Contrabandişti cu caschetă, oameni de 100 euro/minut. Scenariu de film cu mafioţi la Iaşi. Judecatori în offside
În plasa Justitiei cade doar mica plevusca a traficantilor de tigari, în timp ce rechini (...)
citeste totmarti, 09.03.2021
Nu numai că „Jocul de-a măcelul” de Eugen Ionescu pare să anticipe reacţiile oamenilor pe timp de pandemie, dar cei de la Teatrul Studenţesc Thespis au avut inspirata idee de a realiza un spectacol. Până la urmă, e spectacolul vieţilor noastre de aproape un an de zile. Cine şi-ar fi imaginat că o viaţă comună, normală, aşa cum am avut până la izbucnirea pandemiei de Covid ar putea fi dezideratul vremurilor pe care le traversăm?
O maladie incurabilă zdruncină pe neaşteptate echilibrul oamenilor care se considerau fericiţi. Declamativ, cei de la Thespis conturează contextul izolării, al carantinării. În acelaşi timp, domină suspiciunea, oamenii sunt incitaţi să se denunţe unul pe altul, în numele unui presupus bine comun, general. Apar noi poziţii privilegiate în societate, în funcţie de noua situaţie creată. Izbucnirea misterioasă a molimei adânceşte conflictele sociale. Boala este pusă, pe rând, în seama hazardului, a orgoliului (autosuficienţei), a unei misterioase apariţii ciclice, a unei pedepse divine pentru păcatele săvârşite. Succesiv, anumite categorii de oameni sunt puşi la zid şi învinuiţi: săracii, cerşetorii, beţivii, asociaţi cu mizeria, dar şi bogaţii care se fac vinovaţi de o viaţă comodă, îmbuibată şi desfrânată, migranţii, azilanţii, refugiaţii, bătrânii etc. Important e să se caute şi să se găsească un vinovat.
Autorităţile impun măsuri drastice pentru a preveni contaminarea. Se închid spaţiile de spectacol, restaurantele şi cafenelele, se limitează contactul direct între persoane, interzicându-se întâlnirile, întrunirile publice, adunarea în grupuri; se admite ca cel mult două persoane să poată circula împreună, e interzisă preumblarea nejustificată; cine nu respectă regulamentul riscă să fie împuşcat. Semiobscuritatea din scena amestecă, în complicitate, actanţii şi spectatorii. Spaţiul e străbătut de tot felul de lucruri aruncate de colo colo. Atmosfera scenică e străfulgerată de lumini care lucesc fosforescent. Se folosesc microfoanele şi luminarea feţei actorilor cu lanterne.
Atunci când se ajunge la consecinţe grave, cum ar fi crima, acţiunea scenică se desfăşoară în plină lumină (în acelaşi timp, jocul actoricesc de-a măcelul e la vedere) - bătaia cu perne e soluţia aleasă pentru a pune în scenă o serie de omoruri. Emfatic, implicând mişcare scenică, fond sonor ritmat şi lumini ca de discotecă, fără efecte speciale, se constată glacial că toţi cei implicaţi în joc vor muri ca nişte câini. În momente de cumpănă, crima ori sinuciderea reprezintă soluţii existenţiale fireşti. Sacadat, fragmentat, frânt, cu un fond sonor bine ales (muzică instrumentală sau de operă, percuţii, toaca) se derulează întregul spectacol. Anunţul despre scăderea numărului de victime pare să detensioneze atmosfera, după care actanţii cad la pământ, iar spectatorii urmează ultimul imperativ de a ieşi cât mai grabnic.
Absurdul domină viaţa unor oameni obişnuiţi, izolaţi la domiciliu, îndemnaţi să nu îşi părăsească locuinţele. Absurdul şi teoriile conspiraţiei, falsele ipoteze, fake news-urile, ilogicităţile şi non-adevărurile ştiinţifice. Actorii au foarte scurte momente, simulând scene domestice (recuzită specifică vieţii gospodăreşti) în care enunţă tot felul de absurdităţi. Pe lângă toate acestea, care ţin de un scenariu specific ionescian, cu jocuri de cuvinte ce implică jocuri de idei (previzibil-imprevizibil, videcabil-nevindecabil), se pun şi unele probleme ceva mai sci-fi (momentul cu mingea): cândva specia umană va evolua, se vor putea vizita alte planete, dar asta nu i-ar face superiori pe respectivii din viitor pentru că nu vor putea oricum să fie în posesia totului, or, totul ar fi ceea ce contează; de asemenea e adusă în discuţie problema perspectivei în continuă schimbare asupra lucrurilor. Evoluţia e discutabilă, fiecare specie vede normalitatea, posibilitatea fericirii într-o viaţă îndestulată, dar care să nu tindă spre depăşirea limitelor sale. Orice schimbare radicală este respinsă din start.
Pe fondul crizei dintre cei ce cred în graniţe şi cei ce cred în oportunitatea pieţei, dintre îndemnul de a părăsi cât mai puţin şi doar pentru strictul necesar confortul propriei locuinţe şi economia globală, libera circulaţie a mărfurilor şi oamenilor, o criză adâncită de pandemia de Covid, cei de la Thespis aduc în atenţie temeri contemporane anticipând efecte şi reacţii. Principalele reacţii sunt de frică, groază, disperare, obedienţă, dar şi revoltă, iar în cele din urmă resemnare, chiar bucurie, detaşare, omul devenind un simplu observator în faţa spectacolului vieţii, alţii neputând să evite implicarea în avalanşa de evenimente. Efectele pornesc de la simpla învinuire a celuilalt, iar neînţelegerile dintre oameni, certurile sunt asociate cauzelor bolii misterioase. Tot mai multe diferenţe sociale se transformă în abisuri, în cele din urmă distanţarea, evitarea, izolarea, lipsa de empatie fac loc egoismului, individualismului duse la extrem, unui scenariu de tipul „scapă cine poate”.
(Jocul de-a măcelul după Eugen Ionescu, cu Nicolae Milea, Ana Macrina Iovescu, Diana Velescu, Camelia Stoica, Denisa Micula şi Janina Zuba, Thespis Student Theatre, 9 aprilie 2020)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Gigantul Amazon anunţă că deschide încă două birouri în Iaşi. Vor fi angajate sute de persoane
Preşedintele Ciprian Paraschiv a răbufnit la adresa Consiliului Director de la Poli
Termenul mediu de plată a facturilor a urcat la 120 de zile în România în timpul pandemiei
Aproape 60.000 de persoane cu vârsta de peste 55 de ani, programate la vaccinare cu AstraZeneca
Condiţii mai relaxate pentru americanii care s-au vaccinat împotriva COVID-19
Duelul românilor din Liga Europa: Slavia Praga - Glasgow Rangers, arbitrat de Ovidiu Haţegan
Luca Gotti, antrenorul echipei Udinese, amendat fiindcă a mers la o petrecere prea zgomotoasă
Nu am scăpat de iarnă! Meteorologii anunţă ninsori în întreaga ţară, până joi dimineaţă
Îmbolnăvirile cu COVID au umplut din nou spitalele după o lună de linişte
Angajaţii din mii de instituţii de stat au primit spor de antenă
Programul Classix Festival 2021: concerte în locații inedite din Iași
Economia a intrat anul trecut la apă cu 3,9%. Ce s-a întâmplat în ultimul trimestrul?
Vaccinurile Pfizer şi Sinovac sunt eficiente împotriva tulpinei braziliene
Cinci comune din Iaşi au rate de infectare peste pragul scenariului roşu
Panasonic preia Blue Yonder, o firmă americană de software, contra sumei de 6,45 mld. dolari
Un jandarm a fost găsit împuşcat în cap la Centrala Nucleară Cernavodă
Microsoft a lansat patch-ul pentru vulnerabilitate din Exchange după aproape două luni
Preşedintele Joe Biden a numit două femei la conducerea unor comandamente militare
Mihaela Buzărnescu, în turul doi la simplu dar şi la dublu, la turneul de la Guadalajara
Cîmpeanu sugerează că măsurile impuse în şcoli de ministrul Sănătăţii nu ar fi cele mai potrivite
Oamenii au degradat sau distrus circa două treimi din pădurile tropicale ale lumii
Aparatul Stiline, prietenos cu natura, perfect pentru auzul tău (P)
Cristi Berea, senator USRPLUS: "Liderii sindicali vă reprezintă?" (P)
Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gard
Serviciul de Ambulanţă îşi propune să deschidă o substaţie în Păcurari
Tulpina britanică a virusului umple spitalele ieşene. Secţiile ATI sunt pline
Un "tuns" de 620.000 dolari. Hoţul de criptomonede prins la Iaşi are frizerie în Craiova
Ieşenii din Dancu vor merge din nou spre casă pe traseul Tomeşti – Holboca
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri s-a mutat la sediul din Copou
Situaţia din învăţământ este staţionară: unii elevi merg acasă, alţii revin la şcoală
Tâlhărit la poarta mănăstirii Galata. A cerut ajutorul preotului, dar n-a fost crezut
Propuneri ca medicii să poată acorda mai multe consultaţii la distanţă
Primăria Ţuţora şi Salubris se judecă pentru o taxă de 100.000 de lei
Încă o întrerupere a apei şi a încălzirii în zona centrală a Iaşului
Motive pentru care mai bine alegi o tigara electronica in fata unei tigari obisnuite (P)
Curățare umedă versus curățare chimică. Mașina de spălat care are grijă de mediu (P)
Alege cele mai avantajoase manopere gresie, faianta si parchet de calitate cu expertii REFORMEX (P)
Moartea bruscă a unui cunoscut profesor ieşean. Răpus de COVID la 45 de ani, fără alte boli
Ce reprezinta Whois Privacy si cine are nevoie de acest serviciu in planul de gazduire domeniu? (P)
Fiica criminalului din Onești voia ca poliţia să-i dea bani falşi tatălui ei
Un judecător, suprins fără mască la protestul AUR privind obligativitatea vaccinării împotriva covid
Sporul angajaţilor din prefecturi implicaţi în activităţi anti-COVID, eliminat
British Petroleum anunţă că va adopta programul de muncă hibrid 3 cu 2 după pandemie
George Clooney: "Frizele din Partenon trebuie redate Greciei"
Cătălin ONOFREIOperaţiunea „Gunoiul” |
Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)
Briscan ZARASuper-mega |
Ciprian IFTIMOAEISituaţia femeii reflectată în statisticile oficiale |
Mihai DORINComemorarea unui martir |
Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gardUna la rece pe azi din cotloanele fierbinţi ale politichiei de Bahlui, stimaţi telespectatori. |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.