Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Criză mare de spaţii

Elevii de la Colegiul „Ibrăileanu“ nu vor avea amintiri din „clasa în care au învăţat“

GALERIE
liceu
  • liceu
- +

Problema spaţiilor în şcolile din municipiul nostru este veche, dar asupra acesteia rareori consilierii locali se apleacă. Însă puţini ştiu că cea mai gravă situaţie cu care se confruntă peste 100 de copii şi profesorii lor se află la Colegiul Naţional „Garabet Ibrăileanu“, unde conducerea se confruntă cu o criză acută de locuri.

Cei 1.200 de elevi învaţă în doar 28 de săli de clasă. La un simplu calcul, dacă luăm numărul maxim de 30 de elevi care ar trebui să înveţe într-o clasă, număr avizat de Ministerul Educaţiei, rezultă că la această şcoală ar trebui să fie cel puţin 40 de săli de clasă, pentru ca procesul instructiv-educativ să se desfăşoare în condiţii bune. Rămân astfel clase întregi fără un spaţiu al lor, iar din acest motiv la „Ibrăileanu“ se învaţă de dimineaţa până seara, în două schimburi. Însă nici acest lucru nu este suficient, deoarece există clase de a IX care fac ore prin „migrare“ de la o clasă la alta.

Vinovaţi de această situaţie se pare că sunt atât cei de la Primărie, deoarece şcoala a cerut extinderea printr-un alt corp de şcoală, dar şi părinţii care, deşi văd că şcoala este supraaglomerată, optează să-şi dea copilul aici pentru că se numără printre şcolile cele mai bune din Iaşi.

„Problema nu este de azi, de ani de zile lucrăm în două schimburi, încă acum este mai bine. În 2008 am avut 16 clase care învăţau după-amiaza, acum avem doar 5. Sunt 42 de colective de elevi în 26 de săli iar elevii din învă­ţământul preşcolar, primar şi gimnazial trebuie să înveţe dimineaţa. La noi cei din clasele a XI-a şi câteva clase de a IX învaţă după-amiaza iar clasele de-a X-a, o parte din cele şase clase de a IX şi toate clasele de a XII învaţă dimi­neaţa. Orarul este acceptat de părinţi, noi avem ore de la ora 8 până la 18. E adevărat că nu toate clasele de-a IX - a au o sală fixă a lor“, a explicat Con­stantin Chirilă, directorul Colegiului „Garabet Ibrăileanu“. Prin urmare, două clase de a IX-a migrează dintr-o sală în alta, pentru a găsi spaţiu pentru ore, în funcţie de orele celorlalte clase.

„Migraţia“ dintr-o clasă în alta nu este benefică

Specialiştii în domeniu spun însă că o astfel de situaţie nu este tocmai benefică pentru copil. „Fără a cunoaşte alte constrângeri administrative de la liceul respectiv, din punct de vedere strict didactic situaţia nu este în ordine, dat fiind că stabilitatea mediului fizic induce un confort minimal, necesar şi predispozant pentru învăţare. Dacă ar fi un accident - o oră, câteva zile - nu ar fi o problemă. Dacă s-a ajuns la a­ceastă situaţie, ar trebuie găsite soluţii. Desigur, „migraţia“ la anumite ore în cabinete sau laboratoare de specialitate este pe deplin justificată, însă clasa de elevi trebuie să fie „legată“ de un spa­ţiu anume. Elevii au nevoie de o anumită constanţă obiectuală, spaţială - factor de identificare, regăsire, între­mare, siguranţă. Nu mai vorbim de faptul că şi timpul şcolar este alterat - consumarea pauzei pentru căutarea şi obişnuirea cu noul spaţiu. Altfel se naş­te angoasa, inconstanţa, instabilitatea afectivă, fapt ce se poate repercuta negativ asupra dorinţei şi eficienţei învăţării“, a declarat Constantin Cucoş, director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic şi profesor universitar la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei.

Deoarece autorităţile abilitate să rezolve această problemă nu au făcut nimic ani la rândul, conducerea şcolii a găsit o soluţie acum câţiva ani care a mai redus din problemă. Au transformat toate laboratoarele din şcoală în săli de clasă. În acest fel, odată la două săptă­mâni, fiecare clasă va putea să facă o oră în laboratoarele de fizică, chimie şi biologie, însă în restul timpului sunt săli obişnuite de curs.

„Consiliul Local se ocupă din 2008 de situaţie noastră, însă nu sunt bani. Am început un proiect de extindere şi ni s-a spus că, dacă se va putea, în bugetul de anul viitor se vor aloca bani pentru un corp nou. Cu tot cu clasele preşcolare avem 1480 de copii la Ibrăileanu, şi grupele de grădiniţă sunt supraaglomerate şi se confruntă cu probleme de spaţiu. Asta şi din cauză că părinţii vor învăţământ prelungit, îi înţeleg când spun că nu au cu cine să-şi lase copiii“, a mai adăugat directorul şcolii. Acesta a mai spus că atât cât s-a putut face s-a făcut, a încercat să optimizeze spaţiul, astfel încăt profesorii nici cabinete nu au, iar şcoala nu are spaţiu de arhivă. Acesta din urmă ar reprezenta un lux.

Mai sunt şi alte şcoli care duc lipsă de spaţiu

Însă nu orice spaţiu poate fi transformat într-o sală de clasă, trebuie să existe nişte parametri ce trebuie respectaţi. Deşi sunt puţine săli, acesta au fost dotate în timp cu mobilier şi tot ce a fost nevoie mai mult din sponsorizări dar şi din fonduri proprii. Elevii sunt rugaţi să păstreze băncile şi scaunele, să nu le strice din joacă, deoarece acestea nu pot fi înlocuite. Reprezentanţii Inspectora­tului Şcolar Judeţean (ISJ) din Iaşi spun că şi alte şcoli din municipiu se află într-o situaţie similară.

„Mai sunt şcoli unde se învaţă în două schimburi din cauza lipsei de spaţiu, este vorba de Liceul „Miron Costin“ şi „Dimitrie Cantemir“. Se întâlneşte această suprapopulare în general în licee, în scolile generale, oda­tă cu scăderea populaţiei şcolare s-au aşezat lucrurile. Să ne amintim că am avut acum câţiva ani şcoli unde se învăţa în trei schimburi. S-a produce o migraţie spre calsele V-VIII în licee, problema există din cauza concentrării pe anumite zone. Soluţiile ar fi scăderea cifrei de şcolarizare sau valorificarea unor clădiri din jurul şcolilor. Evident, performanţa maximă a elevilor este în cursul dimi­neţii, ar fi de preferat ca toţi în înveţe dimineaţa. Eu pot oferi soluţia de scădere a cifrei de şcolarizare, dar nu cred că liceul îşi doreşte acest lucru“, a declarat Camelia Gavrilă, inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ).

Sunt şi şcoli gimnaziale unde se învaţă după-amiaza: Alexandru cel Bun, B.P. Haşdeu şi Otilia Cazimir. Pe lângă un corp nou de clădire, în care să se amenajeze clase pentru elevi, şcoala ar mai avea nevoie şi de un cămin în care elevii veniţi din judeţ să se poată caza. Şi acesta este un vis la fel de greu de îndeplinit. „Este o şcoală cerută, aici se intră cu medii de la 8,80 în sus. Deşi nu avem nici cămin, unde să cazăm elevii, pe cei de la ţară reuşim să-i cazăm în căminele de la şco­lile celelalte din oraş, cu care avem partene­riate. Părinţii au de ales între şcoala noastră şi una cu internat, unde să-i poată supraveghea mai bine“, încheie directorul.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri