Iași, destinația turistică a anului 2022. Românii au ales (VIDEO)
"Titlul Destinatia Anului 2022 înseamna pentru Iasi vizibilitate mai mare si o confirmare (...)
citeste totduminica, 26.06.2022
Selecţii din interviurile acordate în România de George Enescu au fost publicate sporadic de-a lungul timpului, însă muzicologul şi compozitorul Laura Manolache a avut iniţiativa ordonării cronologice în două volume a unui număr impresionant de răspunsuri la întrebările jurnaliştilor.
De dimensiuni diferite, substanţiale ca idei sau foarte scurte, consemnările luminează în primul rând lipsa pasiunii muzicianului pentru media, preocupat cum era aproape continuu de studiul la vioară, la pian, de lectura partiturilor ce urmau să-i ajungă pe pupitrul de dirijor, mai ales de compoziţiile sale. Alt motiv de evitare a reporterilor sau, când nu putea să-i refuze, de repliere în limitele amabilităţii oarecum reci, a fost buna creştere, sensibilitatea, inaderenţa la spiritul polemic, deseori conflictual, tipic societăţii româneşti, implicit şi jurnaliştilor. Enescu nu s-a implicat niciodată în lupte de culise, nu a luptat „la baionetă” nici în situaţii fără perspectivă, ci a căutat să rezolve ce se putea rezolva prin eforturile personale lipsite de paradă, prin vorba delicată, prin diplomaţie, prin muncă. Evident, în situaţii clar negative din viaţa muzicală românească sau din viaţa de zi cu zi a comunităţii, nu a ocolit cuvântul direct, ce descria realitatea. Lectura interviurilor demonstrează încă odată că în lumea românească toate-s vechi şi (aproape) neschimbate - la Bucureşti, la Iaşi, oriunde.
Aleg un prim exemplu - conflictul cu Opera din Bucureşti, tratat în două interviuri publicate de „Rampa nouă ilustrată” (Bucureşti, numerele din 6 septembrie şi 29 octombrie 1915). Convins de necesitatea introducerii în repertoriul teatrului liric românesc a marilor creaţii de Mozart, Wagner sau Berlioz, Enescu a propus montarea spectacolului „Lohengrin” de Richard Wagner, propunere acceptată. El cunoştea foarte bine cheltuielile substanţiale inerente spectacolului de operă, cheltuieli ce ar fi trebuit să intre în grija statului, era conştient de situaţia specială provocată de război şi, în numărul din 6 septembrie al publicaţiei s-a referit cu înţelegere la problemele ce s-ar fi putut ivi în calea reprezentării capodoperei wagneriene. Dar proiectul urma să fie înfăptuit la Bucureşti. Astfel că, în scurt timp, situaţia s-a degradat. Ca să afle de la prima sursă cum stăteau lucrurile, G. Horia şi-a intitulat îndrăzneţ interviul publicat în numărul din 29 octombrie: „Maestrul Enescu ne povesteşte cariera şi ne vorbeşte de debandada de la Operă”. Rareori Enescu s-a exprimat mai deschis: […] atât din partea orchestrei, coriştilor cât şi soliştilor, am întâmpinat cea mai mare bunăvoinţă. Singurii care mi-au stat împotrivă, singurii vinovaţi sunt cei de la direcţia Operei. Erau porniţi pe afaceri. Eu am căutat pe cât mi-a fost cu putinţă să fac lucruri bune la Operă. Pentru spectacolul „Lohengrin” aveam nevoie de şase zile complete pentru repetiţie în care teatrul să fie liber. Ca să nu spuie că păgubesc administraţia, am oferit pentru fiecare din aceste şase zile câte 2000 de lei. Pentru acoperirea cheltuielilor de la „Lohengrin” adusesem bani de la Banca Naţională, de la Ministerul de Instrucţie, de la Domeniile Coroanei, bani pe care mă simţeam dator să-i înapoiez. În aceste condiţiuni hotărâsem eu reprezentarea operei „Lohengrin”. Administraţia Operei însă, care voia să facă afaceri în dosul numelui meu, s-a opus şi, după ce făcusem atâtea