
Când pasiunea pentru robotică întâlnește spiritul de echipă și ambiția, rezultatele pot fi spectaculoase – chiar și la 10 ani. Elevii de clasa a III-a de la Școala Primară EuroEd din Iași au demonstrat că performanța nu are vârstă, reușind să urce pe podiumul unei competiții internaționale de robotică desfășurate în Creta. Cu roboți construiți și programați de ei, copiii au concurat alături de echipe din peste 30 de țări, la patru probe cu specific sportiv, care au pus la încercare creativitatea, logica și abilitățile de lucru în echipă.
În perioada 11-14 aprilie 2025, 12 elevi de clasa a III-a de la Școala Primară EuroEd din Iași au reprezentat România la Minoan Robotsports Competition (MRC Global Olympiad), desfășurată în Creta.
Evenimentul a reunit aproximativ 3.400 de participanți din 34 de țări. Micii roboticieni au fost organizați în patru echipe – Athena, Apollo, Argus și Artemis – și au concurat la patru probe tehnice și sportive: Mountain Bike, Marathon, Archery și Girling, aceasta din urmă fiind dedicată exclusiv fetelor. Fiecare echipă a participat la câte două probe, iar pentru fiecare probă a fost construit un robot diferit, adaptat cerințelor specifice.
Inovație și perseverență la proba „Girling”
Performanța de vârf a fost obținută de echipa Athena, alcătuită din Ema Brândușa Borș, Emilia Baisan și Ilaria Elena Antighin, care a obținut Premiul I la proba Girling – un sport robotic inspirat din curling, adaptat pentru fete.
„A fost primul an în care s-a desfășurat această probă și a fost o adevărată provocare, pentru că a trebuit să proiectăm, implementăm și testăm robotul fără un model anterior. Nu am avut după ce să ne ghidăm, am fost ca niște deschizători de drumuri”, a explicat conf. univ. dr. Gladiola Andruseac Petroiu, coordonatoarea clubului de robotică EuroEd și cadru didactic la Facultatea de Bioinginerie Medicală din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” (UMF) din Iași.
Această probă a implicat construirea unui robot care să „patineze” pe o suprafață și să împingă un puc către o zonă de punctaj. Obiectele utilizate, inclusiv pucul, au fost produse cu ajutorul unei imprimante 3D și au respectat cerințe tehnice riguroase, precum greutatea exactă de 59-60 grame.
O echipă tânără, dar promițătoare
Cei 12 elevi de 10 ani, de la Școala EuroEd, care au reprezentat România la competiția itnernațională sunt Dima-Theodor Pogor, Ianis Petru Macare, Alexie Ungureanu, Horia Mafte, Iris Ioana Darie, Ema Brândușa Borș, Tiberiu Teodor Simion, Ema-Corina Simionescu, Philip Dimitrie Peruc, Emilia Baisan, Ilaria Elena Antighin și Rareș Constantinescu. Ei au fost îndrumați de conf. univ. dr. Gladiola Andruseac Petroiu și de învățătoarea Alexandra Hanu.
Dincolo de performanțele tehnice și premiile câștigate, experiența din Creta a însemnat pentru cei 12 copii o aventură memorabilă. Ema Brândușa Borș, una dintre cele trei campioane de la proba „Girling”, a simțit din plin greutatea și mândria reprezentării României.
„Cel mai interesant lucru la această competiție mi s-a părut că au participat elevi din atât de multe țări. Participarea și obținerea Premiului I pentru echipa mea reprezintă o experiență foarte frumoasă, pentru că e prima dată când reprezint România și mă bucur pentru asta”, a transmis Brândușa.
Pentru Rareș Constantinescu, proba Archery a fost o adevărată provocare tehnică.
„Am construit împreună cu ai mei colegi un robot care trebuia să tragă la țintă. Cel mai mult mi-a plăcut că am reușit să lucrăm împreună, iar în timpul competiției am simțit din plin adrenalina. Sunt bucuros că am reprezentat România la competiție!”, a spus Rareș.
Tiberiu Teodor Simion ne-a explicat ce emoții l-au încercat în momentul în care a venit rândul său să pornească robotul.
„Presiunea a fost mare, pentru că a trebuit să improvizăm un robot, fără instrucțiuni, chiar înainte de probă, care mergea mai bine decât cel construit în România. Cea mai grea parte mi s-a părut atașarea roților roboților. Cel mai mult mi-a plăcut când a fost rândul meu să pornesc robotul și a reușit să treacă de două rampe”, a precizat Tiberiu.
La proba Marathon, Philip Dimitrie Peruc a savurat fiecare moment, de la construcția roboților până la clasamentul final.
„Roboții noștri au mers pe un drum, la proba Marathon, și au tras la țină la proba Archery. La Marathon ne-am clasat pe locul 9 din 30. Cel mai mult mi-a plăcut când am pus roțile și am schimbat bateriile robotului. Noi suntem foarte mulțumiți de rezultat, fiindcă a fost prima noastră olimpiadă. A fost o experiență frumoasă!”, a menționat Philip.
Pasiune, colaborare și spirit de echipă
Elevii de la Școala EuroEd nu doar că s-au remarcat prin performanță, dar au dat dovadă și de colaborare și fairplay. De exemplu, o echipă din Turcia a solicitat ajutor tehnic, iar elevii români nu au ezitat să le ofere roți dințate pentru robotul lor, deși se aflau într-o competiție.
„Colaborarea este una dintre valorile pe care noi o transmitem copiilor. Toată competiția și toată atmosfera au fost benefice pentru copii și pentru dezvoltarea lor”, a precizat Gladiola Andruseac Petroiu.
Această experiență a fost posibilă și datorită parteneriatului dintre Școala EuroEd și UMF „Gr. T. Popa” Iași, studenții de la Facultatea de Bioinginerie contribuind la proiectarea 3D a pieselor și la realizarea manualelor de instrucțiuni pentru construirea roboților.
„Studenții noștri s-au implicat foarte mult în această competiție prin proiectarea 3D a pucurilor de la proba de Girling, săgeților. În plus, pentru ca elevii să poată construi roboții din piese de lego, le-au trebuit instrucțiuni. După ce noi am proiectat acești roboți, în softuri de modelare 3D, studenții s-au implicat și au realizat instrucțiuni, astfel încât copiii să poată construi acești roboți. Fiecare echipă a avut câte o carte de instrucțiuni”, a mai spus profesoara.
Potrivit profesoarei care i-a coordonat pe elevi, competiția din Creta s-a remarcat și printr-un nivel ridicat de rigoare tehnică, fiecare probă având cerințe precise și detaliate pentru construcția roboților. Elevii din categoria 10-12 ani – cea mai mică a competiției, dar nu și cea mai ușoară – au trebuit să respecte specificații stricte legate de dimensiunile și greutatea roboților. De exemplu, la proba Girling, pucul împins de robot a fost realizat la imprimantă 3D și a trebuit să cântărească exact între 59 și 60 de grame. Nici celelalte probe nu au fost mai indulgente: la Archery, săgeata folosită de robot nu trebuia să fie ascuțită și avea o greutate fixă de 99 de grame, în timp ce la Mountain Bike, bicicletele robotizate nu puteau avea suspensii, iar distanța dintre roți trebuia să măsoare exact 3,5 centimetri.
Publicitate și alte recomandări video