru a crea un cadru optim de siguranță în unitățile de învățământ.
 
Situația epidemiologică dificilă, cu implicațiile ei de natură socială, psihologică și economică, ne afectează pe fiecare în parte, cu precădere pe cei care sunt constrânși să își desfășoare activitatea exclusiv în mediul online. Dar, cu toate acestea, acest aspect nu trebuie să ne „întunece” rațiunea și judecata decizională, generând acțiuni și măsuri fără temei strategic. Este vital, în aceste vremuri, ca guvernanții, dar și opoziția să abandoneze abordări, declarații și interese pur politicianiste, deplasând accentul spre siguranța cetățenilor, în corelație deplină cu nivelul și calitatea învățării, cu pregătirea elevilor. Chiar și în timpuri de pandemie rămân valabile cuvintele filosofului grec Diogenes: „Fundația oricărui stat este felul în care își educă tinerii.
 
Rămân adepta deciziilor înțelepte, a preocupării pentru siguranța și sănătatea cetățenilor, pentru asigurarea unui mediu educațional sigur și adaptat provocărilor actuale, atât în grădinițe și școli, cât și în universități. Dar școala trebuie să își reia cursul în formatul care a asigurat în timp continuitatea învățării, interferența între elevi, studenți și profesorii lor, fără a neglija și alte aspecte ale parcursului educațional – aspectul formativ, dorința de comunicare, de socializare, cultivarea valorilor precum prietenia, colegialitatea, încrederea, ajutorul reciproc, deschiderea spre activități ludice, creative, spre proiecte, grupuri de lucru, bucuria studiului, ateliere de dezbatere etc. 
 
Drumul prin labirint, în sens mitic, arhetipal, are un rost al lui, atunci când inițierea înseamnă interogație, cunoaștere, provocare, intersecții de variante și soluții, experiențe cognitive, estetice, artistice, emoționale... Când drumul este doar o rătăcire fără sens, o derivă și un șir de experimente nefericite, atunci labirintul, ca spațiu al necunoscutului, poate înghiți definitiv pe cei rătăciți. 
 
 
Deputat de Iași
 
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Globalizare în alb şi negru

Nicolae GRECU

Globalizare în alb şi negru

Unele fenomene de la Cupa Mondială care se desfăşoară acum în Qatar sunt puse, mai mult sau mai puţin justificat, pe seama acestui concept al contemporaneităţii.

opinii

Savantul și ingenua. O poveste de iubire de odinioară (II)

Eugen MUNTEANU

Savantul și ingenua. O poveste de iubire de odinioară (II)

Coborât din sferele rarefiate ale preocupărilor sale de cercetător erudit al dialectelor limbii latine și al formării limbii române literare, tânărul aspirant la gloria științifică, dar și doritor să‑și asigure un cămin și o familie începe un asiduu asalt sentimental.

Pentru un pumn de voturi

Radu POPESCU

Pentru un pumn de voturi

La nouă luni de la declanșare, războiul din Ucraina produce în continuare răni și în Republica Moldova, o țară pomenită în fața unor crize umanitare, energetice și economice fără precedent.

Literarh

arh. Ionel OANCEA

Literarh

Tema MUST-ului de arhitectură din anul acesta s-a născut din ispitirile creatorului de spaţii artistico-funcţionale venite din lumea celorlalte arte. În acest continuum al expresivităţii estetice, literatura poate fi în conexiune cu arhitectura până în pragul dincolo de care cuvântul inventat pentru titlu, „literarh” începe să aibă substanţă? Răspund din capul locului, da. Inspirat de răspunsul acesta ferm, uşor demonstrabil, poate nu este lipsit de logică să găsim în limba arhitecţilor poeţi şi prozatori un echivalent inspirat pentru englezescul MUST.

pulspulspuls

Hopaa: premarele Mihăiţă s-a spălat singur pe la subsuori cu sondajul. A scos capul afară şi dă ordine

Hopaa: premarele Mihăiţă s-a spălat singur pe la subsuori cu sondajul. A scos capul afară şi dă ordine

Iacătă, stimaţi telespectatori, cum megasondajul acela ultraincredibil al liberalilor, care-l scotea pe Mihai Chirica premare în 2024 încă dinainte de alegeri, cu 50% şi peste, i-a dat edilului şef apă la moară, stuchit la furcă, cum se mai spune, başca tupeu politic, şi după numai câteva zile omul scoate deja capul la interval ca să facă ordine în partid. 

Caricatura zilei

Jucătorul argentinian Lautaro Martínez protestează

Editia PDF

Bancul zilei

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.