repetiţii, mi-a comunicat că nu-mi mai dau teatrul. Şi-au bătut joc de munca mea şi pe lângă asta ei mai sunt vinovaţi şi de abuz de încredere: Direcţiunea Operei mă rugase să obţin de la Teatrul Naţional costumele pentru „Lohengrin” şi „Aida”. […] Am făcut demersurile necesare, şi uzând de influenţa mea personală, am izbutit să capăt de la Teatrul Naţional costumele pentru „Lohengrin”. Direcţiunea Operei, îndată ce-a aflat că obţinusem costumele de la Naţional, a speculat faptul acesta, cerând direcţiunii teatrului să i se dea costume şi pentru „Aida” şi „Faust”. Directorul general al teatrelor, ştiind că şi eu sunt amestecat la Operă, a încuviinţat cererea. După ce am renunţat de a mai monta „Lohengrin” la teatrul Leon Popescu [aşa se mai numea Opera din Bucureşti, după numele proprietarului], cum era de datoria mea, am anunţat direcţiei Teatrului Naţional faptul acesta şi direcţia a ordonat retragerea costumelor de la Operă. Aşa stau lucrurile cu „Lohengrin” şi, încă odată, vinovaţi sunt cei din administraţie, oameni care n-au înţeles rostul Operei decât numai şi numai pentru speculă materială.1
Este de menţionat aici punctul pe care l-ar fi marcat prin Enescu Teatrul de Operă din Bucureşti pentru viaţa muzicală românească în raport cu instituţiile franceze de profil similar din epoca descrisă aici, dacă opera de Wagner ar fi fost montată la Bucureşti: după mai mult de o lună de la începutul Primului Război Mondial, toate creaţiile de scenă ale compozitorului german au fost înlăturate de pe scenele pariziene. Într-un alt interviu acordat la Iaşi pentru „Lumea” din 4 martie 1919, Enescu a confirmat cu tristeţe eliminarea lucrărilor lui Wagner din viaţa muzicală a Franţei: O consider ca o mare nedreptate; ar fi întrucâtva explicabil deoarece Wagner s-a purtat întotdeauna rău cu Franţa.2 Exprimându-şi opinia, Enescu a recunoscut implicit şansa ignorată de Opera din Bucureşti. Iată cum un eveniment muzical românesc ce ar fi putut avea reverberaţii internaţionale a fost ratat din motivele cele mai meschine.
La 17 octombrie 1918 s-a înfiinţat la Iaşi Societatea Simfonică „George Enescu”, recunoscută oficial prin legea nr. 915 din 26 februarie 1929. Având o activitate concertistică intensă la Bucureşti şi în lume, Enescu, preşedintele societăţii, i-a încredinţat lui Antonin Ciolan funcţia de director general, considerându-l într-un interviu pentru „Izbânda ilustrată” (Bucureşti, 1 mai 1921) un muzician de valoare, foarte bun dirijor şi maestru priceput, pe cât e şi de bun administrator.3 Însă după plecarea lui Enescu din Iaşi au început, cum altfel? luptele de culise în urma cărora Antonin Ciolan a fost înlăturat de la direcţia Societăţii (1922). George Enescu şi-a exprimat revolta într-un interviu acordat ziarului ieşean „Evenimentul”, iar în iunie din acelaşi an i-a scris confratelui nedreptăţit: Ţin să spun aici toată recunoştinţa ce o păstrez domnului Antonin Ciolan pentru remarcabila-i activitate artistică, pentru sârguinţa şi devotamentul faţă de cauza muzicală ce-a apărat-o victorios timp de mai bine de trei ani în capul Societăţii Simfonice ce-mi face cinstea să-mi poarte numele.4
1 George Enescu. Interviuri din presa română. Volumul I (1898-1936). Ediţie prefaţată, îngrijită şi adnotată de Laura Manolache. Editura Muzicală, 1988, pag. 74
2 Idem, pag. 92
3 Idem, pag. 103-104
4 Gheorghe Muşat - Antonin Ciolan, inegalabilul maestru al baghetei. Junimea, Iaşi. 2017 pag. 52
Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
„Lene şi literatură”, episodul al treilea, la Muzeul Poeziei: un act artistic de 7 ore
Cursuri reciclate la Politehnică, de la studenţi: sute de kilograme de hârtie recuperate
(VIDEO) Lacul Techirghiol a devenit roz. Explicații ale acestui fenomen rar
Franţa propune în cadrul G7 o plafonare a preţului petrolului la nivelul „țărilor producătoare”
Rectorul USV Iaşi a devenit preşedintele consorţiului universităţilor de profil din România
Maia Morgenstern, premiată pentru întreaga carieră la TIFF 2022
Susţinători ai avortului, atacaţi şi agresaţi în violeneţe în mai multe oraşe din SUA
17 tineri găsiți morți într-un club din East London. Nu se știe cauza
STUDIU: Somnul cu o sursă de lumină în cameră îngrașă și crește riscul unor afecțiuni grave
Reacția MAE la propaganda rusă: Declarațiile lui Medvedev indică frustrare
Un nou punct de trecere a frontierei cu România, instituit în Republica Moldova
Imagini incendiare. Madonna s-a sărutat cu o cântăreață de rap pe scenă
Șirag de mașini tamponate în fața Gării. Carambol auto, niciun rănit
Un militar tânăr din Sălaj a murit jucând fotbal cu prietenii
„Cenuşăreasa” litoralului românesc renaşte: oaze de verdeaţă la 100 metri de plajă
Tot mai multe accidente cu trotinete electrice, în Iași FOTO/VIDEO
Un turist gras, epuizat, dă de furcă salvamontiștilor din Bușteni. Nu poate fi coborât cu targa
Cum sunt „vânaţi” şi amendaţi pe drum turiştii români care merg în Grecia. „Se poate şi mai rău”
(VIDEO) Ziua Drapelului, sărbătorită în centrul Iașului. Defilare Garda de Onoare
Rezultatele la Bacalaureat 2022 vor fi afișate luni, până la ora 12:00. Când se depun contestațiile
Robert Glință, impresionat de „regele” David Popovici: „Și-a înecat concurența”
FOTO A treia seară de Rockanotherworld: ”Am Fost La Munte Și Mi-a Plăcut„
Două mașini s-au ciocnit violent în Tudor Vladimirescu. O victimă FOTO/VIDEO
CM Natație: Robert Glință, locul 4 în finala probei de 50 m spate
Bianca Andreescu, învinsă în finala turneului WTA de la Bad Homburg
Cât câștigă șefii aeroporturilor din România. Cel de la Iași s-a ”oprit” doar la 154.000 de lei
Iași, destinația turistică a anului 2022. Românii au ales (VIDEO)
Vânătoarea de milionari, inițiată de ANAF: Cine este prima persoană fizică verificată
Un bărbat din Botoșani și-a lăsat mașina să ardă în drum pentru că pierdea avionul
Medvedev acuză Bucureștiul că vrea să creeze o „nouă Românie Mare”
Forțele ruse și pro-ruse ar fi intrat în Lisciansk (separatiști)
(VIDEO) Patriarhul Kirill, ”trăsnit” în biserică. A căzut în timpul slujbei
VIDEO Cum se aude războiul. Explozii și alarme aeriene la Harkov, unde atacă armata rusă
ANALIZĂ România, printre cele mai mici prețuri din UE la servicii și mâncare. Salariile ne „omoară”
FOTOREPORTAJ O altfel de vacanță. Locurile ascunse ale destinațiilor pe care credem că le cunoaștem
(FOTO) Mergeți spre Roman? Vă atacă albinele. Accident cu un TIR ce transporta stupi
(VIDEO) Cum este distrus un convoi rusesc în câteva zeci de secunde
(VIDEO) Benny Hill al fotbalului: De câte încercări e nevoie pentru a lovi o minge?
(GALERIE FOTO) HAI LA OALEEE! Iată cu ce vă așteaptă meșterii populari la Târgul Cucuteni
"Vânătoare" mare pentru prinderea șoferilor băuți pe drumurile ieșene FOTO
Movilă a organizat la Iași un simulacru de alegeri. Ce zice șeful real al PMP Iași
Micro-expoziţia „Fenomenul tezaurizării în epoca bronzului”, deschisă la Palat
Nicolae GRECUCe urmează după David? |
Eugen MUNTEANUCurentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV) |
Aurelian-Petruș PLOPEANUCât de eficiente sunt pieţele? |
Alexandru CĂLINESCUFranţa, în echilibru fragil |
Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